اخبار

تولید پلی کربنات از لیموترش!

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد،  محققان موسسه تحقیقات شیمیایی (Catalonia ICIQ) روشی را ایجاد کرده اند که با استفاده از آن می‌توان پلی کربنات را از تلفیق لیمونن و دی اکسید کربن ساخت. این فعالیت در جهت حذف بیس فنول A صورت گرفته است. بیس فنول A ماده ای است که در تولید پلی کربنات مورد استفاده قرار گرفته و سرطان زا می‌باشد.
از آن جایی که روزانه تولیدات بسیار زیادی از پنجره‌های هواپیما گرفته تا قاب‌های تلفن همراه با پلی کربنات صورت می‌گیرد، میلیون‌ها تن پلی کربنات به صورت سالیانه تولید می‌شود. در جهت حذف بیس فنول A، محققان با ایجاد این روش موفق به تولید پلی کربنات به روشی سلامت تر شده اند. 
طبق گفته‌ی Arjan Kleij رئیس گروه تحقیقاتی ICIQ :” بیس فنول A امن است ولی همواره نگرانی‌هایی مبنی بر استفاده از آن وجود داشته چراکه یک مشتق نفتی محسوب می‌شود. رویکرد ما در این تحقیق جایگزینی بیس فنول A با لیمونن بوده که می‌توان آن را به راحتی از لیمو و پرتقال استخراج نمود. این کار به ما جایگزینی سالم تر، سبز تر و پایدارتر خواهد انجامید.”
از آنجایی که حذف ناگهانی بیس فنول A برای بسیاری از تولیدکنندگان می‌تواند منجر به پیچیده شدن واکنش گردد، طبق گفته‌ی Arjan Kleij می‌توان آن را کم کم و به صورت تدریجی جایگزین نمود. 
با این روش محققان توانسته اند بسپاری تولید کنند که از طرفی بسیار سالم بوده و دوستدار محیط زیست باشد و از طرف دیگر خواص گرمایی بهبود یافته تری ایجاد نماید. با استفاده از این روش دمای انتقال شیشه ای پلی کربنات بسیار بیشتر خواهد بود. این بهبود مقاومت گرمایی پلی کربنات موجب تعجب این محققین شده چراکه معمولا زیست بسپارها دارای مقاومت گرمایی افت شده می‌باشند. آن‌ها در ابتدا در ایجاد این خواص گرمایی بهبود یافته بسیار شک داشتند تا اینکه با تولید مداوم آن به این درک رسیدند که واقعا مقاومت گرمایی زیست پلی کربنات تولید شده بهبود یافته می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا