اخبار

تلاش های انجام گرفته برای بازیافت محصولات اکسترود شده

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر بازیافت پروفیل­ های پنجره PVC هم­چنان در حال افزایش است، اما هر شخصی، از سازنده لوله گرفته تا سازندگان آسیا (granulator) نیز نقشی برای اطمینان از بازیابی و استفاده مجدد بیشتر مواد ایفا می­کنند.

صنعت ساخت و ساز، بخش قابل توجهی از کل ضایعات را تشکیل می­دهد، بنابراین تامین ­کنندگان آن صنعت در تلاش­اند تا فرایند بازیافت را افزایش دهند. برای مثال، در اوایل سال 2019، شرکت بلژیکی Deceuninck، خط بازیافت جدیدی در Diksmuide بلژیک افتتاح کرد که در نهایت منجر به بازیافت PVC تا حد 45000 تن در سال شد. هم­چنین به منظور افزایش ظرفیت چهار برابری، این خط جدید قابلیت بازیافت پسماند مصرف ­کننده نهایی (post-consumer) و پسماند PVC پساصنعتی (post-industrial) را دارد. از طرفی با توجه به مطالب گفته شده از سمت شرکت سازنده، این روش منجر به کاهش بیشتر ردپای بوم­شناختی (ecological footprint) محصولات و کاهش وابستگی استفاده از مواد اولیه می­شود. مواد خام اولیه از ضایعات پساصنعتی تامین خواهد شد (از سمت مصرف­کنندگان و هم­چنین ضایعات فرایند) و از پنجره ­های PVC نسل اول که بعد 30 تا 40 سال به تدریج تعویض شدند.

شرکت انتظار دارد با توجه به خط بازیافت جدید، بیش از 2 میلیون پنجره در سال از ضایعات خاک چال­ ها (landfill) یا سوزاندن آن بازیافت شود. با استفاده از فناوری بازیافت، پروفیل­های PVC از همه رنگ و ترکیب درصدهای مختلف از جمله پروفیل­های شامل تقویت­کننده­ های الیاف شیشه ­ای بازیافت می­شوند.

پروفیل­های قدیمی آلایش­زدایی (decontaminate) می­شوند و بر اساس رنگ و شکل دانه (گرانول) به منظور رانشگری پروفیل­ های PVC جدید، دسته­بندی می­شوند. بنابراین با توجه به مطالب گفته شده از سمت شرکت، PVC به عنوان مصالح ساختمانی قابل استفاده است که دلایل آن شامل رسانایی گرمایی کم پروفیل­های پنجره PVC و مصرف انرژی کمتر در مقایسه با پروفیل­های پنجره آلومینیومی و هم­چنین قابلیت بازیافت زیاد که منجر به کاهش دی­اکسید کربن می­شود.

 

رکورد بازیافت

شرکت انگلیسی Eurocell، تولیدکننده پروفیل پنجره، چندین پروفیل پنجره پسامصرف در سال 2018 فراورش کرده است که بیش از 2/1 میلیون چارچوب می­شود. شرکت اظهار داشت نسبت به سال 2017، 15 درصد بیشتر مواد بازیافتی در محصولات خود استفاده کرده است، یعنی 12500 تن محصولات ساخته شده از مواد بازیافتی در سال 2018 تولید شدند.

طی یک دهه گذشته، شرکت برای بحث ماندگاری (sustainability) سرمایه­گذاری­ کلانی کرد که شرکت را قادر می­سازد علاوه­بر پیشی گرفتن از بازیافت مواد، به سمت تجاری­سازی آن حرکت کند.

زمانی که عمر پنجره­ها به پایان می­رسد، پروفیل­های PVC خرد شده و به شکل دانه (گرانول) تبدیل می­شوند و مواد به منظور رانشگری پروفیل­های جدید استفاده می­شوند. طبق ادعای شرکت، این فرایند تا 10 مرتبه می­تواند تکرار شود و پنجره­های PVC بازیافتی تا 350 سال عمر می­کنند. به­ علاوه شرکت در سال 2019 به دنبال فراورش پروفیل­های پسامصرفی بیشتر برای بازیافت بوده و افزایش چشمگیری نسبت به سال گذشته داشته است.

شرکت انگیسی Axion Recycling اکنون تحت مالکیت جدید توسط شرکت S Norton، متخصص بازیافت فلزات، اداره می­شود. شرکت Axion با همان نام کسب­وکار می­کند و همه معاملات تجاری مانند گذشته ادامه دارد. شرکت Axion برای بازیافت مواد پسماند، روش­های فراورش و بازیابی منابع را توسعه داده است و با انواع مشتری­ها (از ادارات دولتی و مقامات محلی گرفته تا شرکت­های متنوع در بخش­های تجاری) برای توسعه عملی روش­های فراورش جدید و بازیابی منابع پسماند، همکاری می­کند.

 

ضایعات لوله

شرکت آمریکایی Green Line Polymers (GLP) بازیافت­کننده اصلی محصولات بسپاری در آمریکای شمالی است که در سال 2018 بزرگ­ترین دستگاه بازیافت شرکت اتریشی NGR نصب کرد (شکل 1). این خط قادر به بازیافت بیش از 4000 پوند (حدود 8/1 تن) ضایعات پلاستیکی در هر ساعت می­باشد. این موادی بازیافتی به عنوان مواد اولیه به منظور ساخت و ساز نسل بعدی محصولات لوله­کشی خرطومی (corrugated) و راه­حل­های مدیریت آب توسط شرکت ADS استفاده می­شود.

اخیرا شرکت NGR، هزارمین خط بازیافت پلاستیک خود را عرضه کرده است. مزیت کلیدی برای مشتریان، فناوری “تک مرحله­ای”، ترکیب خوراک­دهنده خردکن نواری (shredder)  و رانشگر، است. این تضمینی برای بازده بالای انرژی، ضمن حداقل­سازی جای­گیری (footprint) تجهیزات و کاهش مراحل جابه­جایی مواد است. مرکز فنی NGR در نزدیکی آتلانتا در آمریکا است که یک خط بازیافت کامل برای آزمایش­های مشتریان دارد.

 

برگردان: مهندس حمیده یاری

[email protected]

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 211 ماهنامه بسپار که در نیمه اردیبهشت ماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا