اخبار

با مشارکت خانه صنعت و معدن استان تهران: یکصدمین سال زندگی بانوی محیط زیست ایران گرامی داشته می شود

بسپار می نویسد، به همت کمیسیون محیط زیست خانه صنعت و معدن استان تهران و تعدادی از دوستداران محیط زیست، شب بزرگداشت ” مادر محیط زیست ایران” خانم مه لقا ملاح همزمان با یکصدمین سال زندگی پربار ایرن بانو برگزار  می شود.

این مراسم روز چهارشنبه 22 شهریورماه ساعت 5 بعد از ظهر در کانون زبان پارسی برگزار خواهد شد.

محل برگزاری: خیابان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف، شماره 12،کانون زبان پارسی


درباره زندگی وی بخوانید:

مَه‌لَقا مَلّاح. (۱۲۹۶ -) فعال محیط زیست است. وی فرزند خدیجه افضل وزیری و نوهٔ بی‌بی‌خانم استرآبادی، بنیان‌گذار سازمان غیردولتی زیست‌محیطی «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست» است و از وی به عنوان «مادر محیط زیست ایران» یاد می‌شود.
وی که متولد سال ۱۹۱۷ میلادی است ، هم اکنون ۱۰۰ ساله و ساکن تهران است.

مه لقا هنگامی که پدر و مادرش با کاروان برای زیارت به مشهد می‌رفتند در کاروان‌سرای عباسی در میان راه به‌دنیا آمد. مادرش خدیجه افضل وزیری و مادربزرگ‌اش بی‌بی‌خانم استرآبادی از زنان پیشگام عصر خود بودند. پدرش آقابزرگ ملاح به دلیل داشتن منصب دولتی در شهرهای مختلف ساکن می‌شد به همین دلیل مه‌لقا در شهرهای مختلفی مانند مشهد، قوچان، اصفهان، دامغان، همدان و کرمانشاه تحصیل کرد.

او بعد از تحصیل در فلسفه و علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی در دانشگاه تهران مدرک فوق‌لیسانس علوم اجتماعی گرفت و برای ادامهٔ تحصیل به پاریس رفت و در سوربن علوم اجتماعی خواند و با مدرک دکترا به ایران بازگشت. در فرانسه ضمناً دورهٔ کتاب‌داری نیز در کتاب‌خانه ملی فرانسه گذراند. در بازگشت به ایران در کتاب‌خانه دانشگاه تهران مشغول کار شد و بعد از مدتی در سال ۱۳۴۷ به ریاست کتابخانهٔ مؤسسهٔ تحقیقات روان‌شناسی برگزیده شد. پس از بازنشستگی تمام وقت خود را در راه مبارزه برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست گذاشت.

مه‌لقا ملاح در سال ۱۳۷۳ با مشارکت همسرش و چند استاد دانشگاهی علاقه‌مند به محیط زیست سازمان غیردولتی زیست‌محیطی «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست» را بنیان گذاشت. این سازمان در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۷۴ رسماً اعلام موجودیت کرد.

از مه‌لقا ملاح مقالات متعددی در بارهٔ آلودگی محیط زیست و شیوه‌های مبارزه با آن در نشریات گوناگون منتشر شده است.

 مدیر مسئول و سردبیر فصلنامهٔ فریاد زمین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا