اخبار

ایران پلاست چهاردهم، NPC، اتاق بازرگانی و دیگران!

بسپار/ ایران پلیمر تجربه ی چندانی نمی خواهد کمی که اخبار اقتصادی و صنعتی ایران را که دنبال کنید می فهمید که در اقتصاد و صنعت ایران  همه از یکدیگر  گلایه دارند و هیچ کس هم از هیچ چیز راضی نیست (قریب به اکثریت). این طور برآورد می شود که هر صنفی در یک جزیره زندگی می کند و سرنوشت افراد ساکن در سایر جزیره ها برایش اهمیت چندانی ندارد. مصداق این موضوع را هم می توان در رفتار سازمان هایی مثل بیمه تامین اجتماعی، امور مالیاتی، شرکت های دولتی مثل پتروشیمی ها و حتی دست درکاران صنعت در بخش خصوصی و حتی تشکل ها  به وضوح مشاهده کرد. گلایه ها نیز معمولا” بر سر یک چیز است. کشتی قدرت و ثروت  در هر جزیره ای که متوقف شود انتقاد و (بعضا) فساد نیز به همان سمت و سو کشیده می شود.

 

غرض از نگارش این یادداشت ایران پلاست است. نمایشگاهی کلیدی و تاثیر گذار در صنعت پلیمر ایران و منطقه (با فراز و فرودهایی بسته به تعاملات بین المللی کشور) که تا امروز در انحصار شرکت ملی صنایع پتروشیمی بوده و معلوم نیست زین پس هم نباشد. NPC در 13 دوره گذشته، با راهی کردن کشتی قدرت به جزیره ی خود، سیلی از انتقادات مشارکت کنندگان در صنایع تبدیلی و تکمیلی را بر دوش می کشید. اما ظاهرا” قرار است کشتی نمایشگاه های تخصصی از سال آینده (یا سالهای آتی!) در جزیره ی اتاق بازرگانی کناره بگیرد. امری که درست دو سال پیش از جانب امید کوشکی، رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند به عنوان راه حلی اصلح (در گفت و گو با گروه رسانه ای بسپار + لینک) مطرح شد و دست کم در تعارفات و تعاملات بخش دولتی و بخش خصوصی و در بالاترین سطوح اجرایی کشور، معاون اول رییس جمهوری آن را وعده داده است.

 

اگر بپذیریم که این امر واقعا اتفاق افتاده یا می افتد، باید تا پاییز سال آینده (فقط کمی کمتر شاید) منتظر ماند و دید NPC در مقابل چه استراتژی خواهد داشت و آیا اصلا” از سر و از در سازگاری در خواهد آمد یا نه؟ آیا فشار احتمالی با توجه به برگزاری نمایشگه قدر نفت، گاز و پتروشیمی در مهر ماه آینده می تواند این گزوه از مشارکت کنندگان را از ایران پلاست جدا کند؟ 

 

هرچند اخبار به دست آمده از اتاق بازرگانی نیز تا کنون چندان امیدبخش نبوده. اعضای این اتاق در نهایت باید برای برگزاری نمایشگاه های تخصصی به همگرایی و همراهی برسند و اتفاق نظر داشته باشند که علی الظاهر ندارند.

آیا دوره چهاردهم که به روایت سایت رسمی این نمایشگاه در حال حاضر، تاریخ آن نیز تغییر کرده و هشتم تا 11 آبان ماه 1399 برگزار خواهد شد، ایران پلاستی مترقی را رقم خواهد زد یا باز درگیر قهر و آشتی ها خواهد بود؟

 

مهندس محمد صفری

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا