اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ هواپیمای روسی MS-21-300 دارای بالهای الیاف کربنی اولین پرواز خود را انجام داد

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر در 25 دسامبر، هواپیمای MS-21-300 شرکت Irkut (مسکو)، که بال آن از الیاف کربن تولید روسیه ساخته شده است، اولین پرواز خود را از فرودگاه کارخانه هوانوردی Irkutsk انجام داد. این هواپیما توسط خدمه ای متشکل از خلبانان Roman Taskaev و Oleg Kononenko هدایت می شد.

Taskaev می گوید: “ماموریت پرواز به طور کامل انجام شده و سیستم های هواپیما به طور عادی کار می کردند.”

به گفته ژنرال Yuri Slyusar، مدیر کل United Aircraft Corp (UAC):
“علاوه بر سه هواپیما در کارگاه مونتاژ نهایی، سه هواپیمای MS-21-300 دیگر نیز در مراحل مختلف تولید هستند. همه آنها بال ساخته شده از کامپوزیت های روسی دریافت خواهند کرد. در چارچوب برنامه MS-21، گام بزرگی در توسعه همکاری بین کارخانه های هواپیماسازی در روسیه برداشته شده است. ”

ژنرال Slyusar می گوید که UAC مراکز دارای صلاحیتی را در روسیه ایجاد کرده است که در تولید واحدهای خاص تخصص دارند. Aviastar پانل های بدنه MS-21 و دم هواپیما، Voronezh VASO پایه های موتور و دنده های fairing ، (وسیله ای که برای هدایت و چرخاندن چرخهای هواپیمااستفاده می شود)
AeroComposite-Ulyanovsk جعبه ، کنسول بال و بخش مرکزی هواپیمای MS-21-300 و KAPO-Composite مکانیزاسیون بال را تولید می کنند.
Slyusar معتقد است که هر مرکز در پروژه‌های امیدوارکننده در صنعت هواپیماسازی روسیه مشارکت دارد.

Denis Manturov وزیر صنعت و تجارت فدراسیون روسیه میگوید:
” اولین پرواز یک هواپیما با بال ساخته شده از کامپوزیت روسی ثابت می کند که ما همه چیز را درست انجام دادیم.
برنامه MS-21 به‌رغم تحریم‌ها و رقابت ناعادلانه، پیوسته رو به جلو است. این نتیجه توسعه شایستگی‌های صنعت هوانوردی و صنایع وابسته و حمایت‌های بی‌سابقه دولت است.
مجموع بودجه اختصاص داده شده توسط وزارت صنعت و تجارت روسیه برای ایجاد مواد داخلی برای بال کامپوزیت بالغ بر 4.4 میلیارد روبل [تقریبا معادل 58 میلیون دلار] است. فناوری معرفی شده برای تولید بال MS-21 دارای چندین مزیت است. در مقایسه با تکنولوژی اتوکلاو سنتی، به شما امکان افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها از جمله نیروی کار را می دهد و توانایی تولید قطعات بزرگ را فراهم می کند. تا به امروز، یک بال کامپوزیت برای دو هواپیما ساخته شده است، [که] مجموعه سوم [هنوز] در حال ساخت است. ما قصد داریم در نیمه دوم سال 2022 تغییراتی را در گواهی بال کامپوزیت دریافت کنیم. ”
مواد داخلی برای سازه های بال کامپوزیتی با مشارکت دانشمندان دانشگاه دولتی مسکو و متخصصان صنعت هوانوردی از Rosatom ساخته شد. آزمایش‌های تایید صلاحیت نشان داد که مواد با الزامات طراحی هواپیمای MS-21 مطابقت دارند. بال کامپوزیت با استفاده از فناوری های تزریق به کمک خلاء(vacuum infusion) که در روسیه ثبت یا patent شده ، تولید می شود .
Sergey Chemezov رئیس Rostec می گوید: “سهم کامپوزیت ها در طراحی MS-21 حدود 40 درصد است که یک رکورد برای هواپیماهای با برد متوسط است. استفاده از مواد کامپوزیتی قوی و سبک، ایجاد بال با ویژگی های آیرودینامیکی منحصر به فردو غیرقابل دسترس برای بال فلزی را ممکن ساخته است.
آیرودینامیک بهبود یافته امکان افزایش عرض بدنه MS-21 و گسترش کابین را فراهم کرده است که مزایای جدیدی را از نظر راحتی مسافران به ارمغان می آورد. این اولین هواپیمای برد متوسط در جهان است که چنین راهکارهایی در آن اعمال شده است. MS-21-300/310 یک هواپیمای نسل جدید و میان برد با ظرفیت 163تا211 مسافر است که هدف آن بازار حمل و نقل مسافر در روسیه و جهان خواهد بود. ”

به گفته Andrey Boginsky ، مدیر کل PJSC Irkut Corp ، برنامه هایی برای آغاز عرضه هواپیماهای MS-21-300 به خطوط هوایی Rossiya و Aeroflot، در سال جاری وجود دارد. تمامی هواپیماهای تولیدی به بال کامپوزیت مجهز خواهند شد. این هواپیما در یک طرح دو کلاسه – 16 صندلی بیزینس کلاس و 153 صندلی کلاس اقتصادی تحویل داده می شود.

برگردان : مسعود خلج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا