اخبار

اصناف مشمول وام 16 هزار میلیاردی نمی‌شوند

بسپار به نقل از ایسنا می نویسد، معاون وزیر صنعت اعلام کرد: «واحدهای صنفی» و «معادن» نمی‌توانند از تسهیلات ۱۶ هزار میلیاردی احیاگر صنایع استفاده کنند اما احتمالا این دو بخش در مرحله بعد به طرح اضافه می‌شوند که در این صورت دو تا سه هزار میلیارد تومان به میزان تسهیلات افزوده خواهد شد.

علی یزدانی – مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی – در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این که ارزیابی واحدها و طرح‌های صنعتی برای اعطای وام های احیاگر صنایع کوچک و متوسط در حال انجام است، گفت: بر اساس آخرین آمار به دست آمده در کل کشور حدود ۱۵ هزار واحد و طرح برای دریافت این وام‌ها تا سقف سه میلیارد تومان ثبت نام کرده‌اند.

بر اساس اعلامی که قبلا هم صورت گرفته بود این اعتبارات به صنایع کوچک با اشتغال زیر ۵۰ نفر، صنایع متوسط با اشتغال زیر بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر و و طرح هایی که بالای ۶۰ درصد پیشرفت داشته اند تعلق می‌گیرد، اما این فقط در باره صنایع کوچک، متوسطی و طرح‌هایی صدق می کند که مجوز فعالیت خود را از سازمان صنعت، معدن و تجارت دریافت کرده باشند که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره گفت: بنگاه های تولیدی صنفی، معادن، صنایع دستی و بنگاه های تولیدی خرد هنوز در دستور کار کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قرار نگرفته‌اند؛ گر چه نظر وزارتخانه و ستاد اقتصاد مقاومتی برای افزودن این واحدها مثبت است ولی هنوز این موضوع مصوب نشده است.

وی ادامه داد: در همین رابطه رییس اتاق اصناف ایران از وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست کرده که واحدهای صنفی نیز در دستور کار کارگروه رفع موانع تولید قرار گیرند. از طرف دیگر هم صنایع دستی و معادن هم متقاضی این تسهیلات هستند که به زودی در دستور کار قرار می‌گیرد.

یزدانی با بیان این که با اضافه شدن معادن به منابع ۱۶ هزار میلیاردی، اعتبار این وام نیز افزوده خواهد شد، گفت: گرچه واحدهای بزرگ معدنی مثل زنجیره فولاد و زنجیره مس در طرح کارگروه رفع موانع تولید حضور دارند اما علت نبود معادن در این طرح این است که وقتی منابع آنها تمام شود دیگر بهره‌برداری از آن واحد هم به پایان می‌رسد، یا اگر کیفیت ماده معدنی عوض شود دیگر بهره برداری چندانی نخواند داشت. به همین دلیل در دستور کار کر گروه قرار نگرفته اند. ولی در نهایت با توجه به این که مجموعا ۷۵۰۰ واحد معدنی بیشتر نداریم، آنها به همراه واحدهای صنفی به طرح افزود می شوند و در نهایت ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلیارد تومان بر میزان تسهیلات افزایش می‌یابد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که این که در این طرح نظارت قوی وجود دارد، تصریح کرد: فرایند اعطای وام به این صورت است که برای اعطا و تخمین میزان اعتبار مورد نیاز هر طرح یا واحد ای آنها باز دید می‌شود. جلسه بررسی طرح یا واحد صنعتی در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها با حضور با نمایندگان استانداری، بانک، شرکت شهرک های صنعتی، سرمایه گذار و دیگر افراد مربوط تشکیل می‌شود و در صورت تصویب به کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید ارسال و پس از آن به بانک برای دریافت پول ارسال می‌شود.

یزدانی افزود: نکته این جاست که بعد از دریافت پول، تازه نظارت بر نوع خرج آن آغاز می‌شود تا از این که این اعتبار صرف راه اندازی تولید و واحدهای صنعتی می‌شود، اطمینان حاصل شود.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهر ک‌های صنعتی با بیان این که برای ارائه تسهیلات محدودیت زمانی وجود ندارد، تخمین خود از اعطای وام ها به تعداد واحدهای پیش‌بینی شده را تا پایان سال عنوان و اظهار کرد: نرخ سود تسهیلات همان نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است و در صورتی که واحدهایی برلی دریافت کمک هایی از جنس فنی که در اختیار سازمان صنعت و معدن استان ها یا شهرک های صنعتی استان ها است معرفی شوند، امکانات مورد نظر با یارانه متغیر بر اساس منطقه و شرایط به آنها اعطا خواهد شد.

به گزارش ایسنا، از اول اردیبهشت ماه دستور العمل اعطای وام‌های احیاگر صنایع کوچک و متوسط به بانک‌ها ابلاغ شد که براین اساس ۱۶ هزار میلیارد تومان برای رونق و راه‌اندازی صنایع تعطیل و نیمه‌تعطیل درنظر گرفته شده و تا سقف سه میلیارد تومان به هر واحد متقاضی پرداخت می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا