اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ محققان پوشش های شفاف پنجره برای خنک کردن ساختمان ها توسعه دادند

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر با توجه به تغییرات آب و هوایی ، گرمای تابستان ها شدت پیدا کرده ایت و تقاضا برای فناوری های خنک کننده ساختمان ها در حال رشد می باشد. محققان یک پوشش شفاف جهت پنجره ها طراحی کرده اند که می تواند دمای داخل ساختمان ها را پایین بیاورد.

مطالعات نشان می دهد که حدود 15 درصد از کل انرژی در جهان جهت خنک کردن ساختمان ها استفاده می گردد. استفاده از پوششی که UV و IR موجود در نور خورشید را بلوکه می کند می تواند میزان مصرف انرژی جهت کاربرد های سرمایشی را کاهش دهد. اگر پوشش گرما را از سطح پنجره به فضای بیرون تابش کند میزان مصرف انرژی کاهش بیشتری خواهد داشت. به هر حال طراحی موادی که بطور همزمان دارای این خواص باشند و نور مرئی را نیز عبور دهند کار دشواری می باشد. Eungkyu Lee ، Tengfei Luo و همکارانش یک پوشش شفاف تابشگر گرما transparent radiative cooler (TRC)طراحی کرده اند. این گروه تحقیقاتی با استفاده از مدل های رایانه ای انواع پوشش های شفاف را با تغییر لایه های نازک از مواد متداول شامل دی اکسید سیلیکون، نیترید سیلیکون، اکسید آلومینیوم و دی اکسید تیتانیم بر روی شیشه که با یک فیلم پلی دی متیل سیلوکسان پوشش داده شده اند، بررسی کردند.

محققان نوع، ترتیب و ترکیب لایه ها را بهینه سازی کردند. به گفته محققان پوشش شفاف بهینه طراحی شده در شهر های گرم و خشک می تواند میزان مصرف انرژی جهت کاربرد های سرمایشی را تا 31 درصد کاهش دهد. این یافته می تواند در سایر کاربرد ها مثل پنجره خودروها نیز استفاده گردد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا