اخبار

اساتید دانشگاه صاحب شرکت دانش بنیان می‌شوند

بسپار به نقل از مهر می نویسد، دستورالعمل تاسیس شرکت های دانش بنیان توسط اعضای هیات علمی یا با مشارکت دانشگاه/ مرکز پژوهشی به تازگی ابلاغ شده است.


دستورالعمل تاسیس شرکت های دانش بنیان توسط اعضای هیات علمی در ۲۷ ماده و ۲۱ تبصره به تازگی به تصویب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسید.

این دستورالعمل از زمان ابلاغ لازم‌الاجرا است. این دستورالعمل با هدف تسهیل تاسیس و توسعه شرکت های دانش بنیان دانشگاهی و مراکز پژوهشی و به کارگیری توانمندی های اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی (پژوهشگاه ها و…) و همچنین کمک به تجاری سازی یافته های پژوهشی در جهت رفع نیاز جامعه تدوین شده است.

دستورالعمل حاضر به شرح زیر تدوین شده است.

همکاری عضو هیات علمی با شرکت دانش بنیان در سمت مدیرعاملی تنها با هماهنگی و موافقت دانشگاه/مرکز پژوهشی امکانپذیر خواهد بود.

دانشجویان، دانش آموختگان و سایر پژوهشگران که در انجام پایان‌نامه‌ها و امور تحقیقاتی فعالیت دارند، می‌توانند در شرکت های دانش بنیان دانشگاهی سهامدار بوده یا در چارچوب قراردادی مشخص با شرکت از عواید تجاری‌سازی استفاده کنند.

هر گونه بهره‌مندی از خدمات تعیین شده (نظیر خدمات آزمایشگاهی، فناوری اطلاعات، محاسباتی، رایانه‌ای و واحدهای  مربوطه از جمله اداره انتقال فناوری (TTO ) و دفاتر کارآفرینی و مراکز نوآوری) دانشگاه، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری وابسته با موافقت دانشگاه/ مرکز پژوهشی و با پرداخت هزینه‌های مربوطه امکانپذیر خواهد بود.

استفاده از آزمایشگاه برای توسعه فناوری شرکت های دانشگاهی

به منظور توسعه فناوری مورد نیاز شرکت، عضو هیات علمی سهامدار می‌تواند با هماهنگی دانشگاه یا مرکز پژوهشی از آزمایشگاه و مراکز تحقیقاتی خود در دانشگاه/ مرکز پژوهشی استفاده کند.

شرایط و مزایای فعالیت عضو هیات علمی در شرکت

اعضای هیات علمی موسس، عضو هیات مدیره شرکت و مدیرعامل با رعایت ماده ۴ دستورالعمل، می‌توانند با رعایت انجام وظایف آموزشی و پژوهشی خود در دانشگاه/ مرکز پژوهشی و کسب مجوز کتبی از دانشگاه/ مرکز پژوهشی تا یک روز کاری تمام وقت یا دو نیم روز کاری در هفته طبق توافق با دانشگاه/ مرکز پژوهشی در شرکت فعالیت داشته باشند.

اعطای مجوز همکاری عضو هیات علمی در شرکت، بیش از زمان مندرج  در قالب قرارداد با دانشگاه- مرکز پژوهشی مقدور خواهد بود.

شروع فعالیت یک ساله شرکت های دانش بنیان دانشگاهی

اجازه فعالیت عضو هیات علمی در شرکت توسط دانشگاه-مرکز پژوهشی در ابتدا برای یک سال صادر می‌شود و پس از آن بر اساس ارزیابی دانشگاه/ مرکز پژوهشی به صورت سالانه قابل تمدید خواهد بود.

 به منظور جلوگیری از وقفه در برنامه آموزشی و پژوهشی دانشگاه یا مرکز پژوهشی برنامه زمانی حضور عضو هیات علمی در شرکت برای هر نیمسال تحصیلی و با هماهنگی دانشگاه/ مرکز پژوهشی تنظیم می‌شود.

ترفیع علمی عضو هیات علمی با فعالیت های فناورانه

با توجه به اینکه بخشی از فعالیت‌های عضو هیات علمی بر اساس مجوز صادره از دانشگاه در ارتباط با فعالیت‌های فناورانه و تجاری‌سازی است، این فعالیت‌ها می‌تواند در ارتقا و ترفیع علمی عضو هیات علمی بر اساس آیین‌نامه ارتقا و ترفیع موثر باشد.

استقلال شرکت و منافع دانشگاه یا مرکز پژوهشی

شرکت دانش بنیان دانشگاهی از نظر حقوقی و مدیریتی مستقل از دانشگاه است و هیچ گونه تعهدی نسبت به تامین هزینه‌ها، منابع مالی، نیروی انسانی و تعهدات ایجاد شده از سوی شرکت در زمینه سرمایه‌گذاری و مانند آن در حوزه‌های مالیاتی، امور گمرکی، بیمه، تامین اجتماعی، بانکی و غیره را ندارد.

اجازه فعالیت اعضای هیأت علمی در شرکت توسط دانشگاه / مرکز پژوهشی در ابتدا برای یک سال صادر می‌شود و پس از آن بر اساس ارزیابی به صورت سالانه قابل تمدید است.

به منظور جلوگیری از وقفه در برنامه آموزشی و پژوهشی دانشگاه / مرکز پژوهشی برنامه زمانی حضور عضو هیأت علمی در شرکت برای هر نیمسال تحصیلی و با هماهنگی دانشگاه / مرکز پژوهشی تنظیم می‌شود.

در صورت احراز عدم پایبندی اعضای هیأت علمی به تعهدات مربوطه مجوز حضور اعضای هیأت علمی در شرکت به تشخیص دانشگاه / مرکز پژوهشی و تائید رئیس دانشگاه / مرکز پژوهشی لغو می‌شود.

با توجه به اینکه بخشی از فعالیت‌های عضو هیأت علمی بر اساس مجوز صادره از دانشگاه / مرکز پژوهشی در ارتباط با فعالیت‌های فناورانه و تجاری‌سازی است، این فعالیت‌ها می‌تواند در ارتقا و ترفیع علمی، عضو هیأت علمی بر اساس آیین‌نامه ارتقا و ترفیع مؤثر باشد.

استقلال شرکت های دانش بنیان دانشگاهی

اصولا شرکتهای دانش بنیان دانشگاهی مستقل از تشکیلات دانشگاه یا مرکز پژوهشی اداره می‌شود و دانشگاه میزان سهامی که در آن دارد در مدیریت آن مداخله و در سود و زیان شریک است.

انتقال سهام شرکت، ورود سهامدار یا سهامداران جدید به شرکت و نیز افزایش سهام و سرمایه شرکت باید با هماهنگی و موافقت دانشگاه صورت می‌گیرد.

همچنین تعیین مدیرعامل شرکت لزوماً با هماهنگی و تائید دانشگاه / مرکز پژوهشی صورت می‌گیرد. شرکت می‌تواند از دستاوردهای فناورانه دانشگاه استفاده کرده و به میزان سهم خود از آن منتفع شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا