اخبار

بازگشت ۱۰۵۰ واحد صنعتی کشور به چرخه تولید

بسپار/ایران پلیمر مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، گفت: تاکنون ۱۰۵۰ واحد تولیدی و صنعتی به چرخه تولید برگشته است.

علی رسولیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ما در سطح کشور ۱۰۱۱ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب داریم که از این تعداد ۸۴۳ واحد در حال بهره‌برداری است.

وی عنوان کرد: بخشی‌از واحدهای راکد تملیکی هستند که تا امروز ۱۰۵۰ واحد به چرخه تولید برگشته و تعداد واحدهایی که در تملک بانک‌ها هستند ولی تعطیل‌اند، رقم پایینی دارد که باید آن‌ها را بررسی و احیاء کنیم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ادامه داد: فرآیند احیاء مشخص است از طریق کلینیک‌های صنعت که در شهرک‌های صنعتی وجود دارد و حدود ۹۰۰ مشاور، ورود کرده و با مدیران واحدهای راکد مذاکره می‌کنند، که بخشی از واحدهای راکد ممکن است به هیچ روشی قابل احیا نباشند، توجیه اقتصادی نداشه یا مالک راغب نباشد.

رسولیان با اشاره به این‌که آمار نشان می‌دهد بیش‌ از ۴۲ درصد از احیاء واحدهای صنعتی از طریق سرمایه‌گذاران جدید یا مشارکت اتفاق افتاده است، بیان کرد: یعنی فعالان اقتصادی توانمند نقش زیادی در احیاء واحدهای راکد داشتند، بنابراین نقش به هم رسانی ما بین بنگاه‌های اقتصادی فعال و توانمند و واحدهای راکد باید خیلی قوی باشد که بتوانیم آن‌ها را به یکدیگر وصل کرده و باعث فعال شدن واحدهای راکد شویم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در رابطه با توسعه شهرک‌ها، عنوان کرد: به دستور وزیر صمت طرح آمایش سرزمینی در حال انجام است و به محض تکمیل، توسعه‌های ما باید براساس آمایش سرزمینی و ظرفیت‌هایی باشد که وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که طی سال‌های گذشته زمین‌های زیادی واگذار شده و کمبود زمین داریم، ادامه داد: در استان در حال اجرای طرح‌های توسعه‌ای زیادی هستیم، به‌عنوان مثال در لرستان در حال خریداری ۷۰ هکتار زمین از مستثنیات برای توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی هستیم.

رسولیان تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که امسال نزدیک به ۱۰ هزار هکتار زمین را به مساحت شهرک‌های صنعتی کشور اضافه کنیم که این مقدار طی سال گذشته کمتر از ۲۰۰۰ هکتار بوده و برنامه ما این مقدار است که امیدواریم به آن برسیم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، بیان کرد: برنامه‌ای که وزیر صمت پیگیری کردند یکی طرح «تام» است که از محل منابع شرکت‌های توسعه صنایع معدنی که شرکت‌های بزرگی هستند با بانک‌هایی مانند تجارت و صنعت و معدن تفاهم‌نامه‌ای امضا و منابعی حاصل شده که برای سرمایه در گردش در اختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: دیگری بحث منابع تبصره ۱۸ و رونق تولید است که اخیراً ابلاغ شده و سهمیه استان‌ها مشخص و در حال پرداخت است، البته ما در سازمان صنایع کوچک با دستور وزیر با سازمان برنامه و بودجه در حال توافق هستیم که بخشی از منابع داخلی خودمان را در قالب تفاهم‌نامه‌ای که با بانک‌ها داریم به‌عنوان بانک‌های فنی و اعتباری، بیشتر برای واحدهای کوچک و متوسط، پرداخت کنیم، چه آن‌هایی که راکد بوده و احیاء می‌شوند و چه آن‌هایی که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند یا در مرحله نصب ماشین‌آلات هستند، را بتوانیم انجام دهیم.

رسولیان عنوان کرد: طبق آماری که داریم، بیش‌از ۴۳۰۰ واحد و طرح صنعتی در نواحی و شهرک‌های صنعتی در مرحله ماشین‌آلات هستند که این رقم ابتدای امسال ۳۰۰۰ واحد بوده است.

ایسنا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا