اخبار

اختصاصی بسپار/ موفقیت یک پروژه بازیافت کامپوزیت

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر شرکتهای CompPair Technologies  و Decathlon SAS  از تکمیل یک پروژه مشترک بازیافت پلاستیک تقویت شده با الیاف (fiber-reinforced plastic یا FRP) خبر دادند.
گفته می‌شود که این پروژه یک تایید صنعتی مفهومی (POC یا proof of concept) از آنچه با HealTech –نام تجاری ورقهای پیش اغشته یا prepreg خود ترمیم‌شونده (self-healing) تولید شرکت CompPair – از نظر قابلیت بازیافت و دوام اقتصادی می باشد و هدف آن بستن حلقه بازیافت HealTech بر روی یک محصول یکپارچه سه بعدی است که نماینده بسیاری از محصولات از جمله کالاهای ورزشی و مرتبط با فعالیت های هر دو شرکت خواهد بود.
به گفته شرکت سوییسی CompPair، محصول HealTech امکان تولید ساختارهای کامپوزیتی را فراهم می‌کند که می‌توانند آسیب را در محل سایت در مدت یک دقیقه ترمیم کنند. این سازه ها همچنین می توانند به طور موثرتری نیز بازیافت شوند.
تاکنون، هر دو شرکت گزارش داده‌اند که به اهداف خود با تولید زیره‌ی کفش برای دوچرخه سواری با پیش‌آغشته های الیاف شیشه‌ای HealTech، و تولید همان زیره با ۸۷ درصد الیاف پیش‌برش‌شده بازیافتی، دست یافته‌اند.

از طریق این کار، فرآیند بازیافت CompPair ظاهراً بازیابی الیاف پیوسته را با بیش از 80 درصد استحکام خمشی اولیه و اصلی آنها (معیار خواص مکانیکی قطعه، مطابق با استانداردهای ASTM) در مقایسه با 32 درصد با پیرولیز (تجزیه در اثر حرارت) در مایکروویو نشان داد.

علاوه بر این، CompPair می‌گوید که تجزیه و تحلیل چرخه حیات (LCA یا life cycle analysis) مزایای تغییر روش دفع سوزاندن مرسوم به روش بازیافت را نشان می‌دهد که به طور بالقوه استفاده از منابع را تا 72 درصد و انتشار CO2 را تا 13 درصد کاهش می‌دهد. تأثیرات برای یک واحد عملکردی 1 کیلوگرمی مواد فایبرگلاس یا کامپوزیت CompPair قابل ترمیم، با در نظر گرفتن مواد خام، تولید، حمل‌ونقل، تعمیرات و پایان عمر (EOL یا end of life) ارزیابی شد.
سناریوها بر اساس پایگاه داده های ecoinvent 3.7 مدل‌سازی شدند و نتایج با روش Impact World+ در نسخه 9.2 نرم‌افزار SimaPro (Amersfoort، هلند) محاسبه گردیده است.
شرکتهای CompPair و Decathlon اکنون به دنبال شرکای صنعتی برای اصلاح و ارتقای فرآیند بازیافت هستند.
این پروژه از همکاری بین آزمایشگاه پردازش کامپوزیت های پیشرفته (LPAC یا Processing of Advanced Composites) و CompPair سرچشمه گرفته است.

 

برگردان: مهندس مسعود خلج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا