اخباراخبار ویژه

ایران پلاست دست به دامان رسانه های تخصصی شد/ آیا این تغییرات شایسته یک نمایشگاه صاحب نام است؟

بسپار/ ایران پلیمر در نشست خبری که صبح امروز در محل شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد، مدیر نمایشگاه ایران پلاست، ایوب بنوی از دلایل تغییر تاریخ و محل برگزاری پانزدهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست (که دیروز اعلام شد) گفت و تلاش کرد تا با تبیین مساله، رسانه ها را متقاعد به همراهی با نمایشگاه در وقت اضافه کند.

آنچه امروز از صاحبان صنعت پلیمر نسبت به ایران پلاست که زمانی نمایشگاه برتر خاورمیانه به شمار می رفت، منتقدانی جدی ساخته و آن را هر دوره در عرصه بین المللی ضعیف تر می کند، نبود یک استراتژی مشخص برای این نمایشگاه است. واقعیت این است که مدیر نمایشگاه و همکاران او هم در بسیاری از موارد به رغم تلاش هایی که دارند، تصمیم گیرنده نبوده و تابع سیاست گذاری های کلان تر در کشور هستند.

تغییر محل برگزاری نمایشگاه و تعویق تاریخ آن به اسفندماه به عنوان یکی از بدترین انتخاب ها برای برگزاری نمایشگاه، فعلا قاطبه این صنعت را شوکه کرده است.

با این حال این گروه رسانه ای می داند که بسیاری از دست در کاران این صنعت در صورتیکه نمایشگاه برگزار شود، که به نظر می رسد می شود، فرصت حضور در آن را از دست نخواهند داد. مساله همیشه جذب مشارکت در نمایشگاهی نیست که گزینه و انتخاب دیگری برای آن وجود ندارد. بحث منتفع شدن متقابل و احترام دو سویه است.

ایران پلیمر

ایوب بنوی ابتدا با تشکر از اصحاب رسانه اظهار امیدواری کرد با همکاری و مشارکت رسانه ها نمایشگاه بین المللی ایران پلاست در دوره جاری به نحو شایسته تری برگزار شود.

ایوب بنوی در ادامه با ذکر این نکته که برگزاری این نمایشگاه اهمیت فراوانی  برای وزارت نفت و صنایع پتروشیمی دارد گفت: قراردادهای جدیدی در طول برگزاری این نمایشگاه بسته می شود و از محصولات جدیدی رونمایی می شود. مدیر نمایشگاه ایران پلاست با اشاره به اهمیت رویدادهای پیش بینی شده برای این نمایشگاه گفت در طول نمایشگاه ایونت های مختلفی برگزار خواهد شد. وی سیاست پتروشیمی و نمایشگاه را در برگزاری همراه با رضایت مندی اهالی صنعت و مشارکت کنندگان دانست و گفت رفع دغدغه های اهالی صنعت از الویت های ما به شمار می رود و تلاش می کنیم که برگزاری این رویداد با کمترین مشکل و دغدغه همراه باشد.

او با اشاره به مصوبه هیات مدیره در 5 ماه پیش برای برگزاری این نمایشگاه گفت که از همان زمان مقدمات برگزاری خوب این نمایشگاه چیده شد و جلسات متعددی با سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه ها داشتیم. از محدودیت های موجود در برگزاری نمایشگاه، معضلات ترافیکی مطرح شده از سوی نیروی محترم انتظامی بود و در نهایت با تاسف نتوانستیم به نحوی که می خواستیم عمل کنیم.

بهترین تصمیمی که جهت برگزاری گرفته شد انتقال مکان برگزاری نمایشگاه به شهر آفتاب بود. از جمله مزیت هایی که در این تصمیم موثر بود  عدم وجود ترافیک در ساعات برگزاری نمایشگاه نسبت به نمایشگاه بین المللی بود. ساعت برگزاری نمایشگاه 10 صبح است و بار ترافیکی کمی را در این ساعت شاهد هستیم. از دیگر مزایای مهم این نمایشگاه در شهر آفتاب حذف بحث ارزی ریالی به خصوص برای ماشین سازان محترم است. این دوستان در جلسه ای که هفته گذشته برگزار شد گفتند که محدودیت های ارزی موجود در نمایشگاه بین المللی چمران باعث کاهش حضور آنها خواهد شد. در نمایشگاه شهر آفتاب هزینه ها صرفا به صورت ریالی دریافت می شود و شاهد کاهش 30 درصدی خواهیم بود.

بنوی با اشاره به حضور هیات های خارجی در این دوره گفت امسال تعداد این هیئت ها افزایش خواهد داشت و با توجه به نزدیکی فرودگاه به شهر آفتاب که حدود 10 دقیقه مسافت دارد تردد راحت تری بوجود خواهد آمد. همچنین هتل های مناسبی برای اسکان اعضای هیئت های خارجی در نظر گرفته ایم.

وی استاندارد سالن های شهر آفتاب را بالا دانست و و متراژ موثر در فضای باز را از دیگر مزیت های این نمایشگاه ذکر کرد و افزود: به دنبال این هستیم که با توجه به تخصصی بودن نمایشگاه و نزدیکی شهر آفتاب به شهرک های صنعتی شاهد حضور خوبی از بازدیدکنندگان تخصصی باشیم. با توجه به نظرسنجی های انجام شده و درخواست متقاضیان زمان برگزاری نمایشگاه 5 روز خواهد بود. وی از دیگر دلایل تغییر تاریخ برگزاری اولیه که 18 تا 21 بهمن بود را دهه فجر دانست و گفت دو تاریخ در اسفند به ما پیشنهاد شد که 5 تا 10 اسفند ماه نهایی شد.

مدیر نمایشگاه ایران پلاست در ادامه به کمیته محتوایی تشکیل شده با محوریت روابط عمومی اشاره کرد و گفت جلسات متعددی برگزار کردیم تا نسبت به دغدغه های اهالی صنعت، همایش ها و پنل های تخصصی جهت برگزاری در نمایشگاه مشخص شود.  به شرکت های دانش بنیان و استارت اپ ها توجه خاصی داریم و ارتباطات خوبی با این شرکت ها برقرار کردیم و ضمن ایجاد تسهیلات مناسب برای آنها امسال پاویون اختصاصی را برای آنها در نظر گرفته ایم.

تور بازدید دانشجویان رشته پلیمر و رشته های مرتبط از هاب های پتروشیمی از دیگر برنامه های ما به شمار می رود.

دعوت نامه های خارجی ما هم ارسال شده و حتی از کشورهای آمریکای جنوبی برای شرکت در نمایشگاه تقاضا داشته ایم. همچنین کشورهای اوراسیا نیز مورد توجه ویژه ما قرار دارند. به طور کلی شرکت های خارجی زیادی با ارسال ایمیل درخواست حضور در این دوره را دارند.

از دیگر اقدامات برای سهولت حضور بازدیدکنندگان در این نمایشگاه برقراری سرویس رایگان ایاب و ذهاب از شهر و شهرک های صنعتی به مقصد نمایشگاه است تا حضور این افراد بیشتر شود. سال گذشته با توجه به محدودیت های کرونایی در زمینه تبلیغات محیطی محدودیت های داشتیم که با رفع این محدودیت ها تبلیغات محیطی خوبی به خصوص در شهرک های صنعتی خواهیم داشت.

رئیس روابط عمومی پتروشیمی در این جلسه به ایران پلاست سال آینده نیز اشاره کرد و گفت با تاکید آقای شاهمیرزایی در تلاش هستیم تاریخ برگزاری دوره بعدی تا قبل از پایان سال مشخص و تثبیت شود و شاهد تغییر و جا به جایی نباشیم.

چرا که سال گذشته در بحث برگزاری تعویق های مکرر به خاطر پیک های متعدد کرونا را داشتیم و در 6 ماهه اول امسال و قبل از واکسیناسیون عمومی و بهبود اوضاع اعتقاد عوامل برگزاری بر مشخص نکردن زمان برگزاری بود چون ممکن بود شاهد پیک های جدید کرونا باشیم. به محض بهبود اوضاع از این نظر ما تاریخ 18 تا 21 بهمن ماه را در نظر گرفتیم و حدود 2 ماه قبل پیش ثبت نام آغاز شد و شرکت های متقاضی در سامانه پیش ثبت نام را انجام دادند و اینطور نیست که تازه کار را آغاز کرده باشیم و بحث عمده کار انجام شده است. ایده آل ما مسلما عدم تغییر زمان و مکان برگزاری بود ولی عوامل دیگری در این زمینه دخیل هستند و کنترل همه چیز بر عهده ما نبوده است. از همین امسال می دانیم سال آینده نیز نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار خواهد شد و در تلاشیم تاریخ را قبل از پایان سال مشخص کنیم.
حدود 800 شرکت تا به حال پیش ثبت نام را انجام داده اند و حدود 200 شرکت هم تقاضای خود را برای ثبت نام ارائه کرده اند. پیش بینی ما حضور حدود 700 شرکت است که نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وی در خصوص موضوع مطرح شده در خصوص نارضایتی شرکت های حاضر در دوره قبلی گفت من سال گذشته با حضور تیم مستند ساز به بازدید از تمام غرفه ها رفته و میزان رضایت مندی این عزیزان حدود 80 درصد بود.

از الان این قول را می دهم که سال آینده در تاریخ مشخص شده نمایشگاه را برگزار کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا