اخبار

حسین زینعلی، مدیرعامل آریارزین: ما کاری را می کنیم که دیگران نمی کنند

بسپار- تولیدکنندگان رزین از صنایع میانی در تولید رنگ های خودرویی هستند و مسلما به اندازه سایر بخش­های این صنعت اهمیت دارند. آریا رزین به عنوان یکی از شرکت­های تولیدکننده رزین­های تخصصی در کشور از انتخاب­های ما بود که دعوت ما را پذیرفت و فرصتی برای گفت و گو در اختیار ما قرار داد. مهندس حسین زینعلی مدیرعامل و مهندس بهمن سلیمیان مدیر فنی آریا رزین در یک صبح بارانی پاییزی صمیمانه پذیرای بسپار شدند، پذیرایی ­ای با طعم خرمالو و لبخند.

 

زینعلی: مدرک MBA دالاس را دارم و از سال 1350 در صنعت رزین ­سازی کشور حضور دارم. آریا رزین با برنامه تولید رزین­های آلکید فعالیت خود را از سال 1371 آغاز کرد. در آن هنگام تعداد تولیدکنندگان این نوع رزین انگشت­ شمار بود و تولید داخلی جوابگوی نیاز کشور نبود و عمدتا این محصول وارد کشور می ­شد. به دلیل معاملات تهاتر زمان جنگ، ترکیه یکی از کشورهای مهمی بود که این محصول از آن طریق وارد کشور می­شد. از سال 1350 در پارس پامچال که یکی از تولیدکنندگان رزین بود مشغول به کار بودم، بنابراین با توجه به تجربه کاری خود، شناخت نسبت به بازار و نیاز آن با تنی از دوستان تصمیم به تاسیس آریا رزین با هدف تولید رزین­های آلکیدی گرفتیم. از شروع کار تا سال 75-76 به تولید رزین آلکید پرداختیم، در سال 76 طبق روال کشور برای ساخت این نوع رزین حمله شد و شرکت­های مختلف به تولید آن پرداختند. خوشبختانه نیاز کشور مرتفع شد و چون قیمت تمام شده کالای داخلی مناسب بود، واردات این کالا قطع شد و حتی ایران صادرکننده رزین آلکید شد. آریا رزین نیز در آسیای میانه مانند تاشکند صادرات داشت. با گذر زمان متوجه شدیم به میزان کافی تولیدکننده رزین آلکید در کشور وجود دارد و حتی تولید این نوع کالا مازاد نیاز است. بنابراین با توجه به شناخت نسبت به بازار و نیاز مشتریان تصمیم گرفتیم تولید رزین­هایی را در دستور کار قرار دهیم که عمدتا از خارج کشور وارد می­شد. در این رابطه از مهندس سلیمیان خواهش کردیم به جمع خانواده آریا رزین بپیوندند. چون جدا از اینکه ایشان یکی از شرکا و دوستان هستند، به اعتقاد من در ساخت رزین­های تخصصی در ایران نفر اول هستند. با توجه به این شناخت و پیشنهاد یکی از دوستان، از مهندس درخواست مساعدت کردیم و خوشبختانه ایشان پذیرفتند و به عنوان یکی از سهامداران و مدیر فنی کارخانه همکاری با ایشان را شروع کردیم. پس از حضور مهندس سلیمیان رزین­های خودرویی، رزین برای پوشش­های موادغذایی (Can Coating)، رزین برای صنایع فولاد (Coil  Coating) و وکس برای صنعت خودرویی و در سه چهار سال اخیر رزین­های پوشش­های کف پلی­یورتان را تولید کردیم. ایشان در اینباره بسیار زحمت کشیدند و هفت سال بومی سازی کردند. جا دارد از زحمات ایشان تشکر کنم. با وجود ایشان کلاس آریا رزین بسیار تفاوت کرد و ما خود را به عنوان تولیدکننده رزین­های تخصصی در صنعت رنگ مطرح کردیم.

با توجه به تجربه 45 ساله و شناخت از بازار تا انجا که اطلاع دارم، خدمات فنی و رزین­هایی تولیدی ما به لطف خدا و کوشش تیم آریا رزین توانسته رضایت مصرف کنندگان را جلب کند و آریا رزین به عنوان برند مطرح است. توانسته­ ایم به مشتریان اطمینان دهیم که ما را به عنوان یک تامین کننده مطمئن با عرضه رزین ­ها با کیفیت مطلوب و از آن مهمتر استمرار در عرضه رزین بشناسند. مواد اولیه را از کشورهای اروپا مثل سوئد، آلمان و هلند و حتی از امریکا تامین می ­کردیم. با تحریم­ها حالت شوک و بحرانی ایجاد شد که توانستیم این بحران را مدیریت کنیم و با شرکت در نمایشگاه­های مختلف تامین­کنندگان مواد اولیه خود را بیابیم و بتوانیم تولید را استمرار دهیم. این مرحله بسیار سخت بود و تامین مواد به دلیل مسایلی همچون تخصیص ارز، گمرک و .. . مشکلات بسیاری داشت. خدا را شکر از این امتحان سربلند در آمدیم و اکنون به عنوان یکی از شرکت­های اول در تولید رزین­های تخصصی هستیم.

سلیمیان: مدرک لیسانس مهندسی شیمی و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع را دارم و از حدود سال 80 در آریا رزین مشغول به کار هستم و البته از سال 67 سابقه فعالیت دارم. مدتی در سازمان انرژی اتمی فعالیت داشتم و سپس وارد بخش خصوصی شدم. در آریا رزین سعی داریم کاری که نیاز کشور است و دیگران انجام نمی­دهند را انجام دهیم. عمده فعالیت ما از سال 80 بر روی رزین­های تخصصی بوده است. اولین شرکتی بودیم که رزین­های صنعت COIL (بک کوت، پرایمر و تاپ کوت) را تولید کردیم. پیش از آن تمامی رزین­ها وارداتی بود و اکنون بخش عمده این نوع رزین را آریا رزین تامین می­کند. همچنین در صنایع غذایی و قوطی­سازی 90 درصد سهم بازار را داریم.

رزین در صنعت خودرو دو مصرف اساسی دارد: رزین­های پلی ­استر و اکریلیک. ظرفیت ما ظرفیت محدودی است. بنابراین رزین­های پلی­ استر مورد استفاده در صنعت خودرو برای رنگ­های آستری و برای رنگ­های جامد (Solid) و همچنین بعضی از گونه­ های آلکید که در صنایع خودرو مصرف دارد را تولید می کنیم. در رنگ­های تعمیراتی رزین­های آلکید و پلی استری که کاربرد دارد را تولید می کنیم. مزیت آریا رزین نسبت به شرکت­های همکار بخش نرم افزار آن است. برخلاف نگرشی که امروزه عموما در صنعت ما رواج دارد و بر سخت افزار سرمایه ­گذاری می­کنند، تکیه و سرمایه­ گذاری ما بر نرم ­افزار بوده است. محور نرم ­افزار و نیروی انسانی به عنوان محور توسعه­ ای برای ما مدنظر بوده است. خوشبختانه در این راه نتیجه هم گرفته ­ایم.

 

بسپار – ویژگی­ها، تکنولوژی و نوآوری­های مورد استفاده در  رزین­های خودرویی تولیدی شما چیست؟

سلیمیان: رزین­ های پلی­ استر خواص مکانیکی خوبی دارند و برای خودرو این ویژگی اهمیت دارد. رزین­های پلی ­استر تولیدی ما برای آستر (OEM) قابل استفاده است. در عین حال با توجه به مقاومت­های شدید تنشی موجود، در برخی خودروها لازم است از پلی­ استر در رنگ رویه استفاده شود. در رنگ­های جامد نیز رزین­های پلی­ استر داریم که مقاومت سایش، مقاومت Salt Spray و مقاومت شیمیایی مطلوب دارند.

اکثر رنگ­های مورد استفاده در صنعت OEM متالیک هستند و برای رنگ­های متالیک قبلا رزین­های اکریلیک مصرف می­شد ولی جدیدا بیشتر از رزین­های پلی­ استر در این بخش استفاده می­شود و ما رزین­های پلی­ استر برای رنگ­های متالیک نیز تولید می­کنیم.

بسپار –  کیفیت محصول شما با چه استانداردهایی ارزیابی می شود؟

سلیمیان: محصولات ما میانی است و استانداردهای داخلی دارد که مورد توافق ما و مشتری است. بین­ المللی نیست. قوانین تجربی وجود دارد که بین تولیدکنندگان رنگ و تولیدکنندگان رزین است. رزین متالیک تولیدی ما که برای رنگ­های OEM استفاده می­شود، از مهندسی معکوس رزین هربرت به دست آمده است.

 

بسپار- در فضای پسابرجام و ورود شرکت های خودورسازی خارجی، چه اثری بر وضعیت تولیدکنندگان رنگ خودرویی ایرانی  و صنایع وابسته به آن خواهد داشت؟ این شرکت­ها باید تغییراتی در تولید خود ایجاد کنند؟

سلیمیان: شکی نیست. چون استانداردهای اروپا با استانداردها منطقه متفاوت است. آن­ها مسائل محیط زیستی دارند و سعی می­کنند به سمت رزین­های High Solid و آب­پایه بروند. این توانایی نزد ما وجود دارد. ما چند سال پیش تحقیقات رزین­های پایه آب برای رنگ­های کوره­ای را شروع کردیم اما متاسفانه هیچ انگیزه­ای نزد مصرف­کنندگان رزین در کشور برای استفاده از رزین­های پایه­ آبی وجود ندارد. بنابراین ما کار تحقیقاتی خود را انجام دادیم اما چون درخواستی از سوی بازار نداشتیم ارایه ندادیم اما این آمادگی وجود دارد. اگر مصرف ­کننده خارجی بخواهد در ایران سرمایه ­گذاری کند شکی نیست که تقاضای رزین­های پایه آب وHigh Solid  ایجاد می­شود. ما این آمادگی را داریم و آنالیز حساسیت را در کار خود انجام داده­ایم و می­دانیم چه تغییراتی در سیستم باید صورت گیرد تا رزین­های آب پایه و High Solid  تولید کنیم.

بسپار – چه سهمی از بازار رنگ­های خودرویی کشور را دارید؟ صادرات این محصولات در دستور کار شما قرار دارد؟

زینعلی:

(ادامه دارد…)


متن کامل این مقاله را در شماره 171 ام دوماهنامه پوشرنگ آبان 95 بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا