اخبار

اختصاص 16 هزار میلیارد تومان برای رفع مشکل نقدینگی صنایع

خبرنگار بسپار می­ نویسد، مهندس محمدرضا مس فروش رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن استان تهران که عصر گذشته 3 مرداد برگزار شد، از اختصاص 16 هزار میلیارد تومان برای رفع مشکل نقدینگی صنایع خبر داد. وی همچنین استقرار صنایع دانش بنیان در حریم ممنوعه استان تهران را بلامانع عنوان کرد.

مهندس محمدرضا مس فروش رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه با بسیاری از نظرات مهندس مرتضوی همسو هستم و ایشان همواره به دولت کمک کرده اند، گفت: تحولاتی که در یکسال اخیر رخ داد آثاری در حوزه تولید داشته که امیدواریم این آثار تعمیق یابد و به خوبی خود را نشان دهد و باعث انگیزه مندتر شدن تولیدکنندگان شود.

دبیر ستاد تسهیل تولید و رفع موانع کسب و کار استان تهران با تصریح اینکه  با توجه به دغدغه های سیاست جمعیتی و زیست محیطی بیشتر در استان تهران نسبت به استان دیگر باعث شده ماموریت تهران با استان های دیگر متفاوت باشد، ادامه داد: 17 هزار واحد صنعتی در استان تهران داریم که تعداد زیادی از آن ها خارج از شهرک های صنعتی قرار دارند. یکی از ماموریت های ما با کمک استانداری طرح ساماندهی این واحدها و هدایت تدریجی، بدون فشار و همراه با تشویق این واحدهای پراکنده به داخل شهرک های صنعتی است. این طرح استمرار داشته اما در حال حاضر شتاب یافته است و واحدهای خارج از شهرک ها می توانند با دریافت مزایایی به این شهرک ها منتقل شوند.

وی استقرار صنایع جدید را دیگر ماموریت ستاد تسهیل عنوان کرد و افزود: این ماموریت صرفا در حوزه صنایع غذایی، بخشی از صنایع پوشاک، بخشی از صنایع بازیافت و عمدتا صنایع دانش بنیان است.

مس فروش با اشاره به ممنوعیت ایجاد واحدهای صنعتی در شعاع 120 کیلومتری استان تهران در بیش از 50 سال گذشته، گفت: آذرماه گذشته مصوبه هیات دولت در اینباره ابلاغ شد و بنابراین صنایع دانش بنیان در 11 گروه اصلی و حدود 1300 زیرعنوان در استان تهران بدون هیچ منعی در هریک از شهرک های صنعتی، بافت های صنعتی که مجوز هیات دولت را دارند، منطقه ویژه 500 هکتاری که در تهران طراحی شده و همچنین در شهرک های فناوری مرتبط با دانشگاه ها می توانند مستقر شوند و فعالیت ها تحقیق و توسعه و تولیدی خود را انجام دهند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در حوزه اقتصاد مقاومتی به 7 ماموریت وزارت صمت اشاره کرد و ادامه داد: 4 پروژه در تهران تطبیق دارد و از این تعداد دو پروژه عمومی است: تامین تسهیلات برای طرح های با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد و شارژ نقدینگی برای واحدهایی که ظرفیت خود را در بازار یا اشتغال از دست داده به شرط احیا این دو. 16 هزار میلیارد تومان از منابع بانک ها با بهره 18 درصد به این مهم اختصاص یافته و 8/2 درصد این مقدار متعلق به صنایع تهران است.

وی با تصریح مدیریت واردات و افزایش صادرات غیر نفتی به عنوان دو پروژه دیگر، گفت: در مدیریت واردات قصد داریم متکی به محصولات ساخت داخلی شویم تا در صورت لزوم تنها کالاهای سرمایه ای وارد کشور شود. همچنین برای افزایش صادرات غیر نفتی اقداماتی از جمله پذیرش، اعزام و برگزاری نشست هیات های تجاری انجام داده ایم.

مس فروش درباره حوزه بازرگانی نیز اعلام کرد تمام موارد ذکر شده توسط مهندس مرتضوی در حال بررسی است و تقریبا دو سوم مواردی که به ستاد تسهیل ارجاع شده عملیاتی شده و باقی عملیاتی خواهد شد.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا