اخبار

بازیابی 100 درصدی الیاف کربن از کامپوزیت ها

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، محققین دانشگاه Georgia Tech یک فرآیند مقیاس‌پذیر برای بازیابی 100 درصدی الیاف کربن از چندسازه‌هایی مشخص را خلق کرده‌اند. طی این فرآیند می‌توان موجب صرفه جویی در بسیاری از هزینه‌ها شده و پاسخ گوی مصرف بسیار زیاد الیاف کربن در صنعت‌های مختلف به خصوص خودروسازی شد. محققین این دانشگاه برای اولین بار الیاف کربنی را که در اپوکسی Vitrimer قرارداشت بازیابی نمودند. طی این فرآیند اپوکسی با غوطه‌وری در یک حلال الکلی حل می‌شود. با وقوع این حلالیت الیاف کربن به راحتی از اپوکسی جدا شده و مجددا قابل استفاده می‌باشند.

طبق گفته‌ی آقای Kai Yu محقق فوق دکتری در دانشگاه Georgia Tech، در حال حاضر تصور بر این است که این فرآیند می‌تواند کاربردهای صنعتی بسیاری داشته و سودآوری‌های مالی و زیست محیطی بی شماری را دارا باشد. او اضافه کرده است که این فرآیند بسیار آسان بوده و در هر ابعاد و اندازه ای قابل انجام می‌باشد.

بستر پلیمری که همچون لاستیک‌ها پس از پخت دارای اتصالات عرضی می‌گردد به راحتی ذوب نمی‌گردد. بنابراین، سابقا جداسازی الیاف کربن از این بستر تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسید ولی به دلیل ارزش زیاد این الیاف دارای جذابیت‌هایی نیز بود. طبق گفته‌ی یکی دیگر از محققین این فرآیند، رزین‌های اپوکسی Vitrimers دارای پیوندهای دینامیکی بوده که در مواردی می‌تواند تحت شرایط خاص بدون از دست دادن یکپارچگی شبکه ساختار خود را جایگزین نماید. او اضافه کرد که طی این فرآیند به کوچک مولکول‌های الکل اجازه داده می‌شود که در واکنش‌های جایگزینی شبکه‌ای شرکت کرده و طی آن به راحتی Vitrimers را حل نماید.

این پروژه‌ی بسیار مهم توسط بخش‌های مختلفی تحت حمایت‌های مالی قرار گرفت. از جمله این بخش‌ها می‌توان به National Science Foundation، Chinese National Natural Science Foundation، Digital Manufacturing and Design Centre و A*Star Public Sector Fund در سنگاپور اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا