اخبار

توصیه های رایزن بازرگانی ایران در عراق برای بازرگانان/ کدام مرزها مطمئن ترند؟

بسپار می نویسد، رایزن بازرگانی ایران در عراق با هشدار درباره توقف طولانی مدت کالا در ورودی بغداد، از تجار و صادرکنندگان ایرانی خواست برای سهولت ارسال محموله های خود به بخش جنوبی و عربی عراق از مرزهای سومار، مهران، چزابه و شلمچه استفاده کنند.
به گزارش ایرنا روز یکشنبه روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، ابراهیم رضازاده اضافه کرد: بازرگانان ایرانی بهتر است برای ارسال کالاهای خود به بخش جنوبی و عربی عراق از مرزهای سومار در استان کرمانشاه، مهران در استان ایلام و چزابه و شلمچه در استان خوزستان استفاده کنند تا کالا سریع تر و با کیفیت تر به دست مصرف کننده نهایی برسد و متضرر نشوند.
وی گفت: هم اکنون حمل مستقیم کالا از مرز مهران در حال انجام است و کامیون های ایرانی می توانند به صورت مستقیم وارد خاک عراق شوند.
رایزن بازرگانی ایران در عراق افزود: حجم بالای کالاهای منتظر در ورودی بغداد که از ترکیه، ایران و اقلیم کردستان قصد ورود به بخش عربی را دارند، سبب شده کالاهای وارده به بغداد برای کنترل های امنیتی گاهی تا دو روز متوقف شوند.
رضازاده با بیان اینکه ورود کامیون ها به بغداد فقط در ساعت های 16 تا 24 امکانپذیر است، گفت: برخی کالاهای فسادپذیر به دلیل درجه حرارت بالای 50 درجه و نبود برق و سوخت کافی، برای روشن نگهداشتن سردخانه کامیون در این مدت از بین می روند.
به گزارش ایرنا، آمارهای منتشر شده از منابع غیررسمی نشان می دهد ارزش مبادلات تجاری ایران و عراق در سال 2015 میلادی (1394 خورشیدی) 13 میلیارد دلار بود.
مهمترین اقلام صادراتی ایران به عراق شامل حیوانات زنده، انواع روغن های نباتی و حیوانی، نوشابه ها، تولیدات معدنی، محصولات شیمیایی، مواد پلاستیکی، انواع پوست و چرم و کیف، چوب و اشیای چوبی، منسوجات، سنگ ساختمانی و … اعلام شده است.
عراق دومین منابع ذخایر نفتی جهان را دارد و با واردات سالیانه 62 میلیارد دلار انواع مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی، مصالح ساختمانی، لوازم خانگی، ماشین آلات صنعتی، خودرو، پوشاک و… دارای درآمد سرانه بیش از 14 هزار دلار در سال است و بازاری تازه و انحصاری برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.
ترکیه در مقام نخست شرکای عراق در تامین نیازهای این کشور قرار دارد و پس از آن به ترتیب چین، ایران، آمریکا و کره جنوبی قرار دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا