اخبار

بسته‌بندی‌های گیاهی، راهی برای افزایش زمان نگهداری مواد غذایی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، محققان پژوهشگاه SINTEF موفق به توسعه نوع جدیدی از بسته‌بندی‌های گیاهی شدند که مدت زمان نگهداری موادغذایی را افزایش داده و همچنین امکان تشخیص آنکه ماده غذایی قابل مصرف است یا خیر برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌آورد. این بسته‌بندی از PLA و PET-زیستی تشکیل شده است.

بر اساس گزارش موسسه غذا و کشاورزی سازمان ملل، تقریبا یک سوم مواد غذایی تولید شده- در حدود 3/1 میلیارد تن- بطور سالانه به زباله تبدیل می‌شود. ارزش زباله‌های مواد غذایی در کشورهای توسعه یافته بالغ بر 680 میلیارد دلار و در کشورهای در حال توسعه در حدود 310 میلیارد دلار برآورد شده است. غالب این زباله‌ها از خانه‌ها بوده که عمدتا ناشی از عدم درج صحیح زمان فاسد شدن مواد غذایی می‌باشد. این بدان معنی است که هم توزیع‌کنندگان و هم مصرف‌کنندگان مواد غذایی سالم را دور می‌ریزند.

برای رفع این مشکل، محققان نروژی نوعی از بسته‌بندی گیاهی را توسعه دادند که مدت زمان نگهداری مواد غذایی را افزایش می‌دهد. در این بسته‌بندی از بسپارهای زیستی حاوی نانوذرات استفاده شده است که به بسته‌بندی خواص نگهداری بهبود یافته و جدیدی می‌بخشد. این بسته‌بندی به نوعی طراحی شده است که محتویات داخل آن را از محیط بیرون محفوظ نگه می‌دارد. بسته‌بندی استاندارد پلاستیک‌ها اجازه ورود هوا را به داخل بسته‌بندی داده که این خود منجر به کاهش طول عمر آن می‌گردد. علاوه بر این، تولید بسته‌بندی جدید منجر به کاهش آلودگی‌های ناشی از انتشار CO2 می‌گردد.

در حال حاضر چهار طراحی مختلف از این بسته‌بندی شامل: بطری تهی شده به روش قالب‌گیری دمشی، ظرف نگهداری غذاهای دریایی، کاسه‌هایی با پوشش سه لایه و در نهایت فیلم تهیه شده به روش قالب‌گیری دمشی (شبیه فویل پلاستیکی) که قابل استفاده در تولید کیسه‌ها و پوشش‌های محافظ در برابر اکسیژن می‌باشد ارائه شده است.

همچنین، محققین موفق به توسعه حسگرهایی شده‌اند که به شما این امکان را می‌دهد تا از داغ بودن غذا و یا فاسد شدن آن اطلاع پیدا نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا