اخبار

جلسه وزیر صمت با انجمن کامپوزیت و رنگ و رزین/ استارت یکپارچه‌سازی دستورالعمل‌ها در وزارت صمت

بسپار/ایران پلیمر نمایندگان تشکل‌های بخش‌خصوصی با وزیر صمت دیدار کردند. در این نشست تعدادی از نمایندگان تشکل‌های صنعتی و تجاری کشور ازجمله خانه صنعت، معدن و تجارت، انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی کشور، انجمن صنایع همگن قطعات خودرو، انجمن لوازم‌‌‌‌‌‌‌‌‌خانگی، انجمن سازندگان موبایل و تجهیزات مرتبط، انجمن خودروسازان، تولیدکنندگان فولاد، خانه معدن ایران، انجمن تحقیق و توسعه، انجمن کامپوزیت، رنگ و رزین، انجمن صنعت پوشاک، ماشین‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی، نظام مهندسی معدن و کنفدراسیون صادرات ایران به بیان دیدگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، مسائل و مشکلات خود درخصوص تسهیل امور و رفع موانع پیش‌روی تولید و تجارت کشور پرداختند.

 وزیر صمت در این نشست گفت: تاکنون ۳۱۷بخشنامه و آیین‌‌‌‌‌‌‌‌‌نامه در سطح وزارت صنعت، معدن و تجارت یکپارچه‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی و به شکل بهینه جمع‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی شده است و این روند ادامه دارد. به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، سید‌رضا فاطمی‌امین تصریح کرد: ما باید روی اصلاح سازوکارها متناسب با شرایط حاضر کشور متمرکز شویم و با تعریف بازه زمانی، روی استقرار ایده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و طرح‌های پیشرو، به سمت ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها حرکت کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: برای راهبری مناسب در بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت باید تمامی زوایای نگاه تاریخی گذشته که حدود صدسال قدمت دارد از جمله دوران بلوغ، دروان جهش یا افت آن، مسائل و ریشه آنها و همچنین راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌حل‌‌‌‌‌‌‌‌‌های موجود را موردتوجه قرار دهیم. فاطمی‌امین افزود: اشراف افراد فعال و حاضر در انجمن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به مسائل و بخش‌های مختلف تولید و تجارت کشور می‌تواند به بینش موجود عمق ببخشد و اثرگذار و راهگشا باشد.

وی ادامه داد: وزارت صمت مسوولیت حدود ۲۵‌درصد از اقتصاد کشور را بر عهده دارد و با توجه به تنوع و گستردگی زیاد حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تحت‌پوشش آن، باید برای ریشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابی مسائل و مشکلات و تعریف راهکارهای اثرگذار، فضای همکاری جدی و تعاملی دوسویه با تشکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها داشته باشد. وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: برای ثبات بخشی به مقررات موجود از مردادماه امسال در چارچوب یک برنامه حدود ۶‌ماهه اقدام خواهیم کرد و به‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور حتم نظرات و دیدگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بخش‌خصوصی و تشکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را موردتوجه قرار خواهیم داد. فاطمی‌امین تصریح کرد: از تشکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها درخواست داریم در هریک از حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تحت مسوولیت خود برای احصای مسائل و مشکلات مرتبط با مقررات و دستورالعمل‌های غیر‌مرتبط و ناهمسو پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌قدم شوند و پیشنهادهای خود را ارائه کنند.

وی تاکید کرد: به‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور یقین با بخش‌خصوصی هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌عقیده هستیم که نبود ثبات در روند تصمیمات حتی رشد بخش‌های موفق را نیز مختل می‌کند، بر همین اساس باید همه مسائل به‌‌‌‌‌‌‌‌‌صورت یکجا موردتوجه قرار گیرند و تصمیم‌گیری‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مبتنی بر تمامی مقتضیات، اجرا شوند. فاطمی‌امین ادامه داد: شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف تولید و تجارت کشور باید به‌‌‌‌‌‌‌‌‌درستی شناسایی شوند، زیرا تنها در صورت وجود ترازهای دقیق است که می‌توانیم متناسب با برنامه هفتم به سمت ایجاد ثبات در مقررات حرکت کنیم. وزیر صمت اضافه کرد: در ساختار جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، بازبینی جدی در امور مرتبط انجام‌‌‌‌‌‌‌‌‌گرفته و هریک از دفاتر زیرمجموعه وزارتخانه مکلفند در قالب ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تعریف‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده با تشکل‌های بخش‌خصوصی تعامل خوبی داشته باشند. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای قیمت‌گذاری کالاها باید بر اساس ضوابط تعریف‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده اقدام کنیم؛ به‌عنوان نمونه کالاهایی مانند سیمان، فولاد و…، تحت ضوابط بورس در حال عرضه هستند و از شرایط متعادلی در بازار برخوردارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمان با اجرای سیاست‌های دولت برای حذف ارز ترجیحی، اعمال مدیریت ویژه روی سود بازرگانی کالاهای وارداتی‌ضروری، متناسب با نیاز کالایی کشور انجام‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده است. فاطمی‌امین به اقدامات انجام‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص ایجاد شفافیت در جریان کالایی کشور و مبارزه با کالاهای قاچاق نیز اشاره کرد.

دستاوردهای وزارت صمت

در عین حال روز گذشته وزیر صمت طی سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، در خصوص دستاوردهای این وزارتخانه توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، سیدرضا فاطمی‌امین به بخش معدن پرداخت و اظهار کرد: اولین بحث در معدن، شناسایی ذخایر معدنی است. متاسفانه در این زمینه عقب هستیم و به‌طور دقیق نمی‌‌‌‌دانیم که چقدر ذخایر معدنی داریم. در همین راستا کارویژه‌‌‌‌ای از مهر سال گذشته آغاز شد و شناسایی تمام نقاط امیدبخش کشور را آغاز کردیم. خوشبختانه ذخایر بسیار ارزشمندی در خراسان‌جنوبی کشف شد که به‌زودی اطلاع‌رسانی می‌شود‌‌‌‌.

وی در زمینه برداشت از معادن بیان کرد: در سال گذشته ۵۰۰میلیون تن موادمعدنی برداشت شده؛ اما کمتر از یک‌درصد آن به‌‌‌‌صورت خام صادر شده است که به میزان ۵/ ۴میلیون تن است. به عبارتی ۹۹‌درصد استخراجی که از معادن کشور انجام شد، در چرخه تولید قرار گرفت. البته مواد نیمه‌خام صادر شده است؛ اما صادرات خام موادمعدنی در حد یک‌درصد بوده است. همچنین در برداشت‌‌‌‌های حوزه مس، سنگ‌آهن و سرب رشد تولید داشته‌‌‌‌ایم. وی در مورد سرمایه‌گذاری نیز گفت: اگر به دنبال اشتغال و رشد اقتصادی هستیم، علاوه بر اینکه باید از ظرفیت‌‌‌‌های موجود استفاده کنیم، کار بسیار مهم دیگر سرمایه‌گذاری است.

متاسفانه در سال‌های اخیر به سرمایه‌گذاری توجه ویژه‌‌‌‌ای نشده است. وزیر صمت بیان کرد: سال گذشته سرمایه‌گذاری ۴۲پروژه بزرگ معدنی و نیروگاهی به مبلغ ۱۷میلیارد دلار آغاز شد که نویدبخش تولید و اشتغال در سال‌های آینده است. در همین دهه نیز تولید و تجارت حدود ۵۰پروژه بزرگ با حدود ۳۲‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ۱۲‌هزار اشتغال فعال می‌شود؛ اما نکته مهم‌تر این است که متاسفانه توزیع جغرافیایی مناسبی در سرمایه‌گذاری نداریم. فاطمی‌امین گفت: در بعضی از شهرها بیش از حد فعالیت‌‌‌‌های صنعتی و معدنی وجود دارد و در خیلی از جاها نیز شاهد بیکاری و حتی مهاجرت هستیم.

وی افزود:  بنابراین کار ویژه‌‌‌‌ای در وزارت صمت آغاز شد و آن کار آمایش صنعت، معدن و تجارت است که خوشبختانه مطالعات انجام شده است و در تمام شهرهایی که اشتغال پایین دارند، طرح‌‌‌‌ها را شناسایی کرده‌‌‌‌ایم و در یکی، دوماه آینده کارها آغاز می‌شود تا شاهد توازن منطقه‌‌‌‌ای در حوزه سرمایه‌گذاری باشیم. وزیر صمت با بیان اینکه در حوزه صادرات اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است، بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ در مجموع ۴۰‌درصد افزایش صادرات داشتیم و در بهار ۱۴۰۱ نسبت به بهار ۱۴۰۰ نیز ۴۰‌درصد افزایش صادرات رقم خورده است. وی افزود: به‌طور متوسط از اول سال‌جاری تا الان هر هفته حداقل یک هیات‌خارجی از سرمایه‌گذاران، مدیران ارشد کشورها و مسوولان اقتصادی به ایران آمده است و حداقل یک هیات ایرانی نیز به کشورهای خارجی سفر کرده که هدف از این سفرها گسترش مبادلات و پیوندها بوده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کار جدیدی نیز برای تقویت صادرات و تجارت خارجی آغاز شده است؛ بنابراین ارتباط بین کشورهای دیگر و استان‌‌‌‌های مختلف کشور را آغاز کرده‌‌‌‌ایم؛ یعنی مشخص کرده‌‌‌‌ایم که به‌عنوان مثال، استان اصفهان با فلان استان در چین یا روسیه ارتباط داشته باشد که این موضوع می‌‌‌‌تواند کار را تسریع کند.

فاطمی‌امین با اشاره به پدیده قاچاق، عنوان کرد: در وزارت صمت یک بخش از کار بر عهده گرفته شده، در حالی که مدیریت کلان موضوع قاچاق برعهده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. اما در بخش‌‌‌‌های مرتبط با حوزه صمت در پنج‌محور لوازم‌یدکی خودرو، لوازم‌خانگی، دخانیات، پوشاک و لوازم آرایشی و بهداشتی قدم‌‌‌‌های بزرگی برداشته شده است و در آن دو حوزه اول یعنی لوازم‌یدکی و لوازم‌خانگی اقدامات بسیار خوبی انجام شده که گزارش آن اعلام می‌شود. وی اظهار کرد: تورم و گرانی از موضوعات دیگر است که درگیر آن هستیم. بخشی از عوامل موثر بر تورم منشا داخلی دارد، بخشی نیز از بیرون کشور تاثیرگذار است. عوامل جهانی تاثیرگذار شامل چهار دسته می‌شوند که یکی از آنها افزایش قیمت‌های جهانی است؛ به طوری که از اسفندماه سال گذشته قیمت روغن از هر تن ۱۴۰۰دلار به ۲‌هزار دلار رسید. قیمت پنبه نیز از هر کیلو ۲دلار به ۵/ ۳دلار افزایش یافت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: طی پنج‌ماه گذشته، قیمت جهانی مواد اولیه افزایش یافته است. همچنین هزینه‌‌‌‌های حمل‌ونقل حدود ۳۰ تا ۴۰‌درصد افزایش داشته است. بسیاری از تولیدکنندگان خارجی اعتباری کالا نمی‌‌‌‌فروشند و هزینه کالا را به‌صورت نقدی دریافت می‌کنند که این کار را مشکل می‌کند و در بسیاری از موارد ممنوعیت صادرات وجود دارد. بنابراین عوامل خارجی به‌علاوه اصلاحاتی که در داخل کشور در موضوع اصلاح ارز ۴۲۰۰تومانی باید انجام می‌‌‌‌شد، باعث شده‌اند تا آشفتگی در بازار ایجاد شود. یکی از اقدامات ما در وزارت صمت ایجاد مرجع قیمت است که در سایتwww.۱۲۴.ir بخشی به‌عنوان مرجع قیمت ایجاد و تاکنون قیمت حدود ۱۰‌هزار قلم کالا در این سامانه درج شده است. قیمت‌ها مشخص است و فروش کالا بالاتر از قیمت‌های درج‌شده در این سامانه تخلف محسوب می‌شود که پیرو شکایت مردم و بررسی بازرسان به آن رسیدگی می‌شود. فاطمی‌امین گفت: به‌تدریج تعداد کالاهایی که قیمتشان در سامانه ثبت می‌شود، افزایش می‌‌‌‌یابد تا دیگر امکان افزایش قیمت بدون اطلاعات دولت و مجوز وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در اینجا ممکن است یک سوال مطرح شود و اینکه چرا براساس آمار امیدوارکننده از افزایش صادرات، برداشت از معادن و افزایش تولید خودرو این موارد در زندگی مردم ملموس نیست، گفت: شما یک‌ساختمان را در نظر بگیرید که سیستم سرمایشی آن دچار مشکل است یا پنجره‌‌‌‌های آن شکسته است. زمانی که هوا خوب است در داخل این ساختمان زندگی می‌‌‌‌کنید و مشکلی هم نیست، اما اگر هوا سرد شد از آنجا که پنجره‌‌‌‌ها عایق‌‌‌‌بندی نیستند و سیستم گرمایشی و سرمایشی داخل منزل آماده نیست، آیا می‌شود گفت که ما الان بی‌‌‌‌سرپناه هستیم؟ نمی‌شود گفت. می‌شود گفت ما در داخل این منزل آسایش داریم؟ این را هم نمی‌شود گفت. اقتصاد ما نیازمند استحکام ساخت درونی است و اقتصاد مقاومتی نیز به همین معناست. اگر زمانی شرایط عادی بود و قیمت‌های جهانی افزایش نمی‌‌‌‌یافت ما هم تا این اندازه دچار تورم نبودیم. فاطمی‌امین گفت: اقتصاد ایران ظرفیت‌‌‌‌های زیادی دارد، مثل همان ساختمانی که اسکلت دارد و پنجره دارد و لوازم خانگی در آن است؛ اما در جاهایی اقتصاد ایران نقص دارد؛ مثل اینکه سیستم گرمایشی در ساختمان درست نباشد.

ما باید به سمت اقتصاد مقاومتی برویم و نقص‌‌‌‌های کلان اقتصاد کشور را برطرف کنیم تا با مشکلاتی که در داخل یا خارج پیش می‌‌‌‌آید وضعیت کشور به هم نریزد که آن راهی که طی می‌‌‌‌کنیم، همین راه است. به عبارتی دولت علاوه بر اینکه باید زندگی روزمره مردم را مدیریت و بازار را تنظیم و تولید و کارها را مدیریت کند، اگر به اصلاح ساختار توجه نکند، این مسائل ممکن است مدتی فروکش کند؛ اما دوباره اوج خواهد گرفت.

دنیای اقتصاد 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا