مقالات

جدیدترین تحولات آموزش پلیمر در کره جنوبی

بسپار/ ایران پلیمر در این مقاله وضعیت آموزش بسپار در کره جنوبی در ارتباط با صنعتی‌شدن کشور پس از جنگ کره شرح داده شده ‌است. خرابی‌های باقی‌مانده از جنگ، مانند تخریب کارخانه‌ها باید پیش از شروع صنعتی‌شدن بازسازی می‌‌شدند تا توسعه صنعت پلاستیک آغاز می‌شد. رویکردهای متفاوتی در آموزش بسپار در دانشگاه‌ها و جوامع علمی در کره جنوبی در این مقاله توصیف شده است. به دوره‌های آموزشی کوتاه و آموزش بسپار از طریق اینترنت نیز اشاره شده است. تولید صنعتی وسایل الکترونیکی (تلویزیون‌ها و تلفن‌های همراه)، صنایع خودروسازی و کشتی‌سازی نیازمند دانشمندان و مهندسین بامهارت بودند تا مواد بسپاری لازم را فراهم کنند. تعهد مردم به آموزش، از جمله آموزش بسپار در کره نقشی پراهمیت در موفقیت فعلی کره‌ جنوبی ایفا کرده است.

کلیدواژه‌ها: آموزش اینترنتی، کره، پلاستیک، آموزش بسپار، کفش‌های لاستیکی، دوره‌های آموزشی کوتاه.

 

مقدمه

نخستین محصولات بسپاری مدرن در کره، کفش‌های لاستیکی بودند که در سال 1910 به بازار معرفی شدند (نک. شکل 1). پیش از آن، از کفش‌های سنتی استفاده می‌شد که از پوشال برنج، پارچه یا چرم ساخته می‌شدند. واضح است که مثال کفش‌های لاستیکی و محصولات پس از آن سبب افزایش راحتی و سلامت شهروندان شد. برای مثال ظرف‌های لوازم آرایش زنان از پلاستیک ساخته شدند و به دنبال آن مسواک و وسایل دیگر نیز پلاستیکی شدند. قابل توجه است که جوراب‌های نایلونی و سایر پارچه‌های مصنوعی در طول جنگ جهانی عرضه شدند.

امروزه صنعت بسپار کره در تولیدات پلی‌اتیلنی در جایگاه پنجم جهان قرار دارد. عربستان سعودی و امارات­متحده­عربی پس از کره قرار دارند. کره جنوبی منابع نفت خام که ماده اولیه بسپارها محسوب می‌شوند را در اختیار نداشته و صرفا وابسته به واردات این مواد بوده است. این کشور در سال 1945 مستقل شد و دولت کره در سال 1948 تاسیس شد. در طول دوران تاریک جنگ در سال‌های 1950 تا 1953 عمده تجهیزات صنعتی نابود شدند و کره جنوبی با حمایت کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی تقریبا همه چیز را از پایه شروع کرد.

این مسئله به تولید محصولات مختلف بسپاری انجامید. اسفنج پلی‌یورتان Slabstock اولین بار توسط شرکت شیمیایی دانگشین در سال 1975 تولید شد. آن‌ها فناوری و مواد اولیه را از شرکت آلمانی بایر خریداری و وارد کرده بودند. نایلون 6 توسط شرکت هنکوک نایلون در سال 1963 تولید شد. پی‌وی‌سی در سال 1966 توسط شرکت پلاستیک داهان و PET توسط شرکت الیاف‌های مصنوعی داهان در سال 1968 تولید شد.

در دهه 1960 دولت کره یک برنامه اقتصادی را تدوین و اجرایی کرد که شامل تاسیس یک مجتمع پتروشیمی در شهر اولسان می‌شد که به سرعت شروع به رشد کرد. سرانه تولید ناخالص داخلی در 1962 به طور تقریبی 6/103 دلار بود اما تا سال 2013 بر اساس آمار بانک جهانی این رقم به 25977 رسیده‌است. کره جنوبی در دسته کشورهای در حال توسعه قرار داشت و در طول جنگ و پس از آن از جانب کشورهای خارجی مورد حمایت‌ قرار گرفته است. کره جنوبی در دسامبر 1996 به OECD پیوست و پس از آن، به کشوری تبدیل شد که خود به کشورهای در حال توسعه کمک می‌کرد.

 

مترجم: مهندس بیتا کاظمی‌نژاد

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این مقاله را که درویژه نامه  شماره 200 ماهنامه بسپار در نیمه خرداد منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا