اخبار

بزرگ ترین بازار سالیانه خرید و فروش کتاب: هر روز 10میلیارد تومان کتاب در نمایشگاه فروخته شد

بسپار می نویسد، تا روز نهم نمایشگاه بین المللی تهران، بیش از 3 میلیون نفر از آن بازدید کردند.

سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران روز گذشته در شرایطی به کار خود پایان داد که برپایی آن در سال جاری به نوعی تحت شعاع برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قرار داشت تا جایی که دیدیم بارش باران و ورود آب به برخی از سال های نمایشگاه همزمان با برگزاری مناظره دوم کاندیداهای ریاست جمهوری هم خیلی زود سیاسی شد؛ اما جدای از این تحولات، نگاهی به آمارها و کارنامه سی و امین نمایشگاه کتاب نشان از آن دارد که نمایشگاه امسال به عنوان بزرگ ترین بازار سالیانه خرید و فروش کتاب رونق خود را از دست نداده و حتی رشد را هم شاهد بوده است.

همایون امیرزاده سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در جمع خبرنگاران درباره میزان خرید در دوره سی‌ام نمایشگاه گفت: امسال تا پایان روز دهم نمایشگاه ۷۶۵ میلیارد و ۷۷۹ میلیون و ۹۳۰ هزار و ۸۷۷ ریال در نمایشگاه کتاب فروش صورت گرفته است. تعداد تراکنش‌ها هم یک میلیون و ۴۷۷ هزار و ۴۱۹ تراکنش بوده که نسبت به سال گذشته تعداد ۱۰۱ هزار و ۸۱ تراکنش و ۸ درصد افزایش داشته است. از نظر ریالی نیز با توجه به مبلغ فروش ۶۹۵ میلیارد و ۵۳۶ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۵۰۱ ریالی سال گذشته نزدیک به ۱۲ درصد افزایش فروش داشته‌ایم. به صورت مبلغی نیز رشد فروش ۷۰ میلیارد و ۲۳۴ میلیون و ۳۱۴ هزار و ۳۷۶ ریال بوده است. البته نکته مهم در این بین که باید در نظر گرفته شود این است که آمارهای منتشر شده و رشد در نظر گرفته شده بیشتر براساس آمار فروش کلی است و این درحالی است که نسبتا به سال گذشته قیمت کتاب نیز در کشور رشد داشته است که این خود می تواند روی افزایش میزان فروش و درآمد نمایشگاه تاثیر گذاشته باشد.

به گفته همایون امیرزاده سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیش‌بینی ها نشان می دهد تا پایان نمایشگاه سی‌ام ( که روز گذشته بود) میزان فروش بخش‌های مختلف به بیش از ۸۰ میلیارد تومان در بخش تراکنش‌ها برسد که با احتساب فروش‌های نقدی انتظار فروش ۱۲۰ میلیارد تومانی است. پیش بینی فروش 120 میلیارد تومانی نشان می دهد که به صورت میانگین روزانه ۱۰ میلیارد تومان فروش را در نمایشگاه کتاب شاهد بوده ایم.

تعداد بازدیدکنندگان رشد داشته؟

آیا در کنار افزایش فروش تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه هم افزایش داشته است؟ اگرچه هنوز آمار جمع بندی شده کل بازدید کنندگان نمایشگاه کتاب از سوی مسئولان اعلام نشده است ولی آمارهای ابتدایی نشان می دهد که تا روز نهم 3 میلیون نفر از نمایشگاه بازدید کرده اند؛ اگرچه که به گفته ناشران و مسئولان نمایشگاه در روزهای عادی هفته شاهد بازدید آن چنانی نبوده و تنها روزهای پایان هفته بسیار شلوغی را پشت سر گذاشته است؛ در این بین البته دوری نمایشگاه و برگزاری آن در شهرآفتاب که با مرکز شهر  فاصله 25 کیلیومتر فاصله دارد، حتما بی تاثیر نبوده است.  براساس اعلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مقایسه آمار بازدیدکنندگان در روزهای مشخص نسبت به سال گذشته نشان دهنده رشد جمعیت حاضر در نمایشگاه است. براساس آمارهای اعلام شده از سوی وزیر در روز نهم نمایشگاه سال گذشته در مجموع 147 هزار و 346 نفر از نمایشگاه بازدید کرده بودند که این عدد در نمایشگاه پارسال 201 هزار و 400 نفر بوده است و در نمایشگاه امسال به 291 هزار نفر رسیده است.

در این دوره از نمایشگاه کتاب دو هزار و 782 ناشر داخلی و خارجی در فضایی به وسعت 135 هزار متر مربع کتاب های خود را عرضه می کنند.در بخش داخلی دو هزار و 643 ناشر و در بخش خارجی نیز 139 ناشر از 110 کشور شرکت خواهند کرد. در این دوره تعداد ناشران داخلی افزایش یافته و متراژ اختصاص یافته به این ناشران 30 هزار متر مربع اعلام شده است، ناشران خارجی هم 47 هزار و 234 عنوان کتاب لاتین و 150 هزار و 144 کتاب عربی را عرضه می کنند. در این دوره از نمایشگاه 16.5میلیارد تومان اعتبار به عنوان یارانه برای استفاده اقشار مختلف مردم نظیر دانش آموزان، دانشجویان، طلاب و اساتید دانشگاه از آثار عرضه شده در نمایشگاه اختصاص یافته است.

منبع:اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

 

[EasyDNNnewsLink|181]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا