اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گزارشی از صنعت پلاستیک در منطقه امریکای لاتین/ انتظار محتاطانه‌ برای سناریوی مطلوب تر در سال 2023

بسپار/ ایران پلیمر صنعت پلاستیک آمریکای لاتین تقریباً 4 درصد از تولید جهانی را در سال 2021 به خود اختصاص داده در حالی که با چالش‌های رقابتی متأثر از ثبات سیاسی و اقتصادی در بهبود زیرساخت‌ها، رقابت در مواد خام، آموزش نیروی کار و به روز رسانی ماشین آلات و فرآیندهای صنعتی مواجه بود. در سال 2022، سال جام جهانی، صنعت پلاستیک در آمریکای لاتین مجبور به تحمل ناملایمات ناشی از عدم اطمینان بازار و مشکلات عرضه بود. به رغم سود بیشتر ارزی ناشی از کاهش ارزش پول‌های محلی، در یک محیط تجاری که تحت تأثیر تورم بالا، انتخابات عمومی و افزایش قیمت مواد خام قرار گرفته است، هزینه‌های حمل و نقل و زمان طولانی تر ترانزیت نیز بر تجارت خارجی تأثیر می‌گذارد.

از نقطه نظر زیست محیطی، این حوزه با ابتکارات بسیاری به منظور افزایش نرخ بازیافت، چرخش، کیفیت بازیافت و همچنین استفاده از منابع پایدار برای مواد خام، در برابر تقاضای مصرف کننده و قوانین انعطاف پذیر بوده است.

در این بین، این صنعت در منطقه به سختی تحت تأثیر همه‌گیری کووید قرار گرفت، اما در حال حاضر به طور کلی دوباره به سطح قبل از همه‌گیری رسیده است.

 

برزیل نیروگاه منطقه

به دلیل بخش تولید داخلی قوی، برزیل به عنوان تولید کننده اصلی پلاستیک در منطقه باقی می‌ماند. بزرگترین کشور آمریکای لاتین انتظار رشد اقتصادی آهسته‌ای را در سال‌های آینده به دلیل پیامدهای طولانی مدت بیماری همه گیر، بی ثباتی سیاسی، اختلالات زنجیره تامین و تنگناهای ساختاری داشت.

با این حال، با روی کار آمدن دولت جدید در ژانویه 2023، قرار است سیاست‌های توسعه طلبانه با مشوق‌هایی برای بخش صنعتی اعمال شود که می‌تواند منجر به رشد بیشتر در آینده شود. از سوی دیگر، به رغم روند نزولی مداوم قیمت مواد خام که در ماه‌های اخیر در سراسر جهان ثبت شده است، محرک‌های مالی احتمالی توسط دولت جدید در کوتاه‌مدت توسط سطوح بالای نرخ‌های بهره محدود می‌شود. این موضوع در حال حاضر مانع از گسترش فعالیت‌های اقتصادی شده است. بانک مرکزی برزیل نرخ رشد تولید ناخالص داخلی را در سال 2023 کمتر از 1% پیش بینی می‌کند.

صنعت پلاستیک برزیل در حال پیشبرد پایداری و تلاش برای بازگشت دوباره به سطح قبل از 2015 است. طبق گزارش انجمن صنعت پلاستیک برزیل، بخش تبدیل پلاستیک در برزیل در مجموع تقریباً 23.7 میلیارد دلار درآمد در سال 2021 ایجاد کرد. حجم تولید معادل 7.1 میلیون تن محصولات پلاستیکی در سال 2021 بود که به سطوح قبل از همه گیری بازگشت. یکی دیگر از پیشرفت‌های مثبت این صنعت، کاهش مالیات فدرال بر کالاهای صنعتی بود که به حفظ عملکرد کلی بخش پلاستیک در سال 2022 کمک کرد.

در سال 2021، این کشور 0.75 میلیون تن محصولات پلاستیکی وارد کرد که 45.8 درصد از چین، 5.7 درصد از ایالات متحده و مابقی از چندین کشور مختلف بود. صادرات پلاستیک فرآوری شده‌ی ان نیز (0.32 میلیون تن در سال 2021) عمدتاً به آرژانتین (23.8٪)، ایالات متحده (13.6٪)، پاراگوئه (10.7٪) و شیلی (10.2٪) بوده است.

با حدود 11000 شرکت فرآوری پلاستیک، بازارهای اصلی محصولات پلاستیکی در برزیل در سال 2021 مربوط به بسته بندی (41٪)، ساخت و ساز (23.9٪) و خودرو (8.1٪) و سایر بخش‌های مرتبط (کشاورزی، مبلمان، وسایل یکبار مصرف و غیره) بودند. اکستروژن (فیلم، ورق، پروفیل، قالب گیری دمشی) فرآیند تبدیل اصلی مورد استفاده در صنعت است (52.1%) و به دنبال آن قالب گیری تزریقی (45.8%) در رتبه بعدی قرار دارد.

دغدغه‌های زیست محیطی و الزامات پایداری توسط صنعت پلاستیک برزیل مورد توجه قرار گرفته است. Braskem، تولید کننده پیشرو رزین در کشور برزیل، تولید پلی اتیلن تجدید پذیر خود از نیشکر را تا 30 درصد افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، تولیدکنندگان رزین در توسعه بخش PCR (رزین پس از مصرف) از طریق مشارکت با شرکت‌های بازیافت و همچنین از طریق خرید تولیدکنندگان بازیافت، بسیار فعال بوده‌اند.

شرکت‌های کوچکتر در تجارت بازیافت نیز فعالیت خود را با تولید پلاستیک‌های بازیافتی پس از مصرف به 0.88 میلیون تن در سال 2020 توسعه داده اند. طبق گزارش انجمن صنعت پلاستیک برزیل، از 0.88 میلیون تن پلاستیک بازیافتی پس از مصرف، بازیافت‌کنندگان حدود 30 درصد حجمی را تبدیل می‌کنند و 70 درصد باقیمانده را به مراحل دیگر صنعت تبدیل برای تولید قطعات جدید وارد می‌کنند.

انتظار می‌رود در سال 2023، با وجود روند‌ها و فرصت‌های فعلی، بخش بازیافت با سرعت بیشتری نسبت به صنعت کلی پلاستیک گسترش یابد.

 

مکزیک: مشارکت USMCA نیرو محرکه‌ی بازار، بسته بندی در صدر

مکزیک دومین تولید کننده بزرگ پلاستیک در آمریکای لاتین است و باید رتبه خود را برای آینده قابل پیش بینی حفظ کند. این کشور بزرگترین صادرکننده و واردکننده محصولات پلاستیکی در منطقه است که عمدتاً ناشی از جریان‌های تجاری با شرکای USMCA (توافق بین ایالات متحده-مکزیک-کانادا) است. انتظار می‌رود که در سال‌های آینده با گسترش بخش خودرو و افزایش تقاضا برای بسته‌بندی‌های پلاستیکی، رشد مطلق آمریکای لاتین به صنعت پلاستیک هدایت شود.

صنعت پلاستیک در مکزیک با احیای ابداع‌ها و سفارش‌های جدید که عمدتاً از شرکای USMCA ایالات متحده و کانادا دریافت شده است و نیز به رغم نرخ‌های تورم بالاتر، رشد آهسته داخلی و افت فعالیت اقتصادی جهانی، تقویت شده است. حجم تولید این صنعت در پنج سال گذشته با میانگین ثابت تقریبی 3.7 درصد در حال رشد بوده است.

بر اساس گزارش اداره تجارت بین‌الملل ایالات متحده، ارزش صنعت پلاستیک مکزیک، شامل تولید مواد خام و قطعات و همچنین بازیافت، در سال 2021 حدود 47 میلیارد دلار برآورد شده است. سرعت آهسته‌ی صنایع اولیه اخیراً به کمبود رزین برای صنعت منجر شده است. از سوی دیگر، سفارش‌های مشتریان طی سال جاری افزایش یافته و با برنامه‌ریزی به موقع برای تحویل محصولات توانسته‌اند تولید را ثابت نگه دارند.

محرک‌های اصلی صنعت پلاستیک در مکزیک همچنان بخش بسته بندی (47٪) و ساخت و ساز (12٪) هستند و خودروسازی، کشاورزی و منسوجات نیز در رتبه‌ی بعدی قرار دارند. اکثر محصولات بسته بندی مورد استفاده در بخش مواد غذایی و آشامیدنی به صورت محلی تولید می‌شوند.

در صنعت ساخت و ساز، مکزیک در سال‌های اخیر از  استفاده از فلز به استفاده از پلاستیک در لوله‌های آب و گاز، پنجره‌ها، درها و پوشش‌ها روی آورده است و انتظار می‌رود محصولات پلاستیکی بیشتری در سال‌های آینده به کار گرفته شوند.

در مورد بخش خودرو، محصولات پلاستیکی این صنعت را قادر ساخته تا به اهداف خود در کاهش وزن خودرو دست یابد و در عین حال شاهد رشد مداوم تقاضا برای قطعات پلاستیکی هستند.

در کشاورزی، تولیدکنندگان بومی کوچک فیلم و لوله از پلاستیک‌های بازیافتی برای افزایش تولید استفاده می‌کنند.

در بخش منسوجات، منسوجات نبافته در طول همه‌گیری افزایش یافت، زیرا مواد اولیه لباس‌ها و ماسک‌های محافظ پزشکی هستند.

با توجه به مسائل زیست محیطی، این کشور حدود 14.5 درصد از پلاستیک مصرفی داخلی را بازیافت می‌کند و در سال گذشته افزایش قابل توجهی در این نرخ‌ها نداشته است. زیست‌بسپارها توجه زیادی را از سوی شرکت‌هایی که به کاهش استفاده از کربن و پایداری اهمیت می‌دهند، جلب کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا