اخباراخبار ویژه

بزرگداشت ۱۰۰ چهره ماندگار صنعت چاپ/ دکتر سعید رستگار چهره ماندگار در فناوری های نوین صنعت چاپ

بسپار/ ایران پلیمرهم اکنون مراسم بزرگداشت چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران در هتل اسپیناس پالاس در حال برگزاری است.

در این مراسم دکتر سعید رستگار از بانیان این گروه رسانه ای و سردبیر دوماهنامه پوشرنگ به عنوان یکی از 100 چهره ماندگار صنعت چاپ معرفی خواهد شد.

 

اسکندر خمسه‌پور رئیس هیئت امنای آیین سپاس، احمد ابوالحسنی رئیس کمیته اجرایی، علی‌اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی طارمی عضو کمیته اجرایی و مجید پری‌خواه رئیس دبیرخانه آیین سپاس از چهره‌های ماندگار صنعت چاپ، چندی پیش نشستی خبری را در خصوص این رویداد برگزار کرده بودند.

۱۰۰ سال تاریخ صنعت چاپ روایت می‌شود

علی طارمی عضو کمیته اجرایی آئین سپاس از چهره‌های ماندگار صنعت چاپ گفت: در پاییز سال ۱۳۹۸ با توجه به این‌ که به پایان قرن چهاردهم خورشیدی نزدیک می‌شدیم، طرحی از سوی مجید پری‌خواه و محمد رسولی برای گرامیداشت و معرفی چهره‌های ماندگار صنعت چاپ کشورمان ارائه شد.

او اضافه کرد: براساس این طرح قرار شد تاریخ شفاهی ۱۰۰ سال اخیر صنعت چاپ روایت و تاریخچه این صنعت ثبت و ضبط شود. همچنین آیندگان بدانند که در این صدسال چه کسانی این صنعت را راهبری کرده‌اند.

طارمی گفت: ایده برگزاری این رویداد با ۵۰ نفر از بزرگان صنعت چاپ به مشورت گذاشته‌شد. پیش از این چنین اقداماتی در سطحی دیگر در جشنواره‌های صنعت چاپ انجام شده‌بود، اما ما می‌خواستیم در این رویداد همه‌چیز از برنامه‌ریزی، تولید محتوا و اجرای آن از سوی اهالی صنعت چاپ انجام شود.

عضو کمیته اجراییِ آیین سپاس تاکید کرد: برای برگزاری این رویداد ۱۷ چاپخانه و موسسه چاپی، حامی مالی شدند تا این رویداد با بهترین کیفیت ممکن برگزار شود.

طارمی درباره اهداف برگزاری این رویداد گفت: تقدیر از ۱۰۰ بزرگ و پیشکسوت صنعت چاپ که طی ۱۰۰ سال اخیر فعالیت داشته‌اند، موجب می‌شود که این افراد به نسل‌های جدید معرفی شوند و در عین حال تجربیات آن‌ها برای همیشه ثبت و ضبط شود. این رویداد تلاش می‌کند تا تاریخ ۱۰۰ سال گذشته صنعت چاپ را روایت کند.

او تاکید کرد: همچنین در این زمینه ۱۰۰ فیلم از ۱۰۰ چهره صنعت چاپ ایران تهیه شده که زمان هر فیلم بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است و به شکل‌های مختلف منتشر و پخش خواهد شد.

طارمی به انتشار یک کتاب ویژه نیز درباره چهره‌های ماندگار صنعت چاپ اشاره کرد و افزود: این کتاب شامل سه بخش است؛ بخش اول پیش‌درآمدی بر تاریخ صنعت چاپ از ابتدا در دنیا و بعد در ایران، بخش دوم شامل تصاویر یک‌صد چهره ماندگار و بخش سوم نیز زندگی‌نامه این افراد است که در تاریخ ۱۱ شهریور هم‌زمان با روز ملی صنعت چاپ رونمایی می‌شود.

 

۱۰۰ فیلم برای ۱۰۰ چهره

محمد رسولی کارگردان صد فیلم از چهره‌های ماندگار گفت: در مراسم سپاس از چهره‌های ماندگار صنعت چاپ، از ترانه و موسیقی اختصاصی رونمایی می‌شود که برای تجلیل از این چهره‌های ماندگار ساخته‌ شده‌است. آهنگساز این اثر فردین خلعتبری است و شعر آن را عبدالجبار کاکایی سروده‌است.

او تاکید کرد: همچنین ارکستر فیلارمونیک ایران در این مراسم به اجرای برنامه خواهد پرداخت. رونمایی از دو کتاب «رباعیات حکیم عمر خیام» با خوش‌نویسی یدالله کابلی و جلد هفتم مجموعه آثار برتر محمود فرشچیان از دیگر رویدادهای این برنامه هستند.

 

مختار حسین زاده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا