اخبار

اختصاصی بسپار/ نجات جان انسان‌ها با یک چسب پزشکی جدید

گروه ترجمه و تولید محتوا بسپار / ایران پلیمر پژوهشگران دانشگاه مک‌گیل یک چسب پزشکی با الهام از طبیعت ساخته‌اند که می‌تواند جان انسان‌ها را نجات بدهد. سالانه در جهان حدود ۲ میلیون نفر در اثر خونریزی جان خود را از دست می‌دهند.

بیش از % ۳۰ از مرگ و میر ناشی از تصادفات ناشی از خونریزی کنترل نشده است. برای جلوگیری از خونریزی، پزشکان اغلب به زخم فشار وارد می‌کنند و آن را با چسب طبی می‌بندند. اما اگر اعمال فشار اوضاع را بدتر کند؛ یا اینکه سطح زخم برای چسب طبی خیلی خونی باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟ پژوهشگران دانشگاه مک‌گیل با الهام از طبیعت توانسته‌اند چسبی پزشکی بسازند که جان انسان‌ها را در برابر خونریزی نجات دهد و برای ساخت آن از موجودات دریایی مانند صدف‌ها الگو برداری کرده اند.

زمانی که این چسب پزشکی روی محل خونریزی اعمال می‌شود، از مکش برای جذب خون، پاکسازی سطح و اتصال به بافت استفاده می‌کند. کل فرآیند چسبندگی سریع و بدون فشار انجام می‌شود و برای خونریزی‌هایی مناسب است که تهدید کننده‌ی زندگی هستند.

در بررسی‌های انجام شده روی این فناوری جدید مشخص شد که این چسب باعث انعقاد خون می‌شود. همچنین می‌توان چسب را بدون ایجاد خونریزی مجدد برداشت و یا در داخل بدن باقی گذاشت تا جذب شود.
طبق نظر پژوهشگر ارشد این پروژه جیانیو لی این ماده نسبت به بسیاری از محصولات تجاری ایمنی و کارایی بسیار بهتری در کنترل خونریزی دارد و فراتر از کنترل خونریزی، می‌تواند جایگزین بخیه‌های زخم شود یا در دارورسانی برای اهداف درمانی استفاده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا