اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ پوشش‌های ضدمیکروب برای آینده

بسپار / ایران پلیمر همه‌گیری کووید-۱۹ موجب افزایش اهمیت و توجه به پوشش‌های ضدمیکروب شده‌است. ورود نوآوری به هر صنعتی چالش‌هایی با خود به همراه می‌آورد و استفاده از آن مستلزم ابداع ابزار و روش‌های جدید است.
میکروب‌ها همه جا هستند، این ارگانیسم‌های زنده کوچک از جمله باکتری‌ها، قارچ‌ها، جلبک‌ها و ویروس‌ها به راحتی در محیط‌های مختلف تکثیر می‌شوند و کنترل آن‌ها در طبیعت بسیار مشکل است. آنها معمولاً در مکان‌های نامطلوبی پیدا می‌شوند (شکل ۱) و منجر به بیماری، فساد مواد غذایی، لکه سطوح، بوی نامطبوع و کاهش عمر محصولات می‌گردند.

روش‌های متعددی به منظور کاهش رشد و تکثیر میکروب‌ها برای محیط‌های خاص معرفی شده‌است. اما نکته قابل توجه این است که محصولات پاک‌کننده و ضدعفونی‌کننده عملکرد محدودی بعد از خشک شدن دارند، خصوصاً بر روی سطوحی که روزانه بسیار مورد مصرف بسیاری می‌باشند قرار می گیرند همچون تلفن، میز پیشخوان. همچنین از طرفی تمام ضدعفونی‌کننده‌ها مناسب تمام میکروارگانیسم‌ها نیستند.
یکی از چالش‌های این حوزه یافتن روشی ماندگار است که ضمن جلوگیری از رشد آلودگی‌ها، به پاکیزه ماندن سطوح برای مدت طولانی کمک کند. چنین فناوری‌های ضدمیکروبی را می‌توان در قالب یک پوشش ضدمیکروب بر روی سطح ایجاد نمود تا به عنوان یک مانع در برابر حمله و رشد میکروب‌ها عمل کند. این حفاظت همیشگی مکملی عالی برای ضدعفونی‌کننده‌های 24 ساعته‌ای که 9/99% باکتری‌های سطح را می‌کشند به شمار می‌روند. این امر به پاکیزه ماندن سطوح در منازل و محیط‌های بیمارستانی برای مدتی طولانی‌تر کمک می‌کند.

مسیر آینده
با توجه به اینکه همه‌گیری کووید-۱۹ توجه‌ها را به سمت فناوری پوشش‌های ضدمیکروب کشانده‌است، پیش بینی می‌شود که صنعت جهانی این پوشش‌ها از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۸ با نرخ مرکب ۱۳٪ رشد کند. کووید-19 موجب شد که افراد نیاز بیشتری به فناوری‌های ضدمیکروب، نه تنها در منزل و محل کار بلکه در مراکزی همچون مدارس و بیمارستان‌ها حس کنند. طبق آمار 64% از افراد بالغ حاضر هستند بهای بیشتری بابت محصولات دارای ویژگی ضدمیکروب بپردازند، تولیدکنندگان معتقد هستند روزی خواهد رسید که مشتریان این خاصیت را به عنوان یک استاندارد از پوشش انتظار داشته‌باشند، همانطور که امروزه کیسه هوا در خودروهای مدرن تبدیل به یک استاندارد شده‌است. با پشت سر گذاشتن شرایط همه‌گیری کووید-19، شرکت‌های پیشرو و سرمایه‌گذار در این فناوری از فرصت استفاده می‌کنند تا خود را از دیگر شرکت‌ها متمایز نمایند.
توسعه راه حل‌های آماده برای دنیای امروز
شرکت‌ها به دنبال شناسایی نیازها هستند تا روشی سریع و مقرون به‌صرفه برای خلق یک محصول موفق در زمانی مشخص ارائه دهند. محققان و مهندسان در سراسر جهان در تلاشند تا با نوآوری‌های خود بر دستاوردهای موفقیت‌آمیز شرکت‌ها بیفزایند. در صنعت رنگ و پوشش، این امر موجب توسعه فرآیند اختلاط، حرارت‌دهی، فناوری فرابنفش و اعمال پوشرنگ شده‌است. این تحولات در کنار خلق فرمولاسیون جدید و بهره‌گیری از افزودنی‌های ضدمیکروب در محصولات مختلف، این صنعت را به بستری فراتر از یک پوشرنگ ساده تبدیل نموده‌است.
تحقیق و توسعه تنها یک بخش از مسیر ایجاد خاصیت ضدباکتری در پوشش است.

مترجم: مهندس رعنا رفیعی هشجین، دانشجوی دکتری، مهندسی پلیمر-رنگ، پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 234 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در اواخر  اسفند ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا