اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ غلظت‌‌ فتالات و نرم‌‌کننده‌‌های جدید در غذاهای آماده

گروه ترجمه و تولید محتوا بسپار / ایران پلیمر مصرف غذاهای آماده (fastfood) با زیست‌‌نشانگرهای‌‌ (biomarker) آشکارسازی ارتوفتالات‌‌ها (ortho-phthalate) مرتبط است. اگرچه، محتوای شیمیایی غذای آماده ناشناخته است، اما برخی ارتوفتالات‌‌ها (به‌‌عنوان مثال، دی‌‌ان‌‌بوتیل‌‌فتالات (DnBP) و دی(2-اتیل‌‌هگزیل) فتالات (DEHP)) به‌‌تدریج حذف‌‌شده (phase out) و با سایر نرم‌‌کننده‌‌ها (مانند دی‌‌اکتیل ‌‌ترفتالات (DEHT)) جایگزین شده‌‌اند. مطالعه‌‌ای مقدماتی برای بررسی غلظت‌‌های ارتوفتالات و نرم‌کننده‌های جایگزین در غذاها و دستکش‌های حمل غذا در رستوران‌های غذاهای آماده در ایالات‌‌متحده انجام شد.

در این تحقیق انواع غذاهای آماده و دستکش‌‌های مورد استفاده پرسنل توزیع غذا از رستوران‌‌های ایالات‌‌متحده جمع‌‌آوری شد و این نمونه‌‌ها برای بررسی از نظر حضور 11 ماده شیمیایی با استفاده از طیف‌‌سنجی جرمی سوا‌‌نگاری (chromatography) گازی یا به‌‌طور خلاصه GC-MS تحلیل شدند.
DEHT در بیشترین غلظت در دو نوع غذا و دستکش‌‌ یافت شد. DnBP و DEHP به‌‌ترتیب در 81 درصد و 70 درصد از نمونه‌‌های مواد غذایی شناسایی شدند. علاوه بر این، دستکش‌های حمل موادغذایی حاوی نرم‌کننده‌های جایگزین هستند که ممکن است منبع آلودگی مواد غذایی باشند. این نتایج در صورت تایید، ممکن است راهبردهای کاهش مواجهه فردی و نظارتی را نشان‌‌دهد.

مقدمه
اورتوفتالات‌‌ها (که به‌‌عنوان فتالات‌‌ها نیز شناخته می‌‌شوند) گروهی از مواد شیمیایی چندمنظوره با حجم تولید زیاد هستند که به‌‌طور گسترده در مقاصد تجاری استفاده می‌‌شوند. فتالات‌‌های با وزن مولکولی زیاد مانند دی(2-اتیل هگزیل) فتالات (DEHP) و دی‌‌ایزونونیل ‌‌فتالات (DiNP) معمولا به‌‌عنوان نرم‌‌کننده در مواد پلی‌‌وینیل‌‌کلرید (PVC) در بسته‌‌بندی موادغذایی و مواد در تماس با غذا استفاده می‌‌شوند. در بیست سال گذشته، اتحادیه اروپا و ایالات‌‌متحده محدودیت‌‌هایی را برای استفاده از چند نوع ارتوفتالات شامل DEHP و دی‌‌ان‌‌بوتیل ‌‌فتالات (DnBP)، در محصولات تجاری اعمال کرده‌‌اند. در نتیجه نرم‌‌کننده‌‌هایی مانند دی(2-اتیل‌‌هگزیل) آدیپات (نمک‌‌ها و استرهای اسید آدیپیک یا هگزان ‌‌دیوییک‌‌اسید که ترکیبی آلی می‌‌باشد) (DEHA)،1،2-سیکلوهگزان دی‌‌کربوکسیلیک اسید دی‌‌ایزونونیل ‌‌استر (DINCH) و دی‌‌اکتیل‌‌ ترفتالات (که به‌‌عنوان دی(2-اتیل هگزیل) ترفتالات شناخته می‌‌شود) (DEHT) به‌‌عنوان نرم‌‌کننده‌‌های جایگزین در مواد PVC به‌‌کار می‌‌روند. به‌‌رغم نام، DEHT از نظر ساختاری از ارتوفتالات‌‌ها متمایز است.

قرار گرفتن انسان در معرض ارتوفتالات‌‌ها بسیار شایع است، زیرا آن‌‌ها به‌‌راحتی از محصولات خارج می‌‌شوند (مهاجرت می‌‌کنند). در واقع زیست‌‌نشانگرهای آشکارسازی فتالات‌‌ها، در بیش از 98 درصد از جمعیت ایالات‌‌متحده شناسایی‌‌شده است. قرارگرفتن جمعیت زیاد در معرض ارتوفتالات‌ها نگران‌‌کننده است، زیرا برخی از آن‌‌ها مختل‌کننده‌های غدد درون‌‌ریز (endocrine) هستند که با میزبانی از پیامدهای نامطلوب تولیدمثلی و سوخت‌‌وساز (metabolic) در تمام دوره زندگی همراه هستند. اخیرا، طی طرح TENDR (هدف قراردادن خطرات اختلالات عصبی زیست‌‌محیطی)، که شامل گروهی از دانشمندان و متخصصان بهداشت با تخصص در مواد شیمیایی سمی و سمیت عصبی- مسمومیت مربوط به اعصاب (neurotoxicity) می‌‌باشد، به این نتیجه رسیدند که شواهد قابل‌‌توجه قرارگرفتن در معرض فتالات‌‌ها را با افزایش خطرات مشکلات مربوط به یادگیری، توجه و رفتار کودکان مرتبط می‌‌کند. علاوه بر این، طرح TENDR توصیه می‌‌کند که فتالات‌‌ها از محصولاتی که ممکن است منجر به قرارگرفتن جمعیت آسیب‌‌پذیر (به‌‌عنوان مثال زنان باردار، کودکان، و جوامع رنگین‌‌پوستان (communities of color)) در معرض آسیب‌‌ شود، حذف ‌‌شوند.
رژیم‌‌غذایی، منبع اصلی قرارگرفتن در معرض اکثر ارتوفتالات‌‌ها است و به‌‌طور بالقوه منبع مهمی برای قراگرفتن در معرض نرم‌‌کننده‌‌های جایگزین است. کاهش قرارگرفتن در معرض فتالات‌‌ها از طریق رژیم‌‌غذایی یکی از پنج توصیه مهم در نشریه اخیر طرح TENDR بود. با این‌‌حال، داده‌های موجود فعلی به اندازه کافی میزان آلودگی نرم‌کننده‌های فتالاتی و غیرفتالاتی را در اجزای اصلی رژیم غذایی ما، به‌ویژه برای جمعیت‌های آسیب‌پذیر، نشان نمی‌دهند. پرداختن به این شکاف داده‌‌ها، برای محافظت از ذخایر موادغذایی در برابر فتالات‌‌ها ضروری است. برای چندین دهه، داده‌‌های هزینه نشان می‌‌دهد که آمریکایی‌‌ها حداقل 50 درصد از بودجه غذایی خود را صرف وعده‌‌های غذایی رستورانی می‌‌کنند.

 

برگردان: مهندس پدرام ملائکه
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 235 ماهنامه بسپار که در نیمه اردیبهشت ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا