اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/گفت وگو با مهام سمیرمی، مدیرعامل شرکت تاک رزین کاوه: با چالش منابع انسانی به دلیل مهاجرت مواجهیم

بسپار/ایران پلیمر شرکت شیمیایی تاک رزین کاوه در اواخر دهه 70 در شهرک صنعتی کاوه واقع در شهر ساوه فعالیت خود را آغاز کرده است. فعالیت اصلی این شرکت بر تولید رزین های اکریلیک پایه حلالی متمرکز است که به طور عمده و تخصصی در صنعت رنگ و پوشش مورد استفاده قرار می گیرد.
شرکت شیمیایی تاک رزین کاوه از سال ۱۳۹۵ جزو شرکت ها و موسسات دانش بنیان تولیدی قرار گرفت.
مهام سمیرمی مدیرعامل شرکت، فارغ التحصیل رشته متالورژی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشدMBA است که در گفت و گویی با بسپار از فعالیت های این شرکت بیشتر گفت:

سمیرمی: شرکت تاک رزین کاوه به عنوان نخستین تولیدکننده رزین‌های اکریلیک پایه حلال، در سال 1377 توسط آقایان اشکان، علی پوریان، مرحوم یغمایی، اخوین و اربابیان که در این حوزه تخصص دانشگاهی داشتند پایه گذاری و نهایتاً در سال 1379 در شهرک صنعتی کاوه واقع در شهر ساوه تاسیس شد. شرکت فعالیت اصلی خود را در سال 1380 با مدیریت آقای ناصر سمیرمی در تولید رزین های اکریلیک پایه حلالی که به طور عمده و تخصصی در صنعت رنگ و پوشش مورد استفاده قرار می گیرد به صورت بسیار محدود و با دامنه محصولات معدودی آغاز کرد و با گذشت زمان و استفاده از نیروهای متخصص در واحد تحقیق و توسعه توانست به جایگاه امروزی خود دست پیدا کند.
در سال های اخیر مجموعه تاک رزین علاوه بر تولید محصولات متنوع حلالی، نسبت به تولید چسب های پلی یورتان دو جزئی منعطف که به طور تخصصی در صنعت بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد نیز اقدام کرده است و روند افزودن فناوری ها و محصولات جدید به مجموعه تاک رزین همچنان ادامه دارد.

بسپار- برای خوانندگان بسپار از سبد محصولات تاک بیشتر بگویید و اینکه دقیقا شامل چه رزین هایی است؟
سمیرمی: همانطور که عرض کردم، شرکت تاک رزین تولیدکننده رزین های اکریلیک است که به طور تخصصی در تولید رزین های اکریلیک پایه حلالی فعالیت می کند. به طور کلی سبد محصولات حلالی شرکت شامل: رزین های اکریلیک گرمانرم (Thermoplastic Acrylic Resin)، رزین های اکریلیک گرماسخت (Thermosetting Acrylic Resin)، رزین های اکریلیک هیدورکسیل دار (Acrylic Polyols For 2 pack PU) و رزین های اکریلیک واکنش دهنده (Reactive Acrylic Resin) است که بازار هدف آن به طور تخصصی صنعت رنگ و پوشش است و به طور عمده در پوشش های سطوح پلاستیکی، سطوح چوبی، رنگ های دریایی، رنگ و لاک های خودرو، پوشش های ساختمانی و بنا، رنگ های ترافیکی و رنگ های صنعتی متنوع دیگری مورد استفاده قرار می گیرد. از طرفی شرکت در سال های اخیر نسبت به تولید چسب های پلی یورتان دو جزیی (Two Component Polyurethane Adhesive) که به طور عمده در صنعت چاپ و بسته بندی مورد استفاده دارد نیز متمرکز شده که خوشبختانه در این صنعت نیز موفق بوده است.

بسپار- با چه ظرفیت تولید و سهم بازاری مشغول فعالیت هستید؟

سمیرمی:  ظرفیت اسمی تولید شرکت تاک رزین 6500 تن در سال است که این شرکت توان تولید این مقدار محصول را دارد اما متاسفانه تقاضای رزین های اکریلیک پایه حلال در ایران کمتر از این میزان است. به همین دلیل شرکت تاک رزین در سال های اخیر تصمیم گرفته است تا در دیگر صنایع مرتبط فعالیت کند تا بتواند از ظرفیت های تولیدی مجموعه در خدمت به دیگر صنایع بهرمند شود.

به طور کلی ظرفیت تولید رزین های اکریلیک پایه حلالی در شرکت تاک رزین بیش از 3000 تن در سال است که از این میزان بیش از 2000 تن مربوط به رزین های اکریلیک هیدروکسیل دار است و مابقی بین دیگر دسته های تولید رزین های اکریلیک حلالی تقسیم بندی می شود.

 

بسپار- آینده فناوری در تولید رزین های پایه حلالی با توجه به مسایل زیست محیطی چیست؟

سمیرمی: مطمئناً تولید رزین های اکریلیک بر پایه حلال ها مشکلاتی را برای محیط زیست خواهد داشت و آینده تولید این نوع از محصولات در دنیا رو به کاهش است و فناوری ها و تکنولوژی های جدید به دلیل اهمیت مسائل زیست محیطی در حال حرکت به سمت تولید محصولاتی با ترکیبات آلی فرار (VOC) پایین و حتی حذف حلال های نفتی است. به همین دلیل در سال های اخیر تولید رزین های اکریلیک جامد بالا (High Solid)  که از حلال های نفتی کمتری برخوردار است از اهمیت بالایی برخوردار شده و بسیاری از تولید کنندگان بزرگ دنیا برای کاهش اثرات مخرب حلال بر محیط زیست به سمت تولید اینگونه از محصولات حرکت کرده اند که مجموعه تاک رزین نیز از این قاعده مستثنی نیست.


بسپار- آیا صادرات دارید؟ به چه حجم و ارزشی و به چه بازارهایی؟

سمیرمی: در حال حاضر به برخی از کشورهای منطقه صادرات داریم. البته علیرغم تشویق دولت به صادرات جهت ارزآوری، همچنان موانعی بر سر راه صادرکنندگان وجود دارد. از مهمترین آن ها می‎توان به اختلاف ارزش کالاهای صادراتی فی مابین گمرک و صادرکننده و الزام به رفع تعهد ارزی اشاره کرد.

 

بسپار- آیا در تامین مواد اولیه به دلیل تحریم ها و سایر مسایل داخلی با مشکلاتی مواجه هستید؟

سمیرمی: تحریم ها منجر به عدم امکان تامین مواد اولیه از تولیدکنندگان تراز اولیه دنیا شد. در حال حاضر تولیدکنندگان فقط می توانند مواد اولیه خود را از کشورهای چین، امارات و ترکیه تامین کنند و در صورت نیاز به ماده اولیه خاص، مجبور به پرداخت هزینه های گزاف جهت دور زدن تحریم ها می‎شوند.

همچنین تحریم ها منجر به طولانی تر شدن مدت زمان حمل های دریایی شده است. در حال حاضر کشتی های کانتینر بر مستقیما به ایران سفر نمی کنند و این مساله علاوه بر افزایش هزینه حمل و نقال دریایی، منجر به افزایش زمان حمل و در نتیجه افزایش زمان خواب سرمایه می‌شود. از سوی دیگر هیچ گونه امکانی جهت حواله ارز به صورت مستقیم در حال حاضر وجود ندارد. عملاً تمام مبادلات ارزی کشور از طریق صرافی ها و شرکت های واسط انجام می‎شود که همین موضوع  به هزینه های تولید می‎افزاید.

از نگاه داخلی نیز مشکلات فراوان است که می توان به صف طولانی تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی، کمبود ارز و چند نرخی بودن آن در سامانه نیما، تعطیلی پتروشیمی‎ها بدون اطلاع رسانی قبلی که در مقاطعی منجر به کمبود مونومر استایرن و حلال ها می‎شود، اشاره کرد.

 

بسپار- اصولا چالش ها و فرصت های بازار ایران در صنعت رزین و صنایع وابسته چیست؟

سمیرمی: تحریم های جهانی علیه ایران را می‎توان یکی از بزرگترین چالش‎های هر صنعتی دانست که باعث مشکلاتی از قبیل سختی تهیه مواد اولیه با کیفیت، مشکلات نقل انتقال پول و مسائل مربوط به تخصیص ارز، عدم همکاری شرکت ها و کشور های بزرگ با ایران، کاهش روزانه ارزش پولی و … دانست. از طرفی در سال های اخیر چالش و دغدغه کمبود نیروی متخصص در این حوزه و مهاجرت بسیاری از دانشجویان تراز اول و نخبگان تحصیل کرده در رشته های رنگ و پلیمر سبب شده که صنعت رنگ و رزین با چالش های منابع انسانی دست و پنجه نرم کند. همچنین فشار های اقتصادی سبب شده تا با خروج شرکت ها و سهامدارن این حوزه به بخش هایی با صرفه اقتصادی بیشتر و یا مهاجرت سهامداران به دیگر کشورها مواجه باشیم که باعث تاسف است.

 

بسپار- آینده فناوری در تولید رزین چیست؟ آیا ایران و مشخصا واحد شما در همین مسیر حرکت می کند؟

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 241 دوماهنامه پوشرنگ از گروه رسانه ای بسپار  که در پایان آبان ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا