اخبار

تنها ۴۰ درصد شهرک‌های صنعتی لرستان قابلیت جانمایی هر صنعتی را دارند!

بسپار/ایران پلیمر مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: تنها ۴۰ درصد از شهرک‌های صنعتی استان این قابلیت را دارند که هر ‌صنعتی در آن‌ها جانمایی شود.

علی سالاروند در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سعی و تلاش ما این است که محیط زیست را به ریل اصلی خود برگردانیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که محیط زیست در کشور و دنیا نیز شکننده شده و به تلاش مجدانه نیاز دارد.

سالاروند بیان کرد: در فضای پیرامون و مسیری که در حال عبور هستید اگر پسماندی در مسیر وجود داشته باشد از نظر آلودگی منظر حس بدی نسبت به ان شهر و منطقه پیدا می کنید،

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به این‌که بحث تغییرات اقلیمی با آب و هوایی متفاوت است، عنوان کرد: تغییرات آب و هوایی را نهایتاً بتوانیم به مدت دو هفته پیش‌بینی کنیم ولی تغییرات اقلیمی بلند مدت است که خشکسالی یا بارندگی شدیدی که ما داشتیم بر اثر همین تغییرات است، گرمایش زمین به دلیل فعالیت‌های صنعتی و تولید متان، بخار آب و … که اثر گلخانه‌ای دارند که این پدیده اکثراً انسان‌ساخت است.

وی بیان کرد: سالانه کنفرانس جهانی گازهای گلخانه‌ای می‌گوید که سالانه مقداری از این گازهای گلخانه‌ای کاسته شود، به عنوان مثال پدیده مانسون را تا الان در سیستان و بلوچستان داشتیم که امسال شاهد آن در لرستان بودیم که بحث تغییرات اقلیمی است.

سالاروند افزود: سدسازی و آبخیزداری را به ویژه در لرستان خوب انجام ندادیم که باعث می‌شود آب حاصل از بارش به پایین دست رفته و ما استفاده مفیدی از آن نکنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به این‌که ما خودمان را در گذشته برای تغییرات اقلیمی آماده نکردیم، تصریح کرد: ما در حکمرانی آب خیلی ضعیف عمل کرده، در بستر رودخانه ساخت و ساز کردیم و همچنین شیلات را در بستر رودخانه بنا کردند که در جریان سیلاب‌های سال‌های گذشته تاکنون خسارات زیادی نیز دیدند.

وی با اشاره به اهمیت جانمایی صنایع، عنوان کرد: گاهاً می‌بینیم که منطقه مسکونی و شهرک صنعتی به یکدیگر وصل هستند، یک سری صنایع بزرگ هستند که با ارزیابی اثرات شروع می‌کنند، یعنی قبل از احداث پروژه بحث‌های زیست‌محیطی، مباحث بهداشتی و … را می‌بینند بعد طرح را جانمایی می‌کنند، در برآوردها برای هر صنعت ۱۰ آیتم در نظر گرفته می‌شود، برخی اوقات استانی‌هایی مانند ما که صنعتی نیستیم این آیتم‌ها را رعایت نمی‌کنند و بعداً با مشکل و بحران اجتماعی مواجه می‌شود.

سالاروند افزود: به عنوان مثال فولاد ازنا در زمان احداث با شهر فاصله پنج کیلومتری داشت و در طرح اولیه پروژه‌ای با صنعت ذوب بوده اما به دلیل جانمایی نادرست تنها به فولاد نورد تبدیل شده و دیگر بخش ذوب آن راه‌اندازی نشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به این‌که تنها ۴۰ درصد از شهرک‌های صنعتی ما این قابلیت را دارند که هر صنعتی در آن‌ها جانمایی شود، تصریح کرد: گاهی اوقات برای این‌که سرمایه‌گذار را از دست ندهند گفتند هرجا دوست داری طرح و پروژه را اجرا کن که برخی اوقات نزدیک‌ترین حالت به شهر است و بعداً با مشکلات زیست محیطی و اجتماعی مواجه می‌شوند.

وی با اشاره به عملکرد زیست محیطی دولت سیزدهم، عنوان کرد: این حرکات در حد شعار نیست تا جایی که نزدیک به ۴۰۰ طرح مشمول ارزیابی را که برای احداث بودجه گرفته بودند را متوقف کردند که جانمایی اصولی انجام شود، استاندار و مجموعه دولت همراه هستند و قول می‌دهیم که در این زمینه کارهای خوبی انجام دهیم.

سالاروند بیان کرد: برخی از صنایع ما جانمایی درستی ندارند و اکنون در اجرای طرح توسعه خود با مشکل روبرو هستند، به عنوان مثال یکی از صنایع ۶۰۰ نفر کارگر دارد ولی چون جانمایی اولیه مناسب نبوده امکان انجام طرح توسعه این صنعت وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان این‌که قبل از اجرای هر طرح توجه به طرح آمایش و جانمایی مناسب آن بسیار مهم است، ادامه داد: ما یک طرح آمایش سرزمینی آوردیم که اصلاً اجرا نمی‌شود، در طرح‌های بزرگی مانند سدسازی، جاده و … گزارش ارزیابی اثرات قبل از اجرای طرح باید انجام شود، ابتدا باید جانمایی شده و اثرات آن طرح بررسی و بعد از آن اجازه اجرا یا عدم اجرای آن صادر شود.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا