اخبار

استفاده از الیاف کربن در صنعت هوافضا در حال افزایش است

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، پیش بینی می‌شود بازار جهانی کامپوزیت های گرمانرم تقویت شده با الیاف کربن یا CFRTP به پیشرفت‌های بسیار عظیمی در سال‌های آینده برسد. 

یکی از دلایل این پیشرفت‌ها نگرانی‌های زیست محیطی ناشی از انتشار کربن می‌باشد. این نگرانی منجر به حرکت به سمت وسایل نقلیه‌ی کم وزن با استفاده بهره‌ور از سوخت شده است. جهت کم وزن‌تر کردن وسایل نقلیه از CFRTP استفاده می‌شود. از این محصولات در صنعت هوافضا نیز بسیار استفاده می‌شود چراکه کاهش وزن، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، مقاومت در دمای بالا و پایداری‌های عملیاتی در این بخش نیز بسیار حائز اهمیت است. این در حالی است که هزینه‌ی مواد اولیه از موانع رشد این بازار محسوب می‌شود. به همین سبب تولیدکنندگان در حال تزریق پول به فناوری‌های تولیدی این محصولات بوده بلکه بتوانند فناوری‌ها را بهبود بخشیده و هزینه‌های تولید را کاهش دهند.

بر اساس گزارش منتشر شده از Transparency and research بازار این محصولات از نظر طول الیاف کربن مورد استفاده متفاوت می‌باشد. این الیاف می‌توانند کوتاه، بلند و الیاف پیوسته باشند. در بین این سه نوع، چندسازه‌های بر پایه‌ی الیاف پیوسته بیشترین رشد را از خود نشان داده‌اند. البته این دسته از چندسازه‌ها نسبت به چندسازه‌های الیاف کوتاه و بلند دارای استحکام بسیار بیشتری نیز می‌باشند.

از لحاظ بسپار استفاده شده در بستر چندسازه نیز این محصولات به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. بسپارهای استفاده شده می‌توانند پلی اتراترکتون (PEEK)، پلی‌آمید (PA)، پلی‌کربنات (PC) و پلی‌فنیلن سولفید (PPS) باشند.

از منظر منطقه‌ای نیز آمریکای شمالی یکی از بازارهای کلیدی CFRTP محسوب می‌شود. این مساله به دلیل زیرساخت‌های بسیار قوی این منطقه در تولید محصولات هوافضا و اتومبیل می‌باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا