اخبار

با منتخبان دوره دهم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی پایتخت بیشتر آشنا شوید

بسپار/ ایران پلیمر در ترکیب هیات نمایندگان اتاق تهران 16 نماینده از گروه بازرگانی حضور دارند. در انتخابات دهمین دوره هیات نمایندگان اتاق تهران، 10 چهره جدید و 6 چهره از دور نهم، به عنوان نمایندگان این گروه برگزیده شدند که در این گزارش به طور اجمالی نگاهی به پیشینه فعالیت‌های کاری و تشکلی آنها انداخته‌ایم.

با خوانش و شمارش 2180 رأی صحیح و قابل قبول فعال اقتصادی (از مجموع 2194 رأی با 14 رأی سفید) که روز بیستم اسفندماه 1401 در جریان انتخابات هیات نمایندگان اتاق تهران در صندوق‌های رأی در نمایشگاه انداخته شد، ساکنان جدید ساختمان شماره82 خیابان وزرا که آن را خانه بخش ‌خصوصی یا پارلمان بخش خصوصی پایتخت می‌خوانند مشخص شدند. از 16 نماینده بخش ‌خصوصی در گروه بازرگانی، 6 چهره از دوره نهم هیات نمایندگان به دوره دهم نیز راه یافته‌اند؛ عباس آرگون، شهاب جوانمردی، افشین کلاهی، حمیدرضا صالحی، هرویک یاریجانیان و مهراد عباد این شش عضو دوره نهم هستند که در این دوره نیز در گروه بازرگانی به فعالیت خود ادامه خواهند داد. هم‌چنین 10 چهره جدید یا به تعبیری 10 فعال بخش بازرگانی جدید به این ترکیب افزوده شده‌اند که در دوره نهم نماینده بخش خصوصی در حوزه بازرگانی خواهند بود.

در این گزارش، نگاهی اجمالی به کسب‌وکار و پیشینه فعالیت‌های اقتصادی و تشکلی راه‌یافتگان به پارلمان بخش خصوصی در گروه بازرگانی می‌اندازیم تا با کسانی که در چهار سال آینده نماینده این گروه خواهند بود، بیشتر و بهتر آشنا شویم. این فهرست براساس حرف الفبا مرتب شده است.

نام‌آشنا در حوزه مالی

در صدر فهرست منتخبان گروه بازرگانی، نام «عباس آرگون» قرار گرفته است. عضو دوره‌های هشتم و نهم هیات‌نمایندگان اتاق تهران که در ترکیب هیات نمایندگان دوره دهم نیز ابقا شد. رشته تحصیلی این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، مدیریت مالی بوده و هر دو مقطع لیسانس و فوق‌لیسانس را در دانشگاه تهران گذرانده است. عضویت آرگون در هیات مدیره شرکت‌های متعددی از جمله نصر مبین ایرانیان، کارگزاری مهر اقتصاد ایرانیان، سرمایه‌گذاری توسعه اعتماد و شرکت صنعت فولاد شادگان از او چهره‌ای نام‌آشنا در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری ساخته و البته تعامل او با رسانه‌‌ها طی دو دوره گذشته نیز به اشتهار او افزوده است.

عباس آرگون در دوره‌های پیشین هیات ‌نمایندگان، کسوت عضویت در کمیسیون صنعت و معدن و کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات و همچنین نایب‌رئیسی کمیسیون بازار پول و سرمایه را بر تن داشت و حالا باید دید که در دوره جدید چه نقشی را برعهده خواهد گرفت.

از معاونت وزارت تا مدیرمسئولی روزنامه

محسن بهرامی ارض اقدس با تحصیلاتی در حوزه عمران و برنامه‌ریزی شهری از آن چهره‌هایی است که طی دوران فعالیت خود میان بخش دولتی و خصوصی در رفت‌وآمد بوده است. معاونت وزارت بازرگانی، مشاور وزارت نفت، عضویت در شورای رقابت و دبیری ستاد تنظیم بازار از جمله مناصبی است که او در طول سال‌های گذشته بر عهده داشته و در عین حال، عضویت در هیات مدیره شرکت بازرگانی چشم‌انداز لوتوس و عضویت در هیات نمایندگان اتاق‌های تهران و ایران نیز در سوابق او به چشم می‌خورد. به این سبقه، البته باید مدیرمسئولی روزنامه حیات‌نو که سال‌ها از توقیف آن سپری می‌شود را نیز افزود. بهرامی ارض اقدس در دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق تهران، ریاست کمیسیون تجارت را عهده‌دار بود و حالا در انتخابات دور دهم باز هم موفق شده است که به ترکیب هیات نمایندگان اتاق تهران بازگردد.

بازرس کیفیت خودرو

به ترکیب دهمین دوره هیات نمایندگان اتاق تهران دو چهره از صنعت خودرو نیز اضافه شده است که یکی از آنها سعید تاجیک از فعالان اقتصادی در این بخش بوده و در جایگاه مدیرعامل و نایب‌رئیس هیات مدیره شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نقش‌‌آفرینی کرده است. عمده فعالیت‌های او به واسطه تحصیلاتش در رشته مهندسی صنایع و مدیریت اجرایی، معطوف به بنگاه‌هایی چون شرکت آزمون جاده‌ای خودرو، شرکت مهندسی بهینه کاوان کیفیت و شرکت آزمون‌های ایمنی کیفیت خودرو بوده است.

مدیر موثر

از میان آن تعداد از اعضای هیات نمایندگان که از دوره نهم به دوره دهم راه یافته‌اند، از شهاب جوانمردی نیز می‌توان یاد کرد؛ او از فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان است و مدیرعاملی هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات فناپ را بر عهده دارد. اما این تنها حوزه‌ای نیست که جوانمردی به آن اشتغال داشته است؛ عضویت در هیات مدیره سازمان نظام صنفی استان تهران، عضویت در هیات مدیره موسسه شهرکتاب، تاسیس و مدیریت باشگاه رباتیک جوان از جمله مناصبی است که در کارنامه او مشاهده می‌شود. جوانمردی مدت کوتاهی نیز به نمایندگی از بخش خصوصی به عضویت کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درآمد که بعد از چند ماه از آن استعفا داد. این عضو 53 ساله هیات نمایندگان اتاق تهران که از دانش‌آموختگان رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف و کارشناسی ارشد معماری کامپیوتر از دانشگاه امیرکبیر است، جوایزی را هم با عناوین «رهبر دیجیتال» و «مدیر موثر» دریافت کرده است.

پسر کو ندارد نشان از پدر

در فهرست اعضای جدید هیات نمایندگان اتاق تهران، نام یک فعال حوزه صنایع دستی نیز به چشم می‌خورد؛ سیدمرتضی حاجی‌آقامیری. او یکی از دهه شصتی‌های راه یافته به این دوره از هیات نمایندگان اتاق بازرگانی پایتخت است که در صنعت فرش دستباف فعالیت می‌کند و دستی هم در امور تشکلی این حوزه دارد. او در طول سال‌های فعالیت خود عضویت در کنفدراسیون صادرات، فدراسیون صنعت نفت و حضور در ترکیب هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش را تجربه کرده و در دوره گذشته هم به عنوان یکی از نمایندگان تشکل‌ها در ترکیب هیات نمایندگان اتاق ایران بوده است.

از جمله نکات قابل توجه در مورد او این است که در ترکیب هیات نمایندگان اتاق تهران به نوعی جانشین پدر شده است. مرتضی فرزند سیدرضی حاجی‌آقامیری عضو دوره هشتم و نهم هیات نمایندگان اتاق تهران و عضو خانواده‌ای است که بیش از 200 سال سابقه فعالیت در صنعت فرش دستباف را نسل به نسل به یکدیگر انتقال داده‌اند.

مجرب در انبوه‌سازی

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران نیز یکی از منتخبان جدید دهمین دوره هیات نمایندگان اتاق تهران است. ایرج رهبر از دانش‌‌آموختگان دانشگاه پلی‌تکنیک بوده و به عنوان یکی از فعالان برتر صنعت مسکن و ساختمان شناخته می‌شود. از ویژگی‌های این عضو جدید هیات نمایندگان اتاق تهران برخورداری از سابقه طولانی در فعالیت در بخش‌ خصوصی است و حضور و فعالیت در تشکل‌های متعدد را نیز باید به پرونده کاری او افزود. ریاست در هیات مدیره شرکت بین‌المللی توسعه شهرسازی ایرانیان و همچنین ریاست در هیات مدیره تشکل حرفه‌ای تابش جزیی از فعالیت‌های حرفه‌ای او به شمار می‌‌‌‌‌‌آید. رهبر از جمله مدافعان کنترل تورم برای ثبات قیمت مسکن بوده و ظاهراً منتقد گرایش دولت به شرکت‌های خارجی برای پیشبرد طرح ملی مسکن است.

پدیدآورنده اولین‌ها

از دیگر فعالان صنعت خودرو که به دهمین دوره هیات نمایندگان اتاق تهران گام نهاده، پیمان سنندجی است. او در حوزه قطعه‌سازی و خودروسازی فعالیت دارد و اکنون مدیرعامل شرکت گواه است. سندجی دکترای مدیریت داشته و عضویت در هیات مدیره شرکت بهره‌برداری مترو، مدیرعاملی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و مدیریت شهری نیز در پیشینه او به چشم می‌خورد. او عضو هیات مدیره اتحادیه حمل‌ونقل UITP در حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا بوده و در عین حال جوایزی را نیز از مجامع بین‌المللی حمل‌ونقل دریافت کرده است. سنندجی، مرد اولین‌ها در حوزه فعالیت خود بوده و راه‌اندازی سامانه جانبازان و معلولان، ایجاد سامانه بلیت الکترونیک و حذف بلیت کاغذی و نصب تابلوهای بریل در ایستگاه‌های اتوبوس تندرو از ابتکارات او به شمار می‌‌آید.

پرچمدار مخالفت با اقتصاد دستوری

حمیدرضا صالحی سلمی را که سابقه چند دوره عضویت در هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران دارد به صراحت کلامش می‌‌شناسند؛ صراحت در بیان واقعیت‌هایی که عموما از دل مداخلات دولت در امور بخش‌خصوصی پدید آمده است. صالحی از فعالان صنعت برق است و ریاست فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران را بر عهده دارد. او در رشته برق دانشگاه پلی‌تکنیک تحصیلات خود را گذرانده و عمده فعالیت‌های حرفه‌ای او نیز به همین صنعت معطوف بوده است که حضور در هیات مدیره شرکت‌هایی چون ایپل، مشانیر و صانیر موید این ادعاست. در عین حال، بخش بزرگی از فعالیت‌های این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز بر امور تشکلی متمرکز بوده که عضویت در کمیسیون انرژی اتاق تهران و عضویت در شورای راهبردی و ساماندهی تشکل‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بخشی از آن محسوب می‌شود.

کارآفرینی و نیکوکاری در حوزه سلامت

ابوالفتح صانعی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران که دوره نهم هیات نمایندگان تحت عنوان نماینده تشکل‌ها به اتاق تهران آمدوشد داشت، یکی دیگر از برگزیدگان دهمین دوره انتخابات اتاق تهران است. صانعی از چهره‌های شناخته شده در صنعت تجهیزات پزشکی بوده و در تشکل‌های مختلفی از جمله فدراسیون واردات و فدراسیون اقتصاد سلامت نیز عضویت داشته است. این فعال کهنه‌کار علاوه بر اشتغال به کسب‌وکار خویش از امور خیر نیز غافل نبوده و در ایجاد مراکز دیالیز در استان‌های قزوین، اردبیل و زنجان نقش داشته است.

صنعتگر و دلواپس محیط زیست

صنعت گاز هم یک نماینده در دهمین دوره هیات نمایندگان اتاق تهران دارد. مهراد عباد از جمله منتخبانی است که در دوره نهم نیز یکی از 40 کرسی نمایندگی بخش خصوصی را در اختیار داشت. عباد از فعالان جوان صنعت گاز، گازهای فشرده و اقتصاد دانش‌بنیان کشور است و مدیرعاملی شرکت تجارت بین‌الملل گاز دایان را برعهده دارد. او در رشته شیمی کاربردی درس خوانده و در راه‌اندازی دوره‌های آموزشی برای فعالان صنعت‌ گازهای فشرده و رعایت استانداردهای آن نقش بسزایی داشته است. عباد در طول چهار سال گذشته طرح مشکلات و مسایل فعالان اقتصادی به ویژه کسب‌وکارهای نوپا را جزو رسالت خود قلمداد کرده و همواره بیان‌کننده دغدغه‌های زیست‌محیطی در جلسات و نشست‌های بخش خصوصی بوده است.

نماینده جدید صنعت دارو

در فهرست راه‌یافتگان به اتاق بازرگانی تهران، نماینده جدیدی از صنعت دارو حضور دارد؛ محمد عبده‌زاده، مقطع دکترای داروسازی را در دانشگاه تهران گذرانده و از متخصصان این حوزه در کشور است. او فعالیت خود را از دانشگاه علوم پزشکی ایلام آغاز کرده و پس از آن بر کرسی مدیرکلی داروی وزارت بهداشت تکیه زده است. او در ادامه،‌ وارد بخش خصوصی شده و عضویت در هیات مدیره شرکت‌های بخش خصوصی و سندیکای تولید داروی انسانی و مکمل‌های غذایی را عهده‌دار شده است.

مدیر صادرات

محمدرضا غفراللهی نیز از دیگر منتخبان حوزه بازرگانی در انتخابات دهمین دوره هیات نمایندگان اتاق تهران است. او از فعالان جوان حوزه صادرات و صنعت غذا، شیرینی و شکلات است که هلدینگ دانا سپند با 20 سال سابقه در زمینه تخصصی صادرات را بنیان گذاشته است. نکته حائز اهمیت اینکه، او گستره فعالیت‌های تولیدی و صادراتی خود را تنها به داخل مرزها محدود نکرده است؛ این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، بنیانگذار شرکت‌های تولیدی در کشورهایی چون عراق، عراق آلمان، فرانسه و چین بوده و همچنین رتبه دو شرکت‌های مدیریت صادرات را از سازمان توسعه تجارت کسب کرده است. همچنین عضویت در کمیسیون تجارت اتاق اصفهان و اتاق‌های مشترک نیز از جمله فعالیت‌های تشکلی او به شما می‌آید.

نماینده دانش‌بنیان‌ها

باب حضور فعالان اقتصاد دیجیتال در ترکیب هیات نمایندگان اتاق تهران از دوره نهم گشوده شد و افشین کلاهی نیز یکی از نخستین راه‌یافتگان از این صنعت به اتاق بود. او حالا به یمن اقبال فعالان بخش خصوصی، برای چهار سال دیگر در هیات نمایندگان اتاق تهران ماندگار شده است؛ کلاهی البته در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم هیات نمایندگان در اتاق ایران عضویت داشت و طی دوره نهم هیات نمایندگان اتاق ایران در کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان اتاق ایران رئیس بود. افزون بر این، او لیست بلندبالایی از عضویت در هیات مدیره شرکت‌ها و فعالیت تشکلی را هم در چنته دارد که مدیرعاملی شرکت ره‌نگار و عضویت در هیات مدیره فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات بخشی از آن است. کلاهی با مدرک کارشناسی مهندسی برق و کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی شهری در کمیسیون کارآفرینی و دانش‌بنیان مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز عضویت داشته است. او هم‌چنین ریاست هیات مدیره مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان را نیز برعهده دارد.

کارآفرین بین‌المللی

علیرضا کیانی آذربایجانی از کارآفرینان صنایع آرایشی و بهداشتی و عضو هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی ایران و مالک و رئیس هیئت مدیره گروه فنکام است. این نخستین بار نیست که کیانی در قامت یک فعال اقتصادی به پارلمان بخش‌خصوصی پا می‌گذارد، بلکه او در دوره‌های گذشته عضویت در هیات نمایندگان اتاق ایران و عضویت در کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران را نیز به عنوان نماینده تشکل‌ها تجربه کرده است. کیانی فارغ‌التحصیل رشته شیمی در مقاطع لیسانس و فوق‌لیسانس از دانشگاه شریف است و مدرک دکتری خود را در رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه  IPAG فرانسه دریافت کرده است. او سهامدار و موسس شرکت آریان کیمیا تک ایران، تولیدکننده برندهای مای، الارو، شون، کالیستا، نئودرم و نیوتیس است. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، سهامدار و موسس شرکت‌های تولیدکننده لوازم آرایشی و بهداشتی در کشورهای ترکیه، آلمان وکانادا با برندهایی چون NOTE و Inter Cosmetiques بوده است.

مرد پروژه‌های بزرگ عمرانی

رامین گوران اوریمی از فعالان صنعت مسکن و ساختمان و از مجریان پروژه‌های انبوه‌سازی مسکن و انواع سازه‌های بزرگ صنعتی است. تحصیلات گوران در حوزه عمران و سازه بوده و اجرای پروژه‌هایی چون ساختمان‌های آزمایشگاه شهید بهشتی، طاوسیه کرج، طلاییه فشم و سد شهید عباس‌پور را در کارنامه دارد. گوران در گذشته از طرف تشکل‌ها عضو هیات نمایندگان اتاق ایران بوده و در دوره نهم هیات نمایندگان نیز به عضویت کمیسیون حمایت قضایی اتاق درآمده است. عضویت در کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان و عضویت در سازمان نظام مهندسی استان تهران از دیگر سوابق این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران است.

معتمد صنعت و بازرگانی

دوره نهم هیات نمایندگان اتاق تهران یک عضو اقلیت داشت که راه او در دوره دهم هیات نمایندگان نیز ادامه یافته است. هرویک یاریجانیان در دوره نهم نماینده بخش صنعت بود که در این دوره در گروه بازرگانی نامزد انتخابات شد و فعالان بخش خصوصی در این حوزه نیز مجدد او را انتخاب کردند. او نشان داده است که طی این سال‌های توانسته‌ است اعتماد فعالان اقتصادی در هر دو حوزه بازرگانی و صنعت را جلب کند. یاریجانیان، دانش‌آموخته اقتصاد است و از فعالان برتر صنایع پلیمر و پلاستیک به شمار می‌رود. او علاوه بر عضویت در اتاق‌های مشترک ایران و چین، اتریش و آلمان، ریاست هیات مدیره اتاق مشترک ایران و ارمنستان را هم برعهده دارد. عضویت در انجمن‌های صنایع همگن پلاستیک تهران اتحادیه پلیمر و اتحادیه ماشین‌سازی تهران نیز در سوابق او آمده است.

اتاق تهران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا