اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/چه عواملی زمان چرخه قالب گیری تزریقی شما را کنترل می‌کند؟ (بخش اول)

بسپار/ایران پلیمر دستورالعمل‌های پیشنهاد شده در این مجموعه مقالات را دنبال کنید تا سود خود را به حداکثر برسانید. هدف این مجموعه مقالات کمک به دست اندرکاران فرایند و عیب‌‌یابی قالب‌های تزریق است تا بهترین قطعات ممکن را در سریع‌ترین زمان چرخه ممکن تولید کنند. در این مجموعه مقالات فقط در مورد چیزهایی صحبت خواهد شد که بر زمان چرخه تاثیر می‌گذارد.

بسیاری از شما شاید این اصطلاح قدیمی را در صنعت شنیده باشید که قطعات قالب‌‌گیری شده را نمی‌فروشیم، بلکه زمان پرس‌‌کاری را می‌فروشیم. این کاملا درست نیست. واقعیت این است که زمان تخمینی پرس را می‌فروشیم و این‌‌جاست که یک قالب‌‌گیر می‌تواند سود زیادی داشته باشد یا سرمایه خود را از دست بدهد.
در ابتدای هر پروژه، قطعات باید قبل از ساخت قالب یا قبل از این‌‌که یک قالب‌‌گیر، قالب موجود را از مشتری دریافت کند، برآورد هزینه شوند. حداقل 14 عامل مختلف برای تخمین زمان چرخه وجود دارد. به جای بازنویسی آن‌‌ها در این‌‌جا، به مجموعه مقالات برآورد هزینه قطعات قالب‌‌گیری تزریقی مراجعه کنید (شماره 237 مجله بسپار). از این 14 عامل، فقط زمان چرخه تخمینی را حدس بزنید.
حتی اگر تجزیه و تحلیل جریان انجام شود، زمان چرخه هنوز یک حدس است. اگرچه تجزیه و تحلیل جریان ممکن است پیش‌بینی به نسبت دقیقی از زمان پر شدن و زمان سرمایش مورد نیاز را ارایه دهد، نمی‌تواند پیش‌بینی کند که قالب، دستگاه و در بسیاری موارد کارور چقدر خوب عمل می‌کنند. هم‌‌چنین نمی‌تواند پیش‌بینی کند که این فرایند در هر دستگاهی، به‌ویژه مدل‌های قدیمی‌تر، چقدر خوب کار می‌کند. بنابراین، هدف در برآورد هزینه هر قطعه‌‌ی قالب‌‌گیری تزریقی این است که نسبت به زمان چرخه، تخمینی بسیار مهم داشته باشید و درصد کمی را برای پوشش هر گونه مسائل پیش‌بینی نشده بدون قیمت‌‌گذاری کار خود اضافه کنید.
اگر مقدار تولید سالانه قطعات کم باشد، چنان‌‌چه زمان چرخه را کم تخمین بزنید، سود زیادی از دست نخواهید داد. اما برای کارهای بسیار بزرگ (پُر تعداد) بهتر است زمان چرخه را خیلی دقیق تخمین بزنید وگرنه واقعا ضرر خواهید کرد. در خرید و فروش املاک، شعار، مکان، مکان، مکان است. در تجارت ما شعار باید زمان چرخه، زمان چرخه، زمان چرخه باشد.
هنگامی که قالب ساخته شد، یا قالب موجود به کارگاه شما رسید، زمان آن است که برای اولین بار از آن نمونه‌گیری کنید. این زمانی است که متوجه می‌شوید می‌خواهید پول در بیاورید یا خیر. هم‌‌چنین در این زمان است که بسیاری از گزینه‌ها برای بهبود زمان چرخه، مانند داشتن قطعه ایده‌‌آل و طراحی قالب، متغیرهای نسبتا ثابتی هستند که قابل تغییر نیستند و باید به بهترین شکل ممکن با آن‌‌ها برخورد کرد.

سخت‌‌کوش باشید
قانون شماره 1: هرگز به کارشناس فرایند نگویید برآورد هزینه کار چقدر است. بگذارید او کارش را انجام دهد و بهترین فرایند ممکن را ایجاد کند. اگر دلیل آن را پرسید، فقط بگویید: “مطمئنم که می‌دانید چگونه کار خود را انجام دهید.”
قانون شماره 2: اگر زمان چرخه بیشتر از زمان چرخه برآورد هزینه شده است، پس از ایجاد فرایند، به کارشناس فرایند بگویید که برآورد هزینه برای چیست. متاسفانه، چرخه‌‌های بیهوده طولانی‌ مدت بسیار رایج است زمانی‌‌که بر پرداختی حقوق کارشناس فرایند تاثیر نمی‌گذارد. مگر این‌‌که شرکت طرح مالکیت سهام کارکنان (ESOP) باشد، که به ندرت این کار را می‌کند. از فرایندکار بپرسید چرا باور دارد چرخه (ها) طولانی‌تر از زمان برآورد هزینه شده باشد و به آن‌‌ها کمک کنید تا بر آن غلبه کنند. این‌‌جاست که یک فرایندکار آگاه ارزش وزن خود را می‌‌داند.
تقریبا هر فرایندکاری معمولا با یک کپی از برگه مشخصات مواد شروع می‌کند. حتی اگر میلیون‌ها بار از بسپار مناسب استفاده کرده باشد، می‌داند که هر نام تجاری و گونه مواد متفاوت است، برخی جزئی و برخی کلی. آن‌‌ها با توصیه‌های سازنده برای دمای سیلندر، دمای قالب، سرعت ماردان، فشار برگشتی (فشار پشت ریژه) و غیره شروع می‌کنند (با این فرض که داده برگه مواد حتی توصیه‌‌هایی برای پارامترهای دستگاه دارد. اما بسیاری از آن‌‌ها چنین نیستند). سپس دانش قالب‌‌گیری خود را برای ایجاد یک فرایند تکرارپذیر به کار می‌‌گیرد.
اگر کنترل کیفیت و مشتری این فرایند ایجاد شده را تایید کنند، بسیاری از فرایندکاران فکر می‌کنند کارشان تمام شده است و کار بزرگ دیگری انجام داده‌اند. متاسفانه، هیچ چیز نمی‌تواند دور از حقیقت باشد. این احتمال بسیار قوی وجود دارد که آن‌‌ها تمام بهره‌‌ای را که می‌‌توانستند ببرند نبرده‌‌اند، زیرا تلاش بیشتری نکرده‌‌اند. هم‌‌چنین یک احتمال قوی وجود دارد که فرایندی که زمانی قطعه‌‌های خوبی را ساخته، چند ساعت بعد شروع به بیرون انداختن قطعه‌‌های بد کرده است، که معمولا در خارج از شیفت رخ می‌‌دهد. این زمانی است که فشار دادن دکمه شروع می‌شود، فرایند ایجاد شده قبلی را بی‌‌اثر می‌کند. با این اوصاف، بیایید نگاهی عمیق به چگونگی کاهش زمان چرخه قالب، داشتن فرایند پایدارتر و بهبود کیفیت قطعات قالب‌گیری بیندازیم.

عناصر چرخه قالب
کل زمان چرخه یک قالب، ترکیب زمان‌های 11 مورد فهرست شده در زیر است. هنگامی که سعی می‌کنید زمان چرخه را به حداقل برسانید، هر یک از این موارد را جداگانه در نظر بگیرید. هم‌‌چنین در نظر بگیرید که چگونه تنظیم هر مورد می‌تواند بر موارد دیگر تاثیر بگذارد، زیرا همه آن‌‌ها به نوعی با یکدیگر مرتبط هستند.
1. زمان بسته شدن قالب و قفل شدن.
2. زمان پر شدن یا تزریق.
3. زمان فشردن و نگه داری (گلویی جامدشونده یا گرم).
4. زمان تاخیر ماردان یا مکش قبل از چرخش (قبل از برداشتن فشار (decompression)).
5. زمان بازگشت ماردان و نرم‌‌سازی.
6. زمان برداشتن فشار یا مکش پس از چرخش (پس از برداشتن فشار).
7. زمان سرمایش.
8. تاخیر سرمایش یا زمان تلف شده قبل از باز شدن قالب.
9. زمان باز شدن قالب.
10. زمان پرانش قطعه (و گرفتن ربات).
11. زمان برگشت (retraction) پراننده (و ربات).

دمای پرانش
این بحث با ارزیابی زمان لازم برای سرمایش قطعه شروع می‌‌شود. سرمایش معمولا بیشترین درصد زمان چرخه برای هر قالب را دربرمی‌‌گیرد. در واقع، می‌تواند 80 درصد از زمان چرخه یا بیشتر باشد. با این حال، اغلب اوقات، سرمایش در مراحل طراحی قطعه، طراحی قالب، و مراحل فرایند (به ویژه مرحله فراورش) به اندازه کافی در نظر گرفته نمی‌شود. اما اکنون قطعه از قبل طراحی شده است و قالب از قبل ساخته شده است. بنابراین، برای اطمینان از این‌‌که زمان سرمایش تا حد ممکن کارآمد است، چه کاری می‌توان برای فرایند انجام داد؟

برگردان: دکتر فاطمه خودکار
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 242 ماهنامه بسپار که در نیمه آذرماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا