اخبار

بازتاب نشست خبری صنعت پلاستیک در بیش از 20 رسانه عمومی و تخصصی/ صدایی که فریاد شد: نابسامانی در تامین مواد اولیه پلیمری تا کی؟

بسپار/ ایران پلیمر می نویسد،  چنانکه مخطبان این رسانه می دانند روز گذشته، به دعوت انجمن ملی صنایع پلاستیک و با حضور برخی نمایندگان تشکل های این صنعت و نیز نمایندگان رسانه ها مشکلات این صنعت تبیین و راهکارهایی نیز ارایه شد. 


گزارش ایران پلیمر از این نشست را در این [EasyDNNnewsLink|440] بخوانید.


بازتاب این جلسه را می توانید در زیر دنبال کنید: 


روزنامه دنیای اقتصاد

 اشباع مجوزها در صنعت پلاستیک

عدم دسترسی واحدهای تولیدی مرتبط با صنعت پلاستیک‌ به مواد اولیه با قیمت مناسب جهانی را می‌توان عمده دلیل تعطیلی و افت تولید برخی واحدهای فعال تولیدی مرتبط با این صنعت در کشور دانست. عاملی که به گفته فعالان این بخش موجب شده تا ظرفیت برخی از واحدهای مرتبط با صنعت پلاستیک به کمتر از یک سوم برسد؛ از سوی دیگر تاثیرات افزایش قیمت مواد اولیه باعث از دست رفتن مزیت رقابتی و واگذاری بازارهای صادراتی ایران به رقبا شده است که این امر اوضاع را برای صنعتگران پلاستیک به شرایط بحرانی رسانده است.

افت تولید واحدهای مرتبط با صنعت لاستیک و پلاستیک در سال جاری در حالی است که براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در هشت ماه منتهی به آبان سال جاری این گروه صنعتی در میان پنج گروهی قرار گرفته که بیشترین جواز تاسیس برای آن صادر شده، از سوی دیگر پروانه بهره‌‌برداری صادره برای این گروه صنعتی نیز همواره رشد قابل قبول داشته است؛ به‌طوری که در هشت ماه منتهی به آبان سال جاری جواز تاسیس صادره برای این گروه برابر یک‌هزار و۱۷۷ فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۴ درصد رشد داشته است، پروانه بهره‌برداری صادره برای این گروه نیز در مدت زمان مورد بررسی از رشد ۲۶ درصدی پروانه‌های صادره حکایت دارد، براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۵۰۳ فقره پروانه بهره‌برداری برای این گروه در کشور صادر شده است که با توجه به آمار مذکور می‌توان گفت این صنعت در میان صنایع جذاب برای سرمایه‌گذاران قرار دارد. صنعتی که هرچند توانسته سرمایه‌گذاران را به سمت خود جلب کند با این حال به گفته علیرضا ترک، خزانه‌دار و عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک از ۱۵ میلیون تن ظرفیت مجوز گرفته برای این بخش در حال حاضر ۵/ ۳ تا ۴ میلیون تن تولید در کشور صورت می‌گیرد که با این شرایط می‌توان گفت تنها ۲۶ درصد از واحدهای تولیدی فعال هستند.

به گفته فعالان این بخش در کنار چالش‌های داخلی که تولید این صنعت جذاب برای سرمایه‌گذاران را با مشکلات بسیاری مواجه کرده در حال حاضر این صنعت با چالش‌هایی در بخش صادرات مواجه است که موجب شده بازارهای صادراتی این صنعت نیز از دست برود. به‌طوری که به گفته خزانه‌دار و عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک صادرات صنایع تکمیلی در سال جاری کمتر از سال گذشته بوده و فعالان این بخش نتوانستند به اهداف پیش‌بینی شده در این بخش دست پیدا کنند. افتی که به گفته این عضو انجمن صنایع پلاستیک بخش اشتغال این صنعت را نیز درگیر کرده و موجب شده این بخش افت اشتغال را نیز تجربه کند. به گفته خزانه‌دار و عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک، عمده بازارهای صادراتی صنایع لاستیک به کشورهای عراق، افغانستان و کشورهای CIS صورت می‌گیرد که در بین این کشورها نیز ترکیه رقیب اصلی تولیدکنندگان داخلی محسوب می‌شود؛ چرا که این کشور ۲۰ تا ۳۰ درصد زیرقیمت تولیدات ایرانی محصولات خود را در بازار عرضه می‌کند که این امر موجب شده تا تولیدکنندگان داخلی در بازارهای صادراتی با مشکلات بسیاری مواجه شوند. بیوک آقا صفحی، رئیس هیات‌مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران نیز معتقد است، عدم تامین مواد اولیه مورد نیاز برای واحدهای تولیدی موجب شده صادرکنندگان نتوانند به تعهدات خود عمل کنند که این امر نیز به چالشی در بخش صادرات بدل شده است. به گفته رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، شرکت‌های تولیدکننده و صنایع تکمیلی ملزم به عقد قراردادهای بلندمدت برای همکاری با شرکت‌های دولتی هستند که این امر نیز به مشکلی برای تولیدکنندگان بدل شده چرا که با تغییرات قیمت مواد اولیه امکان افزایش قیمت در قراردادها وجود ندارد، از سوی دیگر تولیدکنندگان مرتبط با صنعت لاستیک مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت نقد از بورس خریداری می‌کنند؛ در حالی که محصول نهایی را با بازپرداخت طولانی مدت به فروش می‌رسانند. به گفته رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران بیشتر قراردادهای تولیدکنندگان مرتبط با این صنعت با دولت است و دولت حداکثر ۲۵ درصد از قرارداد را به تولیدکنندگان پرداخت می‌کند که این امر موجب می‌شود تولیدکنندگان با چالش‌های بسیاری در تامین نقدینگی مواجه شوند.  امید کوشکی، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند نیز با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه پلیمری که در اختیار صنایع تکمیلی قرار می‌گیرد ۱۰ تا ۳۰ درصد بیش از قیمت فوب خلیج فارس است، می‌گوید: عرضه مواد اولیه مورد نیاز با قیمت بیش از فوب خلیج فارس موجب شده بیشتر مزیت‌های موجود در بازارهای صادراتی از بین برود.

سعید صبوری، نایب رئیس اول انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران نیز با اشاره به اینکه سرفصل اصلی مشکلات بخش صنعت به عدم ثبات در بازار اقتصادی کشور باز می‌گردد، می‌گوید: عدم ثبات در اقتصاد به عدم ثبات در بازار ارز و قوانین موجود در کشور باز می‌گردد. به گفته نایب رئیس اول انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران در حال حاضر بازار ارز با تغییرات لحظه‌ای مواجه است به‌طوری که نوسانات ارزی موجب شده صنایع تکمیلی افزایش غیرقابل پیش‌بینی هزینه‌های تولید را تجربه کنند. عدم ثبات قوانین یکی دیگر از مواردی است که نایب رئیس اول انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران به آن اشاره کرده و در این خصوص می‌گوید: عدم ثبات قوانین در کشور موجب شده نه سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری تمایلی از خود نشان دهند و نه تولیدکنندگان با چشم‌انداز به آینده اقدام به تولید کنند.  نایب رئیس اول انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران معتقد است برای عبور از چالش‌های به وجود آمده باید به سمت ثبات قوانین مصوب در کشور و ثبات در بازار ارز گام برداریم تا امکان برنامه ریزی برای تولید در کشور به وجود‌ آید.

 

خبرگزاری صدا و سیما، خبرگزاری آریا و خبر فارسی

رییس هیات مدیره انجمن ملی پلاستیک ایران با شکایت از نحوه تامین مواد اولیه از سوی واحدهای پتروشیمی خواستار ورود و حمایت دولت از 850 هزار اشتغال این صنعت شد.

  بیوک صحاف امین در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به وجود 850 هزار اشتغال در صنعت پلاستیک گفت: سال گذشته یک میلیارد و 50 میلیون دلار صادرات داشتیم و باوجود پیش بینی رشد 20 درصدی در امسال اما متاسفانه دو درصد هم کاهش داریم.

وی تامین مواد اولیه را اصلی ترین مشکل این صنعت دانست و تصریح کرد: واحدهای پتروشیمی به عنوان تامین کننده مواد اولیه این صنعت متاسفانه با وجود گرفتن ارز مبادله ای از دولت اما مواد را با ارز آزاد در بورس کالا عرضه می کنند که بدلیل مدیریت عرضه گاه به شکل رقابتی، قیمت ها از قیمت پایه هم فراتر می رود.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی پلاستیک ایران اظهار داشت: خریدار عمده این صنعت بخش های دولتی هستند که بدلیل عقد قراردادهای یکساله متاسفانه با این شرایط قیمتی در بورس کالا و نیز افزایش دلار متضرر شده ایم.

صحاف امین با اشاره به صادرات مواد اولیه پتروشیمی ها و تخفیف های تا 20 درصدی فروش به کشورهای همسایه گفت: دولت ها در 3 دهه گذشته سرمایه گذاری گسترده ای را در پتروشیمی ها انجام دادند تا کشور از طریق صنایع ترکیبی نظیر این صنعت به ارزش افزوده برسد اما در این شرایط پتروشیمی ها بجای حمایت از تولید داخل با قیمت کمتری به رقبای خارجی ما کمک می کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه روز به روز در حال افت تولید هستیم و بعضی واحدها با تعدیل نیروی کار در معرض خطر تعطیلی قرار دارند که نیازمند تدبیر و حمایت دولت از این صنعت اشتغالزا هستیم.

در این نشست برخی دیگر از اعضای این انجمن با اشاره به از دست دادن بازارهایی مثل بازار کفش در کشور افغانستان در خصوص امکان واردات مواد اولیه گفتند: امکان واردات وجود دارد اما شرکت های پتروشیمی به محض واردات با کاهش قیمت های خود عملا اجازه واردات را نمی دهند.

یکی دیگر از اعضا مشکل اصلی را ثبات نداشتن قوانین و بازار ارز دانست و تاکید کرد: افزایش نرخ ارز شاید برای صادرات خوب باشد اما به قیمت نابودی صنایع تکمیلی تمام می شود و چرخ اشتغال را از حرکت باز می دارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی پلاستیک ایران گفت: حدود 6 تا 7 میلیون تن تولید واحدهای پتروشیمی است که 3 تا 3و نیم میلیون تن آن مصرف داخلی است اما در عرضه دچار مشکل است که معافیت مالیاتی خام فروشی برای پتروشیمی ها از جمله پیشنهادهای این انجمن به اتاق بازرگانی بوده است که اگر به نتیجه برسد نفع آن به این صنعت خواهد رسید.

 

جوان آنلاین و خبر وان

رییس انجمن پلاستیک: صادرات 2 درصد کاهش یافت

رئیس هیئت‌مدیره انجمن ملی پلاستیک ایران با انتقاد از گرانفروشی مواد اولیه از سوی پتروشیمی‌ها از کاهش 2 درصدی صادرات صنایع پایین‌دستی در سال جاری خبر داد.

رئيس هيئت‌مديره انجمن ملي پلاستيك ايران با انتقاد از گرانفروشي مواد اوليه از سوي پتروشيمي‌ها از كاهش ۲درصدي صادرات صنايع پايين‌دستي در سال جاري خبر داد و گفت: مواد اوليه به خارجي‌ها ۳۰درصد ارزان‌تر از بازار داخلي به فروش مي‌رسد و عملاً صنايع، قدرت رقابتي‌شان را از دست داده‌اند. 

گفته مي‌شود مشكلات صنايع پلاستيك و لوله از سال ۹۳ شروع شده است و از آن زمان قرار شد توليدكنندگان داخلي مواد اوليه خود را با قيمت بين‌المللي و ارز آزاد خريداري كنند و پتروشيمي‌ها كه خوراك‌شان را با نرخ ۲۳سنت از دولت تحويل مي‌گيرند، به هر قيمتي مواد توليدي‌شان را صادر كنند. 

اكنون همزمان با افزايش نرخ ارز قيمت مواد اوليه صنايع پايين‌دستي نيز افزايش يافته و به گفته فعالان اين صنعت با رشد 15-14درصدي قيمت دلار، قيمت مواد اوليه ۳۰درصد افزايش يافته و در صورت ادامه اين روند صنايع به تعطيلي كشيده خواهند شد.  فعالان صنعت پلاستيك روز گذشته در يك نشست خبري از كمبود مواد اوليه و افزايش نرخ ارز گلايه و اعلام كردند: نرخ ارز دست دولت است و در حقيقت گلايه اصلي ما از دولت است، بسياري از توليدكنندگان طرف قراردادهايشان شركت‌هاي دولتي هستند كه قيمت كالا را ماه‌ها به تعويق مي‌اندازند و در بهترين حالت به جاي پول اوراق مي‌دهند. 

بيوك صحاف‌امين، رئيس هيئت مديره انجمن ملي پلاستيك ايران در اين نشست از گران‌فروشي مواد اوليه در بورس كالا و زيان صنايع پايين‌دستي داخلي خبر داد و گفت: اعضاي اين انجمن توانسته‌اند در سال ۹۵ يك‌ميليارد دلار صادرات داشته باشند، اين در حالي است كه مطابق برنامه‌ريزي‌ها قرار بود در سال جاري و تا آذرماه اين عدد ۲۰درصد افزايش پيدا كند، اما به دليل كمبود مواد اوليه و عدم قدرت رقابت‌پذيري در بازارهاي صادراتي و افزايش قيمت ارز نتوانستيم به اين رقم برسيم و شاهد كاهش ۲درصدي هم بوديم. 

وي افزود: انجمن ملي ايران متشكل از چندين انجمن است كه در حوزه لوله و اتصالات پلي‌اتيلن و صنايع تكميلي مشغول به كار هستند به طوري‌ كه افراد شاغل در زيرمجموعه اين انجمن نزديك به ۸۵۰ هزار نفر است. 

صحاف ادامه داد: مشكلات ما از سال ۹۳ شروع شد، آن زمان كه قرار شد توليدكنندگان داخلي مواد اوليه خود را با قيمت بين‌المللي و ارز آزاد خريداري كنند، در حالي كه رقباي خارجي ما از مواد اوليه‌اي كه پتروشيمي‌هاي كشورمان توليد و ارزان‌تر از بازار داخلي صادر مي‌كنند، سود مي‌برند و قيمت تمام شده‌شان ارزان‌تر از توليدكنندگان داخلي است. وي با تأكيد بر اينكه رقيب اصلي ما، ترك‌ها هستند و به راحتي توانستند جايگزين ايران در بازار تركمنستان شوند، افزود: ۲۰ سال پيش واحد‌هاي پتروشيمي با هدف جلوگيري از خام‌فروشي نفت با هزينه گران احداث شد تا با توليد مواد اوليه صنايع پايين‌دستي، ضمن ايجاد اشتغال، ارزش افزوده بيشتري عايد كشور شود، در حالي كه با اجحافي كه در فروش مواد اوليه به صنايع داخلي مي‌شود، به تدريج اين صنايع از صحنه توليد حذف مي‌شوند. عليرضا ترك، عضو ديگر انجمن پلاستيك كه در اين نشست حضور داشت، در پاسخ به سؤالي درباره دليل صدور بيشترين پروانه‌ها و مجوز كسب در اين بخش از صنعت گفت: از ۱۵۰ميليون تن ظرفيتي كه در آمار وزارت صنعت و تجارت در صنعت پلاستيك ايجاد شده، فقط 5/3 تا ۴ ميليون تن فعال است و بازار‌هاي صادراتي نيز به تدريج در حال تعطيل شدن هستند. 

وي افزود: دولت مي‌گويد به 5/8 ميليارد دلار حاصل از صادرات پتروشيمي‌ها نياز داريم، در حالي كه با توجه به اظهارات اخير معاون اول، پتروشيمي‌ها حتي در ارائه ارز حاصل از صادرات‌شان بازي درمي‌آورند و همچنان ميزان صادرات و موجودي انبارهايشان مبهم و غيرشفاف است. 

ترك تصريح كرد: سال گذشته وزارت نفت بخشنامه‌اي صادر و اعلام كرد، به منظور توسعه صنايع تكميلي اگر پتروشيمي‌ها مواد اوليه مورد نياز صنايع را تأمين كنند، در قيمت خوراك ۳۰درصد تخفيف مي‌گيرند. با صدور اين بخشنامه به جاي اينكه توليد و عرضه مواد اوليه افزايش يابد، پتروشيمي‌ها مستقيماً به سرمايه‌گذاري و احداث واحد‌هاي صنعتي اقدام كردند و دوباره رقيب اصلي ما شدند. 

 

رايزني پتروشيمي‌ها براي كاهش نرخ خوراك در سال ۹۷ 

 

كوشكي يكي ديگر از اعضاي انجمن پلاستيك نيز از فروش و صادرات مواد اوليه با قيمت ۲۰درصد زيرقيمت فوب خليج‌فارس خبر داد و گفت: به دليل برخي مشكلات پتروشيمي‌ها فقط به چند كشور خاص مي‌توانند صادرات داشته باشند و همين محدوديت باعث‌ شده بين خودشان رقابت ايجاد شود و قيمت‌ها را كاهش دهند. 

وي افزود: همچنين در يكي، دو ماه اخير اتحاديه كارفرمايان پتروشيمي با رايزني در مجلس و كميسيون تلفيق توانستند نرخ خوراك را در لايحه بودجه از ۲۳ به ۱۷ سنت برسانند و تلاش مي‌كنند اين عدد را در صحن علني مجلس به ۱۳سنت كاهش دهند. 

 

خبرگزاری ایلنا و فصل اقتصاد

جولان پتروشیمی‌ها در بازار مواد اولیه/ تخفیف 20 درصدی مواد اولیه به خارجی‌ها گران فروشی 40 درصدی به داخلی‌ها

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران گفت: اعضای این انجمن توانستند در سال ۹۵ یک میلیارد دلار صادرات داشته باشند این درحالیست که مطابق برنامه ریزی‌ها قرار بود در سال جاری و تا آذرماه این عدد ۲۰ درصد افزایش پیدا کند اما به دلیل کمبود مواد اولیه و عدم قدرت رقابت پذیری در بازارهای صادراتی و افزایش قیمت ارز نتوانستیم به این رقم برسیم بلکه شاهد کاهش ۲ درصدی نیز بودیم.

ظهر روز یکشنبه در نشست خبری انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران صحاف امین رئیس هیئت مدیره این انجمن اظهار داشت: انجمن ملی ایران متشکل از چندین انجمن است که در حوزه لوله و اتصالات پلی اتیلن و صنایع تکمیلی مشغول به کار هستند به طوری‌که افراد شاغل در زیر مجموعه این انجمن نزدیک به ۸۵۰ هزار نفر است.

وی ادامه داد: اعضای این انجمن توانستند در سال ۹۵ یک میلیارد دلار صادرات داشته باشند این درحالیست که مطابق برنامه ریزی‌ها قرار بود در سال جاری و تا آذرماه مطابق برنامه‌ریزی‌ها این عدد ۲۰ درصد افزایش پیدا کند اما به دلیل کمبود مواد اولیه و عدم قدرت رقابت پذیری در بازارهای صادراتی و افزایش قیمت ارز  نتوانستیم به این رقم برسیم بلکه شاهد کاهش ۲ درصدی نیز بودیم.

صحاف ادامه داد: مشکلات ما از سال ۹۳ شروع شد آن زمان که قرار شد تولید کنندگان داخلی مواد اولیه خود را با قیمت بین المللی و ارز آزاد خریداری کنند در حالی که رقبای خارجی ما از مواد اولیه‌ای که پتروشیمی‌های کشورمان تولید می کنند استفاده می کنند.آنها با استفاده از تخفیف‌های آنچنانی توانستند محصول نهایی را زیر قیمت ما در بازارهای صادراتی عرضه کنند.

صحاف ادامه داد: با این وضعیت ما دیگر امکان صادرات نداریم و دربازار داخل نیز با وجود واردات خصوصاً از کشور ترکیه دچار عقب‌ماندگی خواهیم شد. امروز واحدهای ما با افت تولید مواجه هستند.

وی با اشاره به بالا رفتن قیمت ارز گفت: در ماه جاری قیمت ارز 15 درصد افزایش پیدا کرده و بر قیمت کالای تمام شده 30 درصد اثر گذاشته است. این در حالی است که پتروشیمی مواد خود را به قیمت فوب خلیج فارس عرضه می‌کند اما همان قیمت نیز به دست ما نمی‌رسد زیرا بر اثر رقابت گاهی تا 45 درصد ما شاهد افزایش قیمت هستیم که نمونه آن هفته پیش توسط پتروشیمی شازند رخ داد و ماده دی‌ اتیل هگزانول 45 درصد بیشتر از قیمت ارائه شده در بورس به دست مصرف‌کننده رسید.

وی ادامه داد: دربحث واردات نیز انحصار وجود دارد و عملاً نمی‌گذارند بخش خصوصی کالایی وارد کند. اولاً برای واردات باید از ارز آزاد استفاده کرد و تعرفه 5 درصدی پرداخت کرد و هنگامی که کالا به ایران می‌رسد ناگهان پتروشیمی‌های داخلی بازار را اشباع می‌کنند به طوری که قیمت تا 40 درصد نیز کاهش پیدا می‌کند و عملاً واردکننده ضرر هنگفتی می‌کند.

در ادامه این نشست صبوری عضو هیات مدیره انجمن ملی پلاستیک گفت: حرف اصلی ما ثبات قیمت ارز و قوانین است. بازار ارز هر روز تغییر می‌کند و این تغییرات برای تولیدکننده کشنده شده است. از طرف دیگر هر روز یک قانون جدید می‌آید و دستورالعمل قبلی لغو می‌شود. همین عدم ثبات است که سرمایه‌گذار خارجی را فراری داده و سرمایه‌گذار داخلی ترجیح می‌دهد پول خود را در بانک بگذارد.  سوال من این است کی قرار است نرخ ارز مشخص شود؟ قیمت دلار که دست مردم نیست بانک مرکزی و دولت متصدی آن هستند چطور ارز مبادله‌ای 3هزار و 600 و ارز آزاد 4700 تومان است. باید یک روزی تکلیف این قیمت‌ها مشخص شود تا بتوانیم کار کنیم.

وی ادامه داد: ما عمدتاً قراردادهای بلندمدت با دولت داریم اما هر روز قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و تغییری در رقم قرارداد ایجاد نمی‌شود. از طرف دیگر دولت هم پول پیمانکاران را نمی‌دهد. از شهریور امسال تا به حال 30 تا 40 درصد قیمت مواد پتروشیمی افزایش پیدا کرده اما حقوق کارمند و کارگر ثابت مانده است. دولت بهتر است جلوی اختلاس و رانت‌ها را بگیرد تا این مقدار پول از کشور خارج نشود.

وی افزود: هفته گذشته در سازمان توسعه تجارت جلسه‌ای برگزار شد و با توجه به اینکه صادرات شرکت‌های پتروشیمی مختص 4 کشورشده است الان بین خودشان رقابت افتاده و گاهاً تا 20 درصد زیر قیمت فوب خلیج فارس کالای خود را عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: وزیر نفت در ابتدای سال گفت خوراک پتروشیمی ها را به 23 سنت می‌رسانم اما من اطلاع دارم که در مجلس این عدد را به 17 سنت رسانده‌اند. این جدا ارز مبادله‌ای است که پتروشیمی‌ها دریافت می‌کنند. همه این عوامل سبب شده که پتروشیمی‌ها در ترازنامه خود بالای 50 درصد سود غیر عملیاتی نشان دهند اما در صنایع پایین دستی با رکود مواجه هستند.

صبوری تصریح کرد: مشکل دیگر این است که پتروشیمی‌های ما اکثراً لیسانس خود را از شرکت باسیل گرفته‌اند این در حالی است که سابیک عربستان 5 سال پیش این شرکت را خریده و همین امر باعث شده که پتروشیمی‌های ما در تولید 10 تا 20 محصول محدود شود.

وی در پایان افزود: امروز ما به فکر تولید اشتغال نیستیم بلکه نگران بیکار شدن همین 850 هزار نفری هستیم که در این صنعت مشغول به کارهستند. ارزان فروشی پتروشیمی‌ها به شرکت‌های خارجی سبب شده که امروز ما به فکر انتقال کارخانه خود به ترکیه باشیم تا بتوانیم مواد اولیه ارزان‌تری را تهیه کنیم و بازار عراق و افغانستان که روزی در تسلط کامل ما بود را دوباره پس بگیریم اما نتیجه این کار بیکار شدن کارگر ایرانی و اشتغال کار ترک است.

برچسب‌ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا