اخبار

تولید جاذب‌های صوتی با قابلیت جذب 70 درصدی فرکانس‌های پایین و متوسط در کشور

بسپار می نویسد، پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با شناسایی و حذف عوامل محدودکننده جذب صوت در نانوالیاف، جاذب‌های صوتی تولید کردند که قادر به جذب 70 درصدی فرکانس‌های پایین و متوسط است. 


مریم محمدی گوجانی مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اثرات فرکانس بر انسان گفت: صوت و صداهایی که ما روزانه با آنها مواجه هستیم دارای فرکانس‌های متفاوتی است. فرکانس‌های بالا را می‌توان با استفاده از جاذب‌های صوت موجود مانند پشم سنگ و پشم شیشه و حتی فرش و پرده به راحتی جذب کرد؛ ولی فرکانس‌های پایین براحتی قابل جذب نیست. 

وی با تاکید بر این که گوش انسان به فرکانس‌های پایین حساس است، اظهار داشت: مشکل اساسی که در جذب صوت وجود دارد،‌ توانایی کم جاذب‌های موجود در جذب امواج با بسامدهای پایین و یا متوسط است و از سوی دیگر محدوده صوت قابل درک برای انسان 16 تا 20 هزار هرتز است. 

محمدی ادامه داد: برای جذب صوت با بسامد متوسط و پایین ضخامت جاذب‌های صوت رایج مانند فوم، پشم سنگ و پشم شیشه افزایش داده می‌شود و در برخی موارد مانند خطوط مترو اتاقکی ایجاد و جاذب در آن نصب می‌شود که بتوان تا حدودی صوت را جذب کرد. 

محمدی با بیان این که افزایش ضخامت جاذب‌ها برای همه موارد مانند بدنه هواپیما، خودرو و یا دیوار منازل مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، ادامه داد: از این رو استفاده از جاذب‌هایی با ضخامت حدود نیم‌ متر جز در موارد خاص غیر ممکن است ؛ از این رو تلاش کردیم تا این مشکل را رفع کنیم. 

مجری طرح با تاکید بر این که برای رفع این مشکل از لایه‌های نانو استفاده کردیم، خاطرنشان کرد: علی‌رغم گزارش‌های ارائه شده در زمینه خواص جذب بالای صوت با استفاده از نانو الیاف، آزمایش‌های ما نشان داد که لایه‌های نانو قابلیت جذب بالایی ندارند. 

وی با تاکید بر این که این لایه‌ها به دلیل ساختارهایی که دارند مانع جذب صوت می‌شود، یادآور شد: در این مطالعات با شناسایی عوامل محدود کننده جذب صوت در نانو الیاف و قرار دادن الیاف نانو در کنار جاذب‌های میکرو، موفق به جذب فرکانس‌های پایین شدیم. 

این محقق، تولید لایه نانوالیاف در این جاذب را بر اساس الکتروریسی (فرآیندی برای تولید انواع نانوالیاف از محلول‌های مواد پلیمری و یا سرامیکی) دانست و ادامه داد: با استفاده از این فرآیند بر روی لایه جاذب میکرو، لایه نانو الیاف اعمال شد. 

محمدی با اشاره به پلیمرهای استفاده شده در تولید نانو الیاف ابن جاذب، توضیح داد: برای انتخاب پلیمر مناسب جهت تهیه نانو الیاف، عامل‌های موثر بر جذب صوت مانند چگالی، مدول الاستیسیته و وزن مولکولی مورد مطالعه قرار گرفت و از میان مواد موجود، پلیمرهایی انتخاب شدند که بر اساس این عامل‌ها جذب صوت مناسب‌تری داشتند. 

وی با تأکید بر این که بر این اساس می‌توان پلیمرهای مختلفی را مورد استفاده قرار داد، خاطر نشان کرد: نتایج تست‌های انجام شده نشان داد که لایه‌های نانو تولید شده به روش الکتروریسی قادر به جذب 70 درصدی صوت در فرکانس‌های پایین است ضمن آن که در جذب فرکانس‌های بالا با استفاده از این سیستم محدودیتی وجود ندارد. 

مجری طرح ضخامت لایه جاذب صوت تولید شده را از یک تا سه سانتی‌متر دانست و افزود: در آزمایش‌های انجام شده بر روی ضخامت یک سانتی‌متر این جاذب‌های نانو الیاف، نتایج قابل قبولی از جذب صوت به دست آوردیم. 

محمدی افزایش جذب صوت در بسامدهای بالا و پایین و کاهش وزن را از نوآوری‌های این طرح نام برد و اظهار داشت: جاذب صوت نانو الیاف تولید شده در هر صنعتی که دارای آلودگی صوتی باشد قابل استفاده است که از جمله آن می‌توان به صنایع ساختمان سازی و راه سازی، خودرو سازی، ماشین‌های صنعتی، استودیوها و سالن‌های کنفرانس و سیستم‌های تغذیه اشاره کرد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا