اخبار

اختصاصی بسپار/ پوشش آلکیدی جدید بر پایه ی MPA زیستی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر بخش BioAromatic4Coating (BA4C) از گروه Biorizon پوشش آلکیدی جدیدی بر پایه ی MPA زیستی ایجاد کردند که از نظر عملکردی، پایداری و تجدیدپذیری منابع، در مقایسه با پوششی که برپایه ی PA حاصل از مواد نفتی، ایجاد می شود، مناسب تر است. انتظار می رود MPA زیستی در مقایسه با PA نفتی میزان قیمت مشابهی داشته باشند. پس از تولید موفق MPA زیستی در مقیاس چند کیلوگرم، این گروه تولید این ماده را در مقیاس نیمه صنعتی آغاز کرده اند.
اجزای سازنده ی آروماتیک مانند فتالیک انیدرید (PA) ماده ی اصلی این پوشش را تشکیل می دهد. این ماده ویژگی های منحصر به فردی مانند مقاومت در برابر تابش UV و سختی را در پوشش ایجاد می کند. امروزه مواد آروماتیک به طور انحصاری از مواد نفتی حاصل می شوند. بعلاوه در بعضی از پوشش ها، اسیدهای دوعاملی آروماتیک تنها ماده ای هستند که از منابع پایدار به دست نمی آیند. ولی اکنون این مواد با استفاده از فناوری Biorizon از منابع پایدار قابل تولید است. این موضوع راهی برای دست یابی به پوشش آلکیدی که به طور کامل از مواد با پایه ی زیستی تهیه شده باشد، ایجاد می کند.
در طرح BA4C اعضای گروه توانسته اند با موفقیت ماده ی 3-methylphthalic anhydride با پایه ی زیستی (bio-MPA) را در پوشش آلکیدی و در مقیاس kg تهیه کنند. این ماده به عنوان یک جایگزین با پایه ی زیستی برای فتالیک انیدرید با پایه ی مواد نفتی مطرح شده است. منابع مالی کمکی برای این طرح توسط وزارت امور اقتصادی و سیاست های زیستی کشور هلند اختصاص پیدا کرده است.
استفاده از MPA زیستی در پوشش مزایای زیر را به همراه دارد:
بهبود عملکرد پوشش در مقایسه با PA که از مواد نفتی به دست می آید.
کاهش 3 کیلوگرمی تولید گاز CO2 در فرایند تولید که این عدد از بررسی چرخه ی تولید در طرح BA4C به دست آمده است.
و پیش بینی کاهش میزان حلال مصرفی در پوشش های آلکیدی به دلیل ویزگی های فیزیکی MPA با پایه ی زیستی.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا