اخبار

افزودن خاصیت ماندگاری در محصولات پلاستیکی با حفظ عملکرد رنگ ­ها

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمرقالب­گیران تزریق همواره به دنبال رنگ­های جدید و جذاب برای مشتریان صاحب­نام خود هستند. هر چند تامین­ کنندگان مستربچ باید اهداف ماندگاری (sustainability، سازگاری با محیط زیست) را نیز مدنظر قرار دهند.

تولیدکنندگان مستربچ به دنبال تامین راه حل­ های ماندگارتر برای قالب­گیران تزریق پلاستیک هستند. در عین حال باید نیاز بازار به رنگ­های جدیدتر و خلاقانه ­تر و سازگاری (consistency) رنگ جهانی را نیز درنظر بگیرند. با افزایش مصرف بسپارهای بازیافتی و مواد زیست ­سازگار، فناوری رنگ و مستربچ باید این موارد را نیز در صنعت مورد توجه قرار دهد.

به گفته شرکت Americhem، نیاز بازار کنونی صنعت رنگ، به دلیل اثرات زیست محیطی مواد پلاستیکی، اخیرا دچار تحول شده است. امروزه پلاستیک­های یک­بار مصرف و چگونگی ماندگارتر کردن آن­ها به منظور جلوگیری از تجمع زباله ­های موجود در خشکی و اقیانوس­ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به گفته شرکت، مصرف­ کنندگان نه تنها خواستار مستربچ­ هایی با کارایی عالی هستند، بلکه این محصولات باید با محیط زیست نیز سازگار باشند. شرکت Americhem به عنوان یک تولید­­کننده مستربچ، وظیفه خود می­داند که نیازهای مصرف­کننده را برآورده سازد و با تغییر در فرمول­بندی و فرایند تولید، محصولات زیست­سازگارتر تولید کند. برای ادامه بهبود شرایط محیطی باید زنجیره ارزش (value chain) را به طور کامل بررسی کرد و میزان انتشار گازهای گلخانه­ای در کل فرایند در نظر گرفت.

شرکت Americhem در راستای ایجاد یک آینده ماندگارتر، به راهکارهای متعددی اشاره می­کند. از جمله این راهکارها، ساخت قطعات سبک و یا جایگزینی فلز با پلاستیک­ها در صنایع خودروسازی و هوافضا و هم­چنین افزایش استفاده از بسپار­های بازیافتی در تولید مستربچ ­ها و رنگ­ها برای ایجاد ماندگاری در صنعت می­باشد. هم­چنین به گفته شرکت، ابزارهای پزشکی و جراحی با سرعت زیادی در حال تغییرات هستند و صنعت پلاستیک به تاثیرات شگفت­ آور خود ادامه داده و تفکر شرکت را در رابطه با پزشکی مدرن تغییر داده است.

جایگزینی مواد در صنایع مختلف، امر بسیار رایجی است. به طور مثال، در صنعت ساختمان­ سازی، استفاده از محصولات بسپاری در بناهای بیرونی ساختمان از جمله حصارها با توجه به عمر 50 ساله­شان، نسبت به حصارهای چوبی ماندگارتر است. حصارهای چوبی در معرض هوا به سرعت تخریب شده و باید با مواد شیمیایی مضری که تولید ترکیبات آلی فرار (VOC) می­کنند مجددا رنگ­آمیزی  شوند. نمونه دانه ­های مستربچ مخصوص صنایع ساختمانی شرکت Americhem در شکل 1 نشان داده شده است.

 

نقش تامین­ کنندگان مستربچ و رنگ در صنعت قالب­گیری تزریقی نیز در حال تحول است. با افزایش درخواست­های مشتریان، دوران رنگ­های ساده و تک کاربردی (color house) به پایان رسیده و مصرف­ کنندگان به دنبال مستربچ­ های چندکاربردی (multifunctional) و شرکت­هایی هستند که می­توانند طیف گسترده­ای از راهکارها از جمله سفارشی­سازی به طور انبوه و تولید بر اساس نیاز مشتری را ارایه دهند. سرعت ارایه به بازار و خودکارسازی نیز نقش مهمی را در این زمینه ایفا می­کند. از جمله دلایل دیگری که باعث می­شود مشتریان ارایه ­دهندگان راهکار را به ارایه­ دهندگان رنگ­های ساده ترجیح دهند، مقرون به صرفه بودن، تولید کارآمد و کاهش مسئولیت­های زنجیره ارزش است که به آن­ها امکان متمرکز شدن بر حوزه تخصصی خودشان را می­دهد.

عامل ماندگاری در صنعت پلاستیک به یک معضل بزرگ تبدیل شده ­است که به کمک ظهور فناوری­ هایی در علم مواد، چاپ سه بعدی و زیست­ موادها، این صنعت قادر به تغییر و تحول است. هر چقدر این فناوری­ها سریع­تر ظهور کنند، تولیدکنندگان نیز با سرعت بیشتری باید خودشان را تطبیق دهند و تا حد ممکن اثرات زیست محیطی محصولات را کاهش دهند.

اخیرا یکی از شرکت­های تولیدکننده مستربچ، آلیاژی به نام PCECO130 InLube ساخته است که یک آلیاژ بر پایه پلی­ کربنات مقاوم به سایش است و بدون استفاده از PTFE، سطح روانی را برای عملکرد رفتگی و اصطکاکی بهینه ایجاد می­کند. شرکتAmerichem  موفق شده­ است استفاده از PTFE را در محصول حذف کند و یک آلیاژ با مقاومت رفتگی خوب در کاربردهای پلاستیک روی فلز و پلاستیک روی پلاستیک را تولید کند. به گفته شرکت Americam کاربردهای زیادی در صنایع مختلف از جمله ابزار پزشکی، ذخیره اطلاعات و تجهیزان کسب و کار وجود دارد. Inlube PCECO130 با توجه به نیاز مشتری در انواع استاندارد و با شارش­پذیری زیاد موجود است. انواع FR نیز در حال بررسی هستند و به زودی موجود خواهند شد.

هم­چنین Americhem برای تولید صندلی­های از جنس هم­بسپار PP با ضربه ­پذیری عالی در باشگاه فوتبال شهر اورلاندو با یک شرکت در آمریکای شمالی همکاری کرده­است. این شرکت درخواست داشت که صندلی­ها، رنگی و در برابر شرایط محیط خارجی سخت مقاوم باشد و در طولانی مدت دوام داشته ­باشد. آن­ها هم­چنین برای بزرگداشت قربانیان حادثه تیراندازی در باشگاه شبانه اورلاندو درخواست داشتند که یک بخش با 49 صندلی به صورت رنگین­کمانی ساخته شود (شکل 2).Americhem  ادعا می­کند محصولی ساخت ه­است که قادر به تحمل هر گونه شرایط سخت جوی است.


 

برگردان: مهندسمریم نیک­پور

[email protected]

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 206 ماهنامه بسپار که در نیمه آذرماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا