اخبار

اعتراض تشکل‌های صنعت پلاستیک و پلیمر به شرکت ملی صنایع پتروشیمی

بسپار می نویسد، تشکل‌های صنعت پلاستیک و پلیمر در اعتراض به شرکت ملی پتروشیمی به دلیل تغییر زمان نمایشگاه ایران‌پلاست، این نمایشگاه را تا زمان برگشتن تاریخ برگزاری به تاریخ قبلی،‌ تحریم کردند.

به گزارش خبرنگار ایسنا،‌ نشست خبری نمایندگان تشکل‌ها و تولیدکنندگان صنعت پلاستیک و پلیمر روز  شنبه  در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد و این نمایندگان با انتقاد از تغییر زمان نمایشگاه ایران‌پلاست از مهرماه 1395 به فروردین، با اعتقاد به اینکه فروردین، نامناسب‌ترین زمان برای برگزاری هر نمایشگاهی است، خواستار تغییر تاریخ به زمان قبلی شدند.

نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست هر دو سال یک بار برگزار می‌شود که تا کنون 9 دوره از آن سپری شده است. این نمایشگاه به نوعی مهم‌ترین رویداد صنعت پلاستیک و پلیمر کشور برای سازندگان ماشین‌آلات صنعت پلاستیک و تولیدکنندگان محصولات پلیمری است و از لحاظ تولید و اشتغال‌زایی نقش اساسی دارد.

وجه اعتباری تثبیت زمان نمایشگاه برای غرفه‌داران داخلی و خارجی، احتیاج به برنامه‌ریزی بلندمدت، عدم وجود صرفه اقتصادی برگزاری نمایشگاه در فروردین ماه، عدم آمادگی تولیدات صنایع در زمان تغییریافته، از دلایلی است که نمایندگان تشکل‌های پلیمری برای بازگشت زمان نمایشگاه به تاریخ قبلی ذکر کردند و در این خصوص از وزیر صنعت همکاری طلبیدند.

 

محسن صفایی، از اعضای انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران در این خصوص بیان کرد: در چهار ماه گذشته با یک تصمیم ناگهانی این تغییر شتاب‌زده تاریخ، بدون حضور صاحبان اصلی در بخش خصوصی اتفاق افتاد و با توجه به اهمیت برگزاری نمایشگاه برای صنعت و ذی‌نفعان و علاقه‌مندان، امیدواریم با تلاش بتوانیم نظر آنها را تغییر دهیم.

محمدرضا شاکری، نماینده اتحادیه ماشین‌سازان نیز با بیان اینکه نمایشگاه‌های پلاست در دنیا،‌ محل عرصه توانمندی‌ها و نوآوری‌های صنعت ماشین‌سازی است اظهار کرد: نمایشگاه ایران‌پلاست نیز برای صنعت کشور بسیار مهم است، زیرا صنعت مادر است و در اشتغال‌زایی نقش به‌سزایی دارد. 30 تا 40 درصد نمایشگاه توسط ماشین‌سازان پر می‌شود و از داخل و خارج کشور برای دیدن ماشین‌ها، تکنولوژی جدید و فناوری‌های پلیمری می‌آیند.

وی با بیان اینکه تغییرات شرکت ملی سهامی پتروشیمی و وزارت صنعت برای صنعت ماشین قابل قبول نبوده و توازن معادله هزینه و فایده را از بین برده است، گفت: این نمایشگاه هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و از سال گذشته، تمام برنامه‌ریزی‌ها برای مهر ماه سال آینده انجام شده بود. بنابراین هم به لحاظ وجهه بین‌المللی، هم اعتبار داخلی و هم برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، نمایشگاه باید در تاریخی که از قبل تعیین شده بود برگزار شود.

شاکری همچنین با اشاره به حضور 25 درصدی شرکت‌های خارجی در مقابل حضور 75 درصدی شرکت‌های داخلی خاطرنشان کرد: صنعت پلاستیک‌سازی در ایران رشد خوبی از جهت تولید و اشتغال‌زایی داشته است. شرکت‌های خارجی علاقه دارند در نمایشگاه ما حضور یایند، ما نیز مایل به حضور آنها هستیم، اما آنها باید تابع ما باشند،‌ زیرا به دنبال فروختن کالاهای خود در ایران هستند نه سرمایه‌گذاری.

امید کوشکی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران، با اشاره به فعالیت این انجمن که مواد اولیه صنعت پلاستیک را تامین می‌کند و از صنایع دانش‌بنیان است، اظهار کرد: در هشت سال گذشته با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود در صنعت پلاستیک، همکاران ما به فرمولاسیون‌هایی رسیدند و اغلب سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در این زمینه شده است. در حال حاضر نیز ما می‌توانیم 95 درصد از نیاز در زمینه کامپاند را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت پتروشیمی با تمام شعارهایی که در جهت حمایت از تولید داخلی می‌دهد، تنها به دلیل درخواست شرکت دوسلدورف آلمان، بدون در نظر گرفتن مشکلات صنایع پلاستیک، بدترین زمان را برای برگزاری نمایشگاه برگزیده است،‌ گفت: اگر نمایشگاه در فروردین برگزار شود، حتی با حضور غرفه‌داران، بازدیدکنندگان و مصرف‌کنندگانی که در مصر، عراق و ترکیه هستند، خود را با تغییر تاریخ لحظه‌ای تطبیق نمی‌دهند و در این صورت ما بازار صادراتی نخواهیم داشت و این بزرگترین تهدید است.

 

گلایه‌ از وزیر صنعت برای بی‌جواب گذاشتن نامه‌های تشکل‌ها

در ادامه سیدجواد میرحیدری، رییس هیات مدیره انجمن صنایع پلاستیک با اظهار گلایه‌ از وزیر صنعت که جواب نامه‌های تشکل‌ها را نداده و جلسه‌ای برای ملاقات انجمن‌ها تشکیل نکرده است، ‌بیان کرد: بخش خصوصی در سالهای گذشته هزینه‌های زیادی کرده تا نمایشگاه ایران‌پلاست را به دنیا بشناساند و بتواند به اروپا صادرات داشته باشد و در حال حاضر در شرایط پساتحریم و باز شدن درها به سوی کشورهای خارجی،‌ می‌خواهد بهره زحمات خود را ببرد.

همچنین نصرالله رضازاده،‌ رییس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنعت پلاستیک کشور با بیان اینکه 15000 واحد صنعتی داریم که تنها بخش خصوصی این ظرفیت را ایجاد کرده است، افزود: با توجه به سرمایه‌گذای بخش خصوصی،‌ اعتبار برگزاری تاریخ نمایشگاه بسیار حیاتی است؛ ‌با این وجود دولت به خواسته نمایشگاه دوسلدورف تاریخ نمایشگاه ایران‌پلاست را عوض می‌کند، اما با فریاد کسانی که در این صنعت سرمایه‌گذاری کردند تاریخ عوض نمی‌شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا