اخبار

اطلاعیه سازمان مالیاتی: در سال جدید به صاحبان مشاغل چه تکلیف شده است؟

بسپار می نویسد، سازمان مالیاتی کشور در اطلاعیه‌ای خطاب به صاحبان مشاغل، وظايف و تکاليف موديان درباره نوع دفاتر و اسناد و مدارک و روش‌هاي نگهداري آنها را اعلام کرد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان امور مالیاتی کشور در این اطلاعیه آورده است: بر اساس اصلاحيه مصوب ۳۱ / ۴ / ۱۳۹۴ قانون ماليات‌هاي مستقيم صاحبان مشاغل موظفند با رعايت اصول و ضوابط تنظيم دفاتر تجاري موضوع قانون تجارت و ساير ضوابط مربوط، نسبت به تنظيم و نگهداري دفاتر و اسناد و مدارک حسب مورد اقدام و ضمن تنظيم اظهارنامه مالياتي خود براساس دفاترو اسناد و مدارک مذکور، حسب درخواست ادارات امور مالياتي آنها را جهت رسيدگي و تشخيص درآمد مشمول ماليات به ادارات ذيربط ارائه نمايند.

گروه بندي موديان

وظيفه قانوني صاحبان مشاغل در مورد نوع دفاتر و اسناد و مدارک و روش‌هاي نگهداري آنها و نيز نحوه ارائه آنها براي رسيدگي و تشخيص درآمد مشمول ماليات بر حسب گروهي که موديان در آن قرار گرفته‌اند تعيين مي‌شوند. صاحبان مشاغل بر اساس مبلغ فروش کالا و خدمات طبق آخرين اظهارنامه تسليمي يا درآمد مشمول ماليات قطعي شده (قبل از کسر معافيت) طبق آخرين برگ ماليات قطعي عملکرد سال ۱۳۹۱ و به بعد به شرح زير گروه‌بندي مي شوند.

گروه بندي صاحبان مشاغل بر اساس حجم فعاليت

روه اول:
مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل يا ده برابر درآمد مشمول ماليات قطعي شده (قبل از کسر معافيت) طبق آخرين برگ ماليات قطعي عملکرد سال ۱۳۹۱ (مجموع برگ قطعي‌هاي اصلي و متمم) و بعد که تا تاريخ پايان دي ماه سال قبل از شروع سال مالياتي ابلاغ شده باشد، هرکدام بيشتر از مبلغ سي ميليارد ريال باشد.

همچنين اشخاص ذيل فارغ از حجم فعاليت خود از لحاظ انجام تکاليف جزء موديان گروه اول محسوب مي‌شوند:

۱- دارندگان کارت بازرگاني (وارد کنندگان و صادر کنندگان).
۲- صاحبان کارخانه‌ها و واحدهاي توليدي و بهره برداران معادن داراي جواز تأسيس و پروانه بهره برداري از وزارتخانه ذي ربط.
۳- صاحبان هتل‌هاي سه ستاره و بالاتر.
۴- صاحبان بيمارستان‌ها، زايشگاه‌ها، کلينيک‌هاي تخصصي.
۵- صاحبان مشاغل صرافي.
۶- فروشگاه‌هاي زنجيره ايي داراي مجوز فعاليت از وزارتخانه ذي ربط.

گروه دوم:
مجموع مبلغ فروش کالا وخدمات سال قبل يا ده برابر درآمد مشمول ماليات قطعي شده(قبل از کسر معافيت) طبق آخرين برگ ماليات قطعي(مجموع برگ قطعي‌هاي اصلي و متمم) عملکرد سال ۱۳۹۱ و بعد که تا تاريخ پايان دي ماه سال قبل از شروع سال مالياتي ابلاغ شده باشد، هرکدام بيشتر از مبلغ ده ميليارد و تا سي ميليارد ريال باشد.

گروه سوم:
مودياني که در گروه‌هاي اول و دوم قرار نمي‌گيرند جزء گروه سوم محسوب مي‌شوند.

نکات مهم درخصوص گروه بندي موديان:
۱-در مورد فعاليت‌هاي صرفاً خدماتي گروه بندي موديان با لحاظ کردن ۵۰درصد مبلغ مندرج در جدول فوق انجام مي‌شود.
۲-در مشارکت مدني جمع مبلغ فروش کالا و خدمات ويا درآمد مشمول ماليات قطعي شده کليه شرکاء ملاک عمل قرار مي‌گيرد.
۳- مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل براساس فعاليت مؤدي در سال قبل مي‌باشد.
۴ – موديان مالياتي که در هر گروه قرار مي‌گيرند، تا سه سال بعد، از نظر انجام تکاليف قانوني در طبقات پايين‌تر قرار نخواهند گرفت.
۵-در دوسال اول شروع فعاليت صاحبان مشاغل، به استثنا مودياني که براساس نوع فعاليت در گروه اول قرار مي‌گيرند، انتخاب گروه و انجام تکاليف قانوني مربوط، به انتخاب مؤدي خواهد بود.
۶-صاحبان مشاغلي که در گروه‌هاي دوم يا سوم قرار مي‌گيرند، مي‌توانند در هرسال مالياتي نسبت به انجام تکاليف گروه بالاتر اقدام نمايند. در اين صورت مکلف به رعايت مقررات مربوط خواهند بود.

تکاليف موديان درخصوص نگهداري دفاتر ويا اسناد و مدارک

گروه اول: صاحبان مشاغلي که در گروه اول قرار مي‌گيرند و کليه اشخاص حقوقي مکلف به نگهداري دفاتر روزنامه و کل يا ساير دفاتر حسب مورد دستي يا ماشيني (مکانيزه/ الکترونيکي) متکي به اسناد و مدارک، با رعايت مقررات مندرج در ماده (۶) آيين نامه اجرايي مربوط به نوع دفاتر، اسناد و مدارک و روشهاي نگهداري آنها موضوع ماده ۹۵ اصلاحي مصوب ۳۱ / ۴ / ۱۳۹۴ قانون ماليات‌هاي مستقيم، مي‌باشند.

گروه دوم: صاحبان مشاغلي که در گروه دوم قرار مي‌گيرند، مکلف‌اند براي هرسال مالياتي اسناد و مدارک مربوط به معاملات خود از قبيل اسناد درآمدي فروش کالا يا ارائه خدمات و سايردرآمدها و اسناد خريد کالا، خدمات و دارايي و ساير اسناد هزينه‌هاي انجام شده را به تفکيک و به ترتيب تاريخ وقوع هريک از رويدادهاي مالي، نگهداري و صورت درآمد و هزينه ماهيانه و سالانه خود را در چارچوب نمونه فرم تهيه شده توسط سازمان امور مالياتي کشور تنظيم نمايند. فرم‌هاي مربوط به اين گروه عبارتند از:

صورت درآمد و هزينه ماهيانه موديان گروه دوم: در اين فرم ريز درآمد و هزينه مؤدي در هر ماه درج مي‌شود.

صورت درآمد و هزينه سالانه: اعداد مربوط به ستون جمع “صورت درآمد و هزينه ماهيانه” به اين فرم انتقال مي‌يابد.

گروه سوم: صاحبان مشاغلي که در گروه سوم قرار مي‌گيرند، مکلفند براي هرسال مالياتي اسناد و مدارک مربوط به معاملات خود از قبيل اسناد درآمدي فروش کالا يا ارائه خدمات و ساير درآمدها و اسناد خريد کالا و خدمات و نيز اسناد هزينه انجام شده را نگهداري و خلاصه درآمد و هزينه سالانه خود را در چارچوب فرم “خلاصه درآمد و هزينه سالانه گروه سوم” تهيه شده توسط سازمان امور مالياتي کشور تنظيم نمايند.

نکته مهم: بديهي است با توجه به حذف بندهاي سه گانه الف، ب، ج موضوع ماده ۹۵ قانون ماليات‌هاي مستقيم، در اصلاحيه اخير قانون موصوف، ثبت دفتر درآمد و هزينه (موضوع بند ب ماده ۹۵ قانون ماليات‌هاي مستقيم اصلاحي مصوب ۲۷ / ۱۱ / ۱۳۸۰ براي عملکردسال ۱۳۹۵ و پس از آن توسط ادارات امور مالياتي، درخصوص صاحبان مشاغل، موضوعيت نخواهد داشت.

موديان مالياتي مي‌توانند جهت دريافت نسخه الکترونيکي آيين نامه اجرايي مربوط به نوع دفاتر، اسناد و مدارک و روش‌هاي نگهداري آنها موضوع ماده ۹۵ اصلاحي قانون ماليات‌هاي مستقيم و فرم‌هاي مربوط، به وبگاه سازمان امور مالياتي کشور به نشاني WWW.INTAMEDIA.IR مراجعه نمايند.

براي عملکرد سال ۱۳۹۴، صاحبان مشاغل بايد تکاليف قانوني خود را حسب مورد بر اساس بندهاي الف، ب و ج ماده ۹۵ قانون ماليات‌هاي مستقيم، قبل از اصلاحيه اخير، به انجام رسانند. صاحبان محترم مشاغل حداکثر تا پايان خرداد ماه سال ۱۳۹۵ فرصت دارند تا از طريق مراجعه به درگاه عمليات الکترونيک سازمان به نشاني WWW.TAX.GOV.IR، نسبت به تنظيم و تسليم اظهارنامه مالياتي عملکرد سال ۱۳۹۴ به ادارات امور مالياتي، اقدام و ماليات متعلق را بر اساس نرخ ماده ۱۳۱ اصلاحي قانون، پرداخت نمايند.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا