اخبار

تولید طیف‌سنج‌ آزمایشگاهی و جابجاگرهای خطی در یک شرکت دانش بنیان

بسپار می نویسد، یکی از شرکت‌های فناور کشورمان توانسته با طراحی و ساخت طیف‌سنج‌های با آشکارساز آرایه‌ای کوچک با کیفیت ساخت نیازهای بخش‌های مختلف جامعه تحقیقاتی کشور را تامین کند.

طراحی و تولید و امور تعمیرات تخصصی تجهیزات و بهره‌مندی از توانمندی علمی و فناوری در حوزه‌های اپتیک، مواد نرم و زیستی، فیزیک محاسباتی و رشته‌های دیگری همچون الکترونیک، مکانیک و نرم‌افزار در سطوح برای تولید محصولات فناور، مهم‌ترین هدفی است که به گفته مدیرعامل این شرکت فناور مورد توجه قرار گرفته‌اند.

حسین فتحی، طراحی و ساخت طیف‌سنج‌های آشکارساز آرایه‌ای کوچک با قابلیت‌های خاص را راهی برای تامین نیاز پژوهشگران، فناوران و دانشگاهیان دانست و گفت: ساخت کیفی در کنار قیمت‌های رقابتی توانسته است ضمن برطرف کردن نیازهای بخش‌های مختلف جامعه تحقیقاتی کشور، الزام واردات این محصولات از دیگر کشورها و به دنبال آن ارزبری را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

به گفته این فعال فناور طیف‌سنج‌های داخلی در دو ساختار به همراه منبع نور و نیز به صورت مجزا ارائه می‌شوند و با قابلیت‌های بهره گیری از توری‌های پراش بازتابی بلیز، دارای امکان طیف‌سنجی در یک پنجره ۸۰۰ نانومتری از بازه ۲۰۰ تا ۱۱۰۰ نانومتر  و نیز قابلیت بالا بردن دقت تا کمتر از ۰/۱ نانومتر هستند.

‌جابجاگرهای خطی ابزاری هستند که امکان جابه‌جایی دقیق به صورت خطی و با دقت بالا را در راستاهای مختلف فراهم می‌کنند و اکنون این جابجاگر های خطی دستی در اندازه‌ها و با دقت‌های مختلف، در دو نوع کلی توسط این شرکت فناور تولید می‌شوند.

فتحی با اشاره به تولید این جابه‌جاگرها دقتی تا ۱۰۰ نانومتر  را ویژگی نخستین نوع این جابه‌جاگرها و دقت معمول ۱۰ میکرومتر را ویژگی نوع دوم دانست و گفت: این جابه‌جاگرها در اندازه‌های استاندارد و مینیاتوری ارائه می‌شود و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به سادگی می‌توان آنها را بر روی هم نصب کرده و جابجاگرهای چندمحوره ایجاد کرد.

به گفته این فعال فناور، جابجاگر مینیاتوری با ابعاد و وزن بسیار کم این امکان را فراهم می‌کند که بتوان از این محصولات علاوه بر کاربردهای معمول، در شرایط ویژه نیز استفاده کرد.

فتحی، توجه جدی به شرکت‌های فعال در مرزهای فناوری را برای ارزآوری و ایجاد ثروت ضروری دانست و گفت: توجه به شرکت‌هایی که با تلاش و توانمندی جوانان دانشگاهی و متخصصان صنعتی در تولید محصولات فناور فعالیت می‌کنند، می‌تواند ضمن کوتاه شدن مسیر دسترسی به خدمات و محصولات فناورانه، ایجاد اشتغال وکسب درآمد و رشد اقتصادی، توسعه و اعتلای علمی و فناوری کشور را به دنبال داشته باشد.

منبع: دیده بان علم ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا