اخبار

بانداژ هوشمند با قابلیت تغییر رنگ تولید می شود

بسپار می نویسد، محققان بانداژ هوشمندی ساخته اند که وجود عوامل عفونت زا در محل جراحت را با تغییر رنگ خود نشان می دهد.

به گزارش مهر، عفونتهای باکتریایی از جمله خطراتی محسوب می شود که روند ترمیم بافتهای آسیب دیده را به تأخیر می اندازد اما حالا به لطف نوآوری محققان دانشگاه Bath بریتانیا می توان امیدوار بود که با استفاده از نوعی پوشش بهداشتی هوشمند وجود عوامل عفونت زا را در همان مراحل ابتدایی شکل گیری تشخیص داد.

این باند هوشمند به گونه ای ساخته شده که درصورت وجود عفونت در محل زخم، به رنگ سبز فلورسنت در می آید. بدین ترتیب پزشک به راحتی تشخیص می دهد که اتفاقی ناگوار در محل زخم در حال وقوع است.

این بانداژ نوعی ماده ژل مانند و ریزکپسولهای حاوی رنگدانه های غیرسمی فلورسنت در خود دارد که در واکنش به تجمع عوامل باکتریایی که موجب عفونت زخم می شوند، فعال شده و موجب تغییر رنگ آن می شوند.

این فناوری جدید هنوز وارد مرحله آزمایش کلینیکی بر روی انسان نشده است اما محققان امیدوارند که با استفاده از آن نیازی به تجویز آنتی بیوتیکها نیز نبوده و وجود عفونت را در همان مراحل اولیه تشخیص داد.

استفاده از این بانداژ جدید برای کمک به بهبود سریعتر بیمارانی که دچار سوختگی شده اند از جمله کاربردهای مهمی است که برای آن در نظر گرفته شده است.

محققانی که این پروژه را به پیش می برند به تازگی کمک مالی نیز از شورای تحقیقات پزشکی بریتانیا دریافت کرده و امیدوارند که آزمایشهای کلینیکی آن را از سال ۲۰۱۸ آغاز کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا