اخبار

تحلیل روند و سهم بازار پوشش های حفاظتی از 2019 تا 2025

بسپار/ ایران پلیمر اندازه بازار جهانی پوشش های حفاظتی در سال 2018 حدود 30.16 میلیارد دلار بوده است. رشد صنعت ساخت و ساز اثر قابل توجهی بر رشد این بازار داشته است. پوشش های حفاظتی در صنایع مختلف نظیر ساختمان، نفت و گاز، هوافضا، دریایی، خودرویی، نیروگاهی، معدن و … مورد مصرف قرار می گیرند. این پوشش ها بر سطوح متنوعی اعمال می شوند تا از آن ها در برابر تخریب ناشی از عوامل محیط خارجی حفاظت نمایند. افزایش جمعیت، گسترش شهرنشینی و رشد صنعت منجر به افزایش نیاز به توسعه زیرساخت های عمرانی و ساختمانی در جهان شده است، این امر در حوزه آسیا اقیانوسیه، امریکای جنوبی و مرکزی و خاورمیانه چشمگیرتر است.
 
شکل 1. اندازه بازار پوشش های حفاظتی در امریکا، 2025-2014 (میلیارد دلار)
صنعت ساختمان برای هر کاربردی به پوشش حفاظتی مختلفی نیاز دارد. پوشش های مقاوم به سایش، دما بالا، سیمانی و آبگریز چند نمونه از پوشش های رایج مورد استفاده در این صنعت است. این دسته از پوشش ها همچنین برای ابزارهای ساختمانی نیز به کار گرفته می شوند تا از دوام و مقاومت به خوردگی، سایش و پارگی آن ها اطمینان حاصل شود.
    رشد اقتصادی قوی و انگیزه دولت های در حال رشد جهت توسعه زیرساخت ها در کشورشان عامل اصلی رشد صنعت ساختمان خصوصاً در اقتصادهای نوظهور نظیر هند و چین است. انتظار می رود افزایش زیرساخت ها در چین، خود موجب رشد بازار پوشش های صنعتی در بازه 2025-2019 شود. برای مثال، در ژانویه 2019، شرکت راه آهن چین برنامه خود را مبنی بر ساخت 6800 کیلومتر خطوط راه آهن جدید شامل 3200 راه آهن سریع السیر اعلام کرد، این موضوع بیانگر افزایش 40 درصدی مسیرها از سال 2018 است.
    با این حال، وجود قوانین سختگیرانه در رابطه با حلال های سمی بر رشد این بازار تاثیرگذار است. ترکیبات آلی فرّار (VOC) که به وفور در تولید این پوشش ها و اعمال آن ها استفاده می شود، مقررات دولتی برای کنترل انتشار و محدود کردن تماس انسان با این مواد را زیر سوال می برد.
سهم از بازار؛ اثر نوع پوشش
فرمولاسیون های حلال پایه بیشترین سهم بازار در سال 2018 را به خود اختصاص داده بودند. پوشش های حفاظتی پایه حلالی در صنعت نفت و گاز، دریایی و خودرویی کاربرد فراوانی دارند. همچنین در هر صنعتی که میزان رطوبت و گازهای خورنده محیط بالا باشد مورد مصرف قرار می گیرد. انتظار می رود در کشورهای توسعه یافته خصوصاً امریکا و انگلستان، قوانین سختگیرانه در رابطه با انتشار  VOCرشد این بخش از بازار را به چالش کشد؛ در این کشورها تلاش می شود که مواد دوستدار محیط زیست جایگزین پوشش های حلال پایه شوند. اما در کشورهایی مانند چین، هند، برزیل و روسیه توسعه سریع زیرساخت ها بازار پوشش های حلال پایه را رشد خواهد داد.
سهم از بازار؛ اثر مصرف کننده
صنعت ساخت و ساز با اختصاص بیش از 20% درآمد پوشش های حفاظتی در سال 2018، بزرگترین مصرف کننده این پوشش ها به شمار می رود. پوشش های حفاظتی برای ارتقای دوام سازه ها و حفاظت از آن ها در برابر آتش سوزی، خوردگی و تابش فرابنفش به کار گرفته می شوند.
    انتظار می رود که با توجه به برنامه های توسعه اجتماعی- اقتصادی در کشورهای آسیا اقیانوسیه، توسعه زیرساخت ها در این کشورها در بازه 2025-2019 بیش از حد پیش بینی شده باشد. شرکت هایی مانند Larsen & Toubro ، DLF، Vinci SA، Bechtel و Balfour Beatty تعدادی از مشتریان بالقوه پوشش های حفاظتی هستند.
سهم از بازار؛ اثر نوع رزین
در سال 2018، رزین اپوکسی با گرفتن بیش از 37.94% از بازار، بیش ترین سهم را به خود اختصاص داد و رزین پلی یورتان در جایگاه بعدی قرار گرفت. رزین اپوکسی برای افزایش دوام سازه ها و همچنین در کفپوش و چسب ها کاربرد دارد. این رزین در لوازم خانگی نظیر یخچال و ماشین ظرفشویی نیز به کار می رود تا از آن ها در برابر اسید غذا، گازهای خورنده و رطوبت محافظت نماید و بر طول عمر دستگاه و زیبایی آن بیفزاید. افزایش تقاضا برای اپوکسی به علت مقدار کم VOC در آن و خاصیت ضدخوردگی فوق العاده آن است. با بالا رفتن نیاز در صنعت خودرو، هوافضا، ساخت و تعمیر کشتی، پتروشیمی و فولاد در چین، افزایش قابل ملاحظه ای در تقاضا برای اپوکسی پدیدار شده است.

 

برگردان: مهندس رعنا رفیعی هشجین
دانشجوی دکتری مهندسی پلیمر رنگ، پژوهشگاه رنگ
 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 207  دوماهنامه پوشرنگ که در پایان دی ماه منتشر شده، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا