مقالات

افزودنی ­های جدید PVC

بسپار-رشد و توسعه انواع افزودنی ­های PVC، نشان از نیاز و جذابیت این شاخه از صنایع بسپاری است. چنان­که در سال 2015 طیف گسترده­ای از پایدارکننده ­های جدید PVC در بازار اروپا معرفی شد و در این میان پایدارکننده ­های نوع کلسیم – روی (Ca-Zn) فروش و استقبال بیشتری را به خود اختصاص دادند. مطالعات و پژوهش­های گسترده ­ای نیز، پیرامون تولید انواع روانکار و اصلاح ­کننده ­های خواص ضربه­ ی آمیزه­ های PVC صورت گرفته که در این نوشتار اشاره خواهد شد.

 

 

پایدار کننده ­های کلسیم- روی (Ca-Zn)

به نقل از مدیر شرکت Adeka، رویکرد گسترش تولید پایدارکننده­ های پایه کلسیم – روی و جایگزینی با انواع متداول باریم- روی، با هدف رعایت قوانین زیست­ محیطی توسط شرکت­های تولیدکننده، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است چراکه طیف جدید پایدارکننده ­های پایه کلسیمی، آلودگی زیست ­محیطی کمتری را حین فرآیند تولید و همچنین استفاده در آمیزه ­ها به همراه داشته و از این رو تولید پایدارکننده ­های پایه کلسیمی، تحت حمایت­های گسترده دولتی و به ­ویژه اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

شرکت Baerlocher در نمایشگاه Chinaplas از فعالیت­های جدید خود پیرامون تولید انواع پایدارکننده ­های کلسیمی و مناسب برای آمیزه­ های PVC خبر داد. در حال حاضر این شرکت حدود 5 میلیون دلار سرمایه، برای افزایش ظرفیت تولید این دسته از پایدارکننده ­ها، در نظر گرفته است.

Baerlocher، تولید پایدارکننده ­های کلسیمی را از سال 2012 در چین آغاز کرده و سالانه حدود 20000 تن از این افزودنی­ را وارد بازار می­کند.

به نقل از مدیر تحقیق و توسعه شرکت Baerlocher، بیشترین سهم تولید افزودنی­های این شرکت در سال 2015، مربوط به پایدارکننده ­های متداول مصرفی در آمیزه ­هایصنعت PVC بوده است. اما با سرمایه ­گذاری­های صورت گرفته، انتظار می­رود که در سال­های 2016 و 2017، بیشترین سهم تولید این شرکت، مربوط به پایدارکننده ­های پایه کلسیمی باشد.

به نقل از مدیر انجمن لوله­ های پلاستیکی چین (CPPA)، در سال­های 2016 و 2017، استفاده از انواع پایدارکننده ­های پایه کلسیمی، رشد قابل توجهی خواهد داشت هرچند که در حال حاضر نیز تولیدکنندگان بسیاری، تولید انبوه این افزودنی­ها را در دستور کار خود دارند.

 

شرکت Reagens نیز گام­ موثری در راستای انبوه­ سازی تولید انواع پایدارکننده ­های پایه­ کلسیم – روی برداشته است. این شرکت به تازگی موفق به ارائه فرمولی جدید برای آمیزه ­های PVC و مناسب برای کاربردهای کابل و سیم شده است. افزودنی­های جدید این شرکت که با عنوان T3 معرفی می­شوند، خاصیت جوش­کاری فراصوت را برای آمیزه PVC و محصول نهایی ایجاد می­کنند. خاصیت جوش­کاری فراصوت که به واسطه لرزش­هایی با بسامد بالا ایجاد می­شود؛ امکان جوش­ و اتصال کابل­ها را در کسری از ثانیه فراهم می­سازد. افزودنی­های جدید طراحی شده توسط شرکت Reagens، زمان جوش و کیفیت آن را، برای آمیزه ­های PVC بهبود بخشیده ­اند.

 

مهاجرت مواد

در گذشته آهنگ مهاجرت مواد داخل آمیزه به سطح محصول و هم­چنین غلظت اجزای فرار داخل آمیزه (VOC) تنها چالشی مهم و اساسی در صنعت کف­پوش به شمار می­آمد اما امروزه این مسئله در صنایع خودرو، پوشش و بسته ­بندی نیز از حساسیت ویژه ­ای برخوردار است.

برگردان: آناهیتا هماوند


(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 171 ام ماهنامه بسپار که در آبان ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا