اخبار

بازرس هیات مدیره پنجم انجمن صنایع همگن پلاستیک: هر که از خط پایان زودتر گذشت برنده است

اختصاصی بسپار – بسپار می نویسد، در پی تجدید انتخابات انجمن صنایع همگن پلاستیک به دلیل ایراد قانونی وارد شده به هیات رییسه مجمع دال بر عدم وجود دو ناظر، با بازرس دوره پنجم مهرداد صادقی نکو گفت و گویی داشتیم که می خوانید.


بسپار- آقای صادقی نکو، به عنوان بازرس انجمن چه طور ایراد عدم حضور یک ناظر را متوجه نشدید و گوشزد نکردید؟

صادقی نکو: بازرس وظیفه ای ندارد که هیات رییسه مجمع را بررسی کند. خواهش می کنم همگی اساسنامه انجمن را از روی سایت بخوانند. وظایف بازرس مشخص است. ناظر وزرات صنعت وظیفه اش حکم می کرد به این موضوع دقت کند. تشکل ها در چند محل می توانند ثبت شوند. انجمن های کارفرمایی در وزرات کار ثبت می شوند و در مجامع آن ها ناظر و نماینده وزرات کار حاضر می شوند. انجمن های صنعتی در وزرات صنعت ثبت می شوند که ناظر و نماینده وزرات صنعت در مجامع آن ها حاضر می شوند. دسته ای از تشکل ها که در اتاق بازرگانی ثبت می شوند ناظر و نماینده اتاق در آنجا حاضر می شود. چون انجمن صنایع همگن پلاستیک در وزرات صنعت ثبت شده، وظیفه این بررسی برعهده نماینده و ناظر وزرات صنایع بوده است، این موضوع نه وظیفه هیات مدیره، نه بازرس و نه مجمع است.

البته هیات رییسه اول نیز یک ناظر کم داشته است.

من خود به اداره ثبت رفتم و از آقای میرزایی معاون مدیرکل آن مساله را پرسیدم. طبق قانون تجارت هیات رییسه مجمع چهار نفر است. طبق قانون تجارت مجمع قابل ثبت بود اما مجامع NGO ها، براساس اساسنامه آن ها باید اداره شود و نه قانون تجارت. آقای میرزایی گفت: انجمن از قانون تجارت خارج و اساسنامه انجمن تعیین کننده است. در اساسنامه شما حضور دو ناظر ذکر شده است. مجمع و انتخابات شما صحیح است، اما نمی توانیم ثبت کنیم. مجمع از لحاظ حقوقی ایراد ندارد و می توانید در دادگاه های صالحه یا دیوان اقدام کنید.” اما دوستان هیات مدیره منتخب چون راه طولانی می شد برگزاری مجمع دوم را پذیرفتند.

باید اضافه کنم وقتی مجمع ثبت نشود از لحاظ حقوقی نمی ­توان امضاها را داشت و گردش مالی انجام شود. خانم احمدیان کارشناس ارشد اداره ثبت به آقای نیک سرشت نیز عینا گفته بود مجمع قانونی است اما اداره ثبت نمی تواند آن را ثبت کند.

مشکل ناظر بوده که باید توضیح می داده و احتمالا وی نیز فکر کرده قانون تجارت حاکم است. در واقع هیچکس قصد سویی نداشته است.

من گروه های تلگرامی را که می خواندم نوشته بودند هرکه می خواهد بیاید کاندید شود و نام خود را اعلام کند. اصلا طبق اساسنامه برای کاندیداتوری ثبت نام نداریم. هرکه بخواهد روز مجمع می تواند اعلام کاندیداتوری کند. اگر کاندیدی موردی داشته باشد ناظرین و ناظر وزرات صنعت و خود مجمع می تواند کاندیدا را رد یا قبول کند. البته هرکه دوست دارد می تواند زودتر ثبت نام کند اما اجباری نیست. مگر ما شورای نگهبان داریم که ثبت نام کنند؟ این همان بحثی بود که من در مجمع قبلی بر آن اصرار داشتم. من خودم در تدوین آیین نامه انتخابات نقش داشتم اما قرار بود که در مجمع مصوب شود نه اینکه بدون تصویب اجرا شود. البته سوال دیگر این است که اگر مصوب شود از همان مجمع قابل اجراست یا دوره بعد؟

خزانه دار در گروه های تلگرامی اعلام کرده هیچ عضوی را اخراج نکرده و نمی کنند. کار بسیار خوبی است. بنابراین افرادی که بدهی دارند تعلیق هستند یعنی عضو هستند. اگر مجمع تصمیم گرفت دوستانی که تعلیق هستند بدون پرداخت بدهی رای بدهند این تصمیم قابل اجراست. اگر عده ای روز مجمع تسویه حساب کردند باید به آن ها برگه رای داد. ثبت وکالت ها تا قبل از انتخابات که باعث مشخص شدن آرایش آرا شود که اگر وزن آن به سمت موردنظر نبود شانه خالی کنند و مجمع را ترک کنند دیگر نیست، رقابت سالم است. بدوند و هرکه از خط پایان زودتر گذشت برنده است. دعوا نیز در مجمع اول همین بود که طبق اساسنامه باید وکالت را بپذیرند.

در جلسه دیروز نیز به آقای نیک سرشت دبیر و آقای میربلوک خزانه دار انجمن گفتم که تکلیف 15 میلیون واریزی غیرمشخص را روشن کنند. حساب ها را شفاف و بدهی ها را مشخص کنید تا روز مجمع تکلیف مشخص باشد. این کار کار بازرس نیست. دوستان طوری برخورد می کنند انگار تمام این وظایف بر گردن من بوده است. اگر به دلیل کمبود نیرو یا بلد نبودن، من جاهایی کمک کردم به این معنی نیست که وظیفه من بوده است. برای از بین رفتن تنش و دچار مشکل نشدن مجمع بعدی جواب مسائلی را در گروه ها نمی دهم.


بسپار-طبق اساسنامه چه کسانی می توانند رای دهند؟ اعضای افتخاری حق رای دارند؟

صادقی نکو: طبق اساسنامه انجمن و قوانین وزارت صنعت اعضای افتخاری ما و تمامی استان هایی که در آن ها انجمن همگن ایجاد شده است نمی توانند رای دهند.

من با توجه به این که بازرس هیات مدیره هستم بعد از اینکه مدارک را مرور کردیم اسم اشخاصی را دیدم که اصلا در مجمع حضور نداشتند. حرف من این است اگر وکالت ها را قبول نکردند چگونه اسم برخی در لیست قرار گرفته؟ این مواردی است که در مجمع اتفاق افتاده است. حتی در آن لیست کسانی را دیدیم که واحدشان در تهران نبوده است و نباید حضور پیدا می­ کردند، حالا یا با واحد استان البرز یا با وکالت نامه آمده بودند.

همانطور که می دانید من در انتخابات کاندید نبودم و آن شب تحت شرایط خانوادگی که دارم کاندید نشدم اما مجبور شدم کاندید شوم ولی گفتم به من رای ندهید.  در این دوره نیز کاندید نیستم ولی قطعا از برخی حمایت می­ کنم. این دوستانی که رای آوردند به دنبال این بودند که این مجمع به ثبت برسد و  تایید بشوند ولی قصدشان این بود  که مجدد مجمع برگزار کنند! من حاضرم شهادت بدهم که این حرف را زدند. به این دلیل این حرف را می ­زدند که می گفتند با آبرو و حیثیت ما بازی کردند. سید مجید میرحیدی می­ گفت که برای من مدرک جعلی ساختند، به آقای هوبه فکر گفتند کارخانه نداری در حالی که بنده خدا صرفا یک مشکل مالیاتی داشته است. یا برای بازدید از واحد آقای باستانفر رفتند، اما اشتباهی جای دیگری رفته بودند. این افراد به خاط حفظ آبرویشان ایستادند واقعا با آبروی این ها بازی شد.


بسپار- تکلیف رای های  وکالتی چه خواهد بود؟

صادقی نکو: اصولا در تشکل ها و حتی در اتاق های بازرگانی همیشه وکالت وجود دارد. یعنی رای وکالتی در تشکل ها و مجامع وجود دارد. در اساسنامه ما نیز وجود دارد عضو می تواند به شخصی که دوست دارد وکالت دهد. طبق اساسنامه اگر شخصی عضو اصیل بود علاوه بر برگه رای خود می تواند با وکالت دیگری یک برگه رای وکالتی بگیرد، یعنی دو برگه رای. اگر شخصی فقط به عنوان وکیل آمده بود فقط یک حق رای دارد.  همچنین در هیچ بخش اساسنامه انجمن نوشته نشده است که وکالت باید از قبل ثبت شود. ما آیین نامه نوشتیم تا این را مصوب کنیم و آن را در یک چارچوب بیاوریم تا سرعت مجامع بالا برود. یکی شک می­ کند به صحت امضاها یا ندادن وکالت به شخصی، این اتفاقات می­افتد. ولی قرار بود همین آیین نامه در مجمع مصوب شود و بعدا در اساسنامه تبدیل به قانون شود و هر ساله اجرا کنند، قرار نبود از همین مجمع اجرا شود. ولی در حال حاضر هیچ مشکلی ندارد هر کسی می ­تواند وکالت دهد.


بسپار-اعضای بدهکار چه طور؟

صادقی نکو: من بازرس هستم اعضای تعلیقی دست خزانه دار است. خزانه دارد می­ تواند دو کار انجام دهد که آن کار را انجام نداده بود. من در مجمع صدایم بلند شد و یکی از دلایل همین بود که می­ گفتند کسانی که حق عضویت ندادند، نمی توانند رای دهند. من گفتم چرا نمی توانند اینها تعلیق هستند و شما آنها را اخراج نکرده اید. تعلیق مشخص است که به چه معناست من همه حرفم این بود که آقای خرانه دار شما به وظیفه قانونی خود عمل نکرده اید. خزانه دارد باید به تمام کسانی که بدهی دارند و بدهی اشان ابلاغ شده است نامه اخراجشان را بزند یا اینکه تعلیق شود و به مجمع بیاید در مجمع مصوب کنند که بدهی هایشان را همین الان پرداخت کنند و رای بدهد یا ممکن است بگویند بیایند و رای بدهند چون بالاترین رکن مجمع است.

 آقای پورقاضی در مجمع پس از صحبت سید حسن مبنی بر اینکه که این افراد قول می­ دهند تا بدهی خود را بدهند گفتند نه. زمانی که سید حسن میرحیدری گفت اگر ندادند من چک آن را می ­دهم آقای پورقاضی مجمع را ترک کردند، چون فهمید رای های وکالتی سرازیر خواهد شد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا