مقالات

بررسی مشکلات فرایندکاری نایلون

درصد رطوبت در نایلون و سایر پلاستیک­های نم­ گیر (hygroscopic) متغیر است، در نتیجه فرایندکاری و گرانروی مذاب متفاوت می ­باشد. در این مقاله چگونگی مواجهه با این مساله را بررسی می­ کنیم.

 

در طول سال­ها بارها در مورد قالب­گیری پلاستیک­های حساس به رطوبت (moisture-sensitive) پرسیده ­اند. اخیرا قالب­سازی در مورد مشکلاتی که با نایلون داشت، از من پرسید. درصد رطوبت آن بین محدوده قابل قبول 0/005 تا 0/2 درصد متغیر بود. این محدوده درصد رطوبت به طور قابل توجهی روی گرانروی نایلون و درنتیجه روی فرایندکاری آن تاثیر دارد. این مسئله نه تنها برای پلاستیک­های حساس به رطوبت نظیر نایلون، پلی­ کربنات، PET و غیره بکار می­رود بلکه قواعد بکار رفته برای حل مشکل، می­تواند برای ساخت قطعات به طور مناسب یا تغییرات رنگی رخ داده، استفاده شود. تغییرات گرانروی طبیعتا در فرایندتان انتظار می­رود و می­توان با استفاده از روش­های قالب­گیری علمی برطرف شود.

فرایندکاری با درک پلاستیک و آماده ­سازی صحیح شروع می­شود. اگر شما با نایلون یا هر بسپار حساس به رطوبت دیگری سروکار دارید که امکان دارد در حین فرایند تحت آبکافت (hydrolysis) قرار بگیرد، باید بسپار را خشک کنید. آبکافت به این معناست که رطوبت با بسپار واکنش می­دهد و زنجیر آن را تخریب و کوتاه­تر می­سازد. در نتیجه خواص پلاستیک و قطعه را از بین می­برد. ممکن است ضرورتا پخی (splay) قابل رویتی ایجاد نشود زیرا آب در واکنش آبکافت مصرف می­شود.

شما پلاستیک را تنها برای حذف آب خشک نمی­ کنید، بلکه برای اینکه اطمینان یابید که در کاربرد به درستی کار می­ کند، خشک می­ کنید. شما نمی­ توانید این مقدار کم رطوبت را ببینید. درصد رطوبت مجاز برای داشتن فرایندی مناسب به نوع بسپار بستگی دارد. بنابراین با تامین­ کننده خود مشورت کنید که این مقدار مجاز چقدر است. برای نایلون معمولا زیر 0/2 درصد گفته می­ شود. اکثر پلیمرهای حساس به رطوبت نیاز دارند زیر 0/02 درصد باشند. بنابراین نکاتی وجود دارد که قالب­ساز باید آن را در نظر بگیرد.


(ادامه دارد …)

برگردان: دکتر فاطمه خودکار


متن کامل این مقاله را می توانید در شماره 167 ام ماهنامه بسپار/ مردادماه 1395 بخوانید. 

(ارتباط با بخش اشتراک مجله 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد)


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا