اخبار

جهش چشمگیر قیمت متانول در بازارهای جهانی به دنبال کاهش عرضه در خاورمیانه

بسپار می نویسد، بازار متانول در روزهای گذشته به دلیل کاهش عرضه از سوی تولید کنندگان در منطقه خاورمیانه رشد قیمت را تجربه کرد.


 قیمت متانول بر مبنای CFR چین از آغاز ماه فوریه حدود 11 درصد رشد داشته است و در تاریخ سه شنبه 26 بهمن ماه به 382 دلار برای هر تن، یعنی بالاترین سطح در نزدیک به سه سال گذشته رسید.

 

بر اساس این گزارش، منابع صنعتی می گویند جهش قیمتی یاد شده عمدتا به کمبود شدید عرضه از سوی خاورمیانه و پیش بینی افزایش تقاضا برای این محصول از سوی مجتمع های تبدیل متانول به الفین (methanol-to-olefin) چین مربوط می شود.
بالاترین قیمت متانول بر مبنای CFR چین به دوازدهم ماه مارس سال 2014 یعنی زمانی که قیمت این محصول 395 دلار به ازای هر تن بود؛ بر می گردد.
این گزارش می افزاید: شرکت متانول صلاله عمان روز سه شنبه 26 بهمن ماه به طور غیر منتظره ای از تعطیلی مجتمع یک میلیون و 3000 هزار تنی خود به دلیل بروز مشکلات فنی خبر داد.
همچنین پیشتر شرکت پتروشیمی زاگرس ایران به دلیل مشکلاتی در تامین عرضه گاز طبیعی فعالیت دو مجتمع تولید متانول خود را به حالت تعلیق درآورده بود. تعطیلی دو مجتمع در مجموع ظرفیتی معادل سه میلیون و 300 هزار تن را تحت تاثیر قرار می دهد. حجم تولید متانول شرکت پتروشیمی فناوران نیز به دلایل مشابه تا حدودی کاهش یافت.
از طرفی دو مجتمع تبدیل متانول به الفین شرکت های پتروشیمی Jiangsu Sailboat و Zhejiang Xingxing چین که به ترتیب مصرف کننده دو میلیون و 400 هزار تن و یک میلیون و 800 هزار تن خوراک متانول در سال هستند؛ ظرف هفته های آتی فعالیت خود را از سر می گیرند.

منبع:نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا