اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ هفت نکته برای تعیین برنامه تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه در خطوط تولید تزریقی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر انجام بازرسی‌‌های اساسی تعمیر و نگهداری اغلب طول عمر پرس و ثبات فرایند را تضمین می‌‌کند. در این‌‌ مقاله، فهرستی از موارد مورد بررسی که به شما در حفظ عمر تجهیزات و ثبات فرایند کمک می‌‌کند آورده شده است.

قالب‌‌گیری قطعات بدون دستگاه تزریق غیرممکن است. این چیزی است که قالب‌‌گیران می‌توانند با وضوح بیان کنند. با این حال، هنوز بسیاری از شرکت‌ها از رویکرد “تولید قطعات تا خراب شدن دستگاه” پیروی می‌کنند. سوالی که باید از خود بپرسیم این است که چرا؟
تعمیر و نگهداری بدون برنامه‌‌ریزی، هزینه‌‌بر است. با فرض این‌‌که قطعات جایگزین در محل موجود باشد نیاز است مکان‌‌یابی شوند. در صورت عدم وجود قطعات جایگزین، جستجو و سفارش قطعات از فروشندگان قطعات ضروری می‌شود. سپس، در صورتی که تولید به آن نیاز داشته باشد، ممکن است تحویل آن قطعات با هزینه سنگینی تسریع یابد.
این وقفه این احتمال را دارد که شما باعث تعطیلی مشتری شوید. آیا در صورت در اختیار داشتن پرس دیگر، مجبور به تعویض قالب بدون برنامه‌‌ریزی هستیم؟ انجام این کار می‌تواند از نظر زمان و هزینه فوق‌‌العاده هزینه‌‌بر باشد.
برنامه‌های تعمیر و نگهداری پیشگیرانه نباید سنگین و طاقت‌‌فرسا باشند. ‌بخش تعمیر و نگهداری قطعا مشغول است، اما برخی مراحل اساسی بازرسی وجود دارد. پس از اجرا، بازرسی‌های پیشگیرانه، زمان خرابی و هزینه‌های مربوط به رویدادهای برنامه‌ریزی نشده را کاهش می‌دهد. این مقاله، 7 مورد کلیدی را که نیاز به بررسی منظم برای رفتگی و خرابی دارند را بیان می‌کند.
1. روغن هیدرولیک
سطوح روغن هیدرولیک و یکپارچگی روغن، کلید عملکرد صحیح دستگاه هستند. روغن کم می‌تواند منجر به عملکرد ضعیف دستگاه و خرابی پمپ شود. برای اطمینان از صحیح و یکنواخت بودن سطح روغن، باید سطح روغن را به صورت هفتگی بررسی کنید. علاوه بر آن، هر چهار ماه یک‌‌بار نمونه‌های روغن را برای تایید عملکرد و تمیزی روغن به آزمایشگاه ارسال کنید.
2. ماردان و سیلندر
عملکرد ماردان و سیلندر برای فرایندهای استاندارد شده بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که زمان پر شدن، حجم حوضچه (cushion)، زمان برگشت ماردان و حداکثر فشار، ثابت هستند. نوسانات در متغیرهای کلیدی کنترل فرایند می‌تواند نشانه‌ای از رفتگی سیلندر، ماردان یا شیر یکطرفه (check ring) باشد. ماردان باید سالی یک‌‌بار بیرون کشیده شود تا ساق ماردان (shank)، پره‌‌ها و قطر داخلی سیلندر بر اساس الزامات ابعادی توصیه شده توسط سازنده ماردان بررسی شود.
3. نوارهای گرمکن
عملکرد نوارهای گرمکن برای عملکرد پرس و یک فرایند تکرارپذیر بسیار مهم است. محافظ را بردارید تا عملکرد گرمکن را با استفاده از یک کاوند دمای فولادی بررسی کنید. نوسانات دما و دمای متوسط فولاد را در تمام نوارها کنترل کنید. اندازه‌‌گیری مداوم یک نوار همیشه عملکرد ضعیف نوار را نشان نمی‌دهد. هم‌‌چنین به منظور جلوگیری از تعویض غیرضروری نوار به دنبال سیم‌هایی باشید که می‌توانند در طول فرایند پاکسازی “غوطه ور” شوند.
4. تبادل‌‌گر گرمایی
تبادل‌‌گر‌‌ گرمایی، دمای روغن را کنترل می‌کند. ضروری است که در شرایط کاری مناسب نگهداری شود تا از داغ شدن بیش از حد روغن جلوگیری شود، که می‌تواند منجر به خرابی اورینگ و آب‌‌بندها شود. خوب است که تبادلگر گرمایی را سالانه با یک اسید ملایم شستشو دهید تا از ایجاد رسوب جلوگیری شود. برای اطمینان از عدم رفتگی سیم پیچ‌‌ها را بازرسی کنید. خرابی سیم پیچ می‌تواند منجر به مخلوط شدن آب در روغن شود.
5. محفظه برق
شرایط بد محفظه می‌تواند منجر به خرابی برق یا آتش‌‌سوزی شود. محفظه را عاری از مواد زائد و روغن نگه دارید. برای خنک نگه داشتن محفظه، فن‌‌ها را تمیز و بازرسی کنید. تخته‌های مدار را با یک پارچه خشک پاک کنید. هنگام بررسی علائم سوختن یا رد الکتریکی، محکم بودن پایانه‌ها را بررسی کنید.
6. سرهم‌‌بندی‌‌های هیدرولیکی
پمپ‌های هیدرولیک، شیرها و شیلنگ‌ها اجزای اصلی عملکرد پرس هستند و باید مرتبا از نظر علائم نشتی بررسی شوند. سرهم‌‌بندی‌‌ها و نواحی هیدرولیکی را تمیز و عاری از روغن و مواد زائد نگه دارید تا به شیرهایی که علائم اورینگ فرسوده را نشان می‌دهند، کمک کند. شیلنگ‌ها را از نظر علائم رفتگی و نشتی (weeping) بررسی کنید. اتصالات شیلنگ را از نظر علائم آسیب، نشتی و سفت بودن بررسی کنید. برای گوش دادن به پمپ‌ها در حین کار وقت بگذارید. هرگونه صداهای عجیب ممکن است نیاز به توجه و بررسی بیشتر داشته باشد.
7. اجزای صفحه قالب

برگردان: دکتر فاطمه خودکار[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گوها را در شماره 231 ماهنامه بسپار که در پایان دی ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا