اخبار

خبرنگار بسپار/ زنده از Chinaplas2017: امید کوشکی: صنعت مستربچ و آمیزه سازی ایران به دنبال توسعه بازار در Chinaplas 2017

بسپار می نویسد، مهندس امید کوشکی، رییس هیات مدیره انجمن انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاندهای پلیمری در خصوص حضور این انجمن برای نخستین بار در نمایشگاه ChinaPlas 2017 در گوانگجوی چین گفت: انجمن در حال حاضر و به طور جدی امر صادرات را دنبال می کند. در ایران بیش از یک میلیون تن ظرفیت تولید انواع آمیزه های پلیمری و مستربچ وجود دارد. اما متاسفانه با توجه به میزان بازار مصرف در داخل کشور، تنها 20 تا 25 درصد ظرفیت کارخانه­ های تولیدی این بخش فعال است. از طرف دیگر هر چند به دلیل دسترسی و وجود منابع اولیه در کشور، دارای مزیت نسبی­ در صنعت پتروشیمی و پلیمر در دنیا هستیم ولی تا امروز به خوبی نتوانسته ایم از این مزیت استفاده کرده و در بازارهای جهانی رقابت و محصولات خود را صادر کنیم.

رکود اقتصادی چند سال اخیر هم بازار داخلی ما را کوچک­تر کرده ­است.

مواردی که اشاره کردم باعث بحث ها و گفت  گوهای مفصلی در هیات مدیره انجمن شد و با همکاران به این نتیجه رسیدیم که راه خروج از این شرایط، داشتن نگاه برون مرزی و توجه عمیق به حوزه صادرات است. در این مسیر، البته کمک تمامی دستگاه­ های مرتبط اعم از وزرات امور خارجه، وزارت صنعت، اتاق­ های بازرگانی، سفارتخانه­ ها و … بسیار موثر خواهد بود.

شاید اصلا نیاز به ایجاد یک فرهنگ در این حوزه باشد. تقریبا 20 سال پیش، این فرهنگ در بخش دیگری شکل گرفت. نفت، یک ماده خام بود و تصمیم سازان متوجه شدند که خام­فروشی صحیح نیست و باید از آن ارزش افزوده گرفت. به این ترتیب و با این تفکر، پتروشیمی­ ها با ظرفیت­ های خوبی راه ­اندازی شدند. دولت با انجام سرمایه­ گذاری­ ها، واگذاری زمین رایگان و در اختیار گذاشتن خوراک ازران نقش خود را در توسعه صنایع پتروشیمی ایفا کرد. نتیجه هم این شد که بعد از 20 سال، امروز پتروشیمی­ های ایران با ظرفیت مناسب در حال تولید و فعالیت هستند.

حالا نیاز هست که دولت و تصمیم­ گیران این نکته را بپذیرند که تولیدات پتروشیمی، مواد خام محسوب می شود و فروش این مواد خام و به­ خصوص صادرات آن صحیح نیست! امروز بیش از 6 میلیون تن مواد پلیمری در مجتمع های پتروشیمی ایران تولید می ­شود که حدود نیمی از آن در داخل کشور مصرف و مابقی آن با قیمت­ های بسیار پایین صادر می­ شود. باید این فرهنگ شکل بگیرد که ارزش افزوده حاصل از تبدیل این مواد پلیمری می تواند با توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در کشور باقی بماند. کارخانه­ های مستربچ و کامپاندسازی یکی از حوزه های خوب برای گرفتن ارزش افزوده بیشتری از فرآوری محصولات پتروشیمی هستند و امکان صادرات محصولات تولیدی خود را دارند. این کار باید مرحله به مرحله و زنجیروار انجام شود.

صنایع تکمیلی نمی­توانند به یکباره و تماما رویکرد صادراتی به خود بگیرند. بنابراین بهترین و منطقی­ ترین شیوه­ آن است که همچون بسیاری از کشورها مثل ترکیه، بر مرحله بعدی زنجیره پتروشیمی­ ها یعنی مستربچ و کامپاند تمرکز کرد. باید این زنجیره را تقویت کنند، مثلا مثل مدل قبلی، خوراک ارزان به آن بدهند و یا اگر می­توانند در کالای صادراتی، امکان خرید به روش غیرنقدی ایجاد کنند. پس از تقویت این زنجیره به سراغ زنجیره بعدی، یعنی صنایع تولیدکننده محصولات نیمه نهایی و نهایتا محصول نهایی حرکت کنند.

در یک سال گذشته از طریق انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند، تلاش بسیاری برای تکرار این موضوع با صدای رسا در مراجعی مثل اتاق بازرگانی و پتروشیمی ها داشته ایم. دوستان در اتاق بازرگانی بسیار کمک کردند اما متاسفانه سازمان های دولتی چندان همکاری­ و توجهی نکردند. البته ما امیدواریم بتوانیم این مسیر را همچنان پیگیری کنیم.

ایده اصلی ما در این مسیر، گسترده ­تر کردن بازار و همچین رقابت با شرکت های فعال در این حوزه در سایر کشورهااست. ترکیه توانسته این رشد را در صنعت مستربچ و کامپاند داشته­باشد، و ما نیز قطعا می­توانیم.

وی در ادامه در خصوص چگونگی شکل گیری پاویون در نمایشگاه Chinaplas 2017  در این نمایشگاه گفت: برای نخستین بار در این نمایشگاه پاویون خواهیم داشت. نکته جالب توجه در نظر گرفتن فضایی خاص برای ایران در سایت نمایشگاهی چایناپلاس است. در سال­های قبل اینگونه نبود ولی امسال خوشبختانه این اتفاق رخ داده ­است. در کل شاید 10 کشور در این نمایشگاه فضای اختصاصی دارند که یکی از آنها ایران است.

امیدوار و مطمین هستیم که اگر اتفاقات در مسیر درست راهبری شوند، در سال ­های آینده تعداد بیشتری از اعضای انجمن در نمایشگاه مشارکت خواهند کرد و پاویون ایران می تواند مساحت بزرگتری پیدا کند و قوی تر و با اقتدار بیشتری به نمایش و معرفی محصولات ایرانی بپردازد. همچنین امیدوار هستیم انجمن ­های دیگر نیز در این زمنیه فعال شوند.

پاویون انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران، جزیره­ای به مساحت 120 متر مربع است. 5 عضو انجمن در این فضا غرفه دارند، بخشی از این فضا نیز در اختیار خود انجمن است تا محصولات تمامی 80 عضو آن، بازاریابی و معرفی شوند. 

ما از قبل بررسی هایی انجام دادیم و حضور سایر انجمن های پلاستیک منطقه و همچنین انجمن های معتبر در سطح بین المللی را رصد کردیم و دیدیم شیوه عمل و حضور آنها هم در نمایشگاه ها به همین شکل است. معمولا به گونه­ای نیست که اعضا تک به تک بخواهند خود را معرفی کنند. کاتالوگ بسیار خوبی از تمام ظرفیت­هایی که صنعت مستربچ و کامپاند ایران دارد و محصولات متفاوتی که عرضه می­کند را به همراه تمامی مشخصات (نشانی، ایمیل، وبسایت و…) به زبان چینی و انگلیسی تهیه کرده ایم. همچنین برای پر رنگ کردن بخش بین­المللی کنفرانس سالیانه مستربچ و کامپاند هم یک بروشور اختصاصی تدارک دیده ایم که هر دو در پاویون مورد اشاره در اختیار مراجعه کنندگان قرار می گیرد.

امید کوشکی در خصوص برنامه های از پیش طراحی شده برای حضور در نمایشگاه گففت: جلسات مختلفی در این خصوص داشته ایم. از همان ابتدا سعی کردیم با اتاق ایران و چین، آقای عسگر اولادی، مکاتبه و گفت و گوهای حضوری داشته باشیم.  علاوه بر امکانات اتاق ایران و چین، از طریق سفارت ایران در چین (بخش بازرگانی) مکاتباتی را انجام دادیم. سعی کرده­ایم تا حد امکان دوستانی که در نمایشگاه شرکت می­کنند از قوانین گمرکی، بانکی و حقوقی کشور چین اطلاع پیدا کنند. همانطور که می­دانید چاینا پلاس دومین نمایشگاه بین المللی بزرگ صنعت پلاستیک در دنیا است. از تمام کشورها بازدیدکننده دارد و بنابراین معرفی ظرفیت کامپاند و مستربچ ایران در حوزه­های مختلف کاربردی در آن بسیار حائز اهمیت است.

از او می پرسیم که آیا این الگو برای حضور در سایر نمایشگاه های معتبر تخصصی دنیا هم پی گرفته خواهد شد؟ می گوید: سال گذشته با رییس دوره ای نمایشگاه K (بزرگترین نمایشگاه تخصصی صنعت پلاستیک دنیا در آلمان) هم جلسه­ای اختصاصی داشتم. وی بروشوری را به من نشان داد که حاوی تمام نمایشگاهایی بود که در بخش­های مختلف دنیا طی سه سال آینده با همکاری  آنها در کشورهای مختلف برگزار می­شد. حتی ایشان پیشنهاد غرفه گرفتن از طریق مسه دوسلدورف را با من مطرح کرد. نمایشگاه های بزرگ دنیا در تعامل و تهاتر با یکدیگر هستند. شرکت سهامی نمایشگاه های بین­المللی ایران هم اگر واقعا بخواهند کار صحیح را انجام بدهند، باید به این روش عمل کنند. با نمایشگاه­های مرتبط مذاکره کنند، امتیاز بگیرند و سپس در راستای تقویت صنایع داخلی، فضاهایی را به تشکل ها و از طریق آنها به تولیدکنندگان واگذار کنند. متاسفانه این اتفاق تاکنون رخ نداده­است.

همین حالا، شرکتی که حتی در ایران ثبت نشده و دفتر مرکزی آن در یک کشور عربی است، نمایندگی رسمی چاینا پلاس در ایران است! به نظر من این بسیار ناخوشایند است. برای ارتباط با نمایشگاه چایناپلاس ابتدا باید با آن شرکت نامه ­نگاری کنیم. نمی­خواهم تنها به دید انتقادی به این ماجرا نگاه کنم و به این نتیجه رسیده­ام که به جای انتقاد کردن صرف، باید انجام فعالیت های مناسب را در دستور کار قرار داد. کشور ما زیرساخت­ نیاز دارد و نگرش­ها باید تغییر کند. بهتر است دوستان ما در شرکت سهامی نمایشگاه­ها به جای جنگ و جدل ­هایی که سال گذشته برای نمایشگاه ایران پلاست به راه انداختند، دید خود را وسیع­تر کنند و بتوانند این ارتباط­ها را با نمایشگاه های دیگر دنیا برقرار کنند. اگر نمایشگاه بین­المللی ایران بخشی از سالن در نمایشگاه چاینا پلاس را با ایران پلاست تهاتر کرده بود، اکنون طرف ما شرکت سهامی نمایشگاه­های ایران بود و دیگر نیازی به این حجم از نامه­نگاری نداشتیم. همانطور که اشاره کردید، برنامه داریم همین مسیر را ادامه بدهیم تا بهترین فضا و غرفه را برای نمایشگاه K در دوره آتی در اختیار بگیریم.

در پایان از تمامی همکاران فعال در صنعت پلاستیک دعوت می­کنم تا از پاویون ما در نمایشگاه چایناپلاس 2017 بازدید کنند. همچنین از دوستانی که به ما اعتماد کردند و غرفه گرفتند هم تشکر می­کنم. امیدوارم سال آتی بتوانیم پاویون ایران را توسعه دهیم.

گزارش کامل  نمایشگاه Chinaplas2017  را در شماره آتی ماهنامه بسپار خواهید خواند.

 [EasyDNNnewsLink|195]

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا