اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ عرضه رینگ چرخ‌های کامپوزیتی الیاف کربنی به بازار قطعات یدکی

بسپار / ایران پلیمر شرکت ESE Carbon اخیراً رینگ چرخ‌های کامپوزیت با الیاف کربنی یک تکه E2 خود را برای بخش پس از فروش عرضه کرده است. عرضه اولیه E2 شامل رینگهای 19 در 8.5 اینچی است که به خودروهای تسلا مدلهای S و 3 و سوبارو مدل WRX STI سرویس می‌دهند.
رینگهایی که از قرار دادن الیاف مناسب (TFP یا Tailored Fiber Placement) و قالب‌گیری رزینی با فشار بالا (High Pressure RTM) برای تولید یک رینگ سبک وزن، تک تکه و با کارایی بالا تولید می شوند.
ESE
تولید رینگ چرخ خود را از فرایند اولیه اتوکلاو به یک فرآیند RTM بهبود یافته با استفاده از قالب گرمایشی تکمیل کرده است. گفته می شود که رزین و قالب از قبل پیش گرم شده، و جریان رزین به دقت در طول تزریق کنترل می شود.


تغییرات کوچکی در لایه های رینگ چرخ E2 برای بهبود قوام چیدمان لایه گذاری، ظاهر و عملکرد رینگ، و یک راه حل جهت پوشش شفاف نهایی بوجود است تا این محصول را برای عرضه به بازار آماده کند. این رینگ چرخ‌ها تحت یک فرآیند چهار ساله برای توسعه و آزمایش بوده‌اند و در نهایت آزمایش‌های خستگی، ضربه و سختی را که توسط انجمن مهندسین خودرو (SAE) برای این محصول توصیه شده را، پشت سر گذاشته‌اند. شرکت ESE Carbon می‌گوید E2 به دلیل تجزیه و تحلیل مهندسی دقیق و آزمایش رینگ‌ها در طول توسعه، توانسته است تمام تست‌های مورد نیاز SAE را پشت سر بگذارد.
دکتر Michael Hayes، معاون کنونی ESE Carbon، تا سال 2020 رئیس مهندسی، در کمیته SAE بود تا روش‌های توصیه‌شده جدید ویژه رینگ چرخ‌های کامپوزیت تقویت‌شده با الیاف را توسعه دهد.

نتایجی که در استاندارد SAE J3204 به‌دست‌آمده، شیوه‌های توصیه‌شده برای رینگ چرخ‌های فلزی را با محصولات کامپوزیتی تطبیق می‌دهد و الزامات جدیدی مانند فاکتورهای کاهش استحکام ( strength reduction factors یا SRFs) را برای در نظر گرفتن اثرات زیست‌محیطی، حداکثر دمای عملیاتی، و آزمایش هدایت الکتریکی تحمیل می‌کند.
ESE
تأکید می کند که ثابت شده رینگ های E2 در دمای بسیار سرد، بالاتر و فراتر از نیاز، در برابر ضربه مقاومت می کنند.
ESE
همچنین تست آزمایشگاهی مستقل خود را برای آزمایش افتادن و برخورد در دست انداز در دمای -40 درجه سانتی گراد انجام داده است. این شرکت می‌گوید عملکرد رینگ‌هایش اصلا تحت تأثیر دمای سرد قرار نمی‌گیرند و این به لطف فلنج‌های چرخ (که اختصاصا با درصد بالایی از الیاف کربن جهت‌دار محیطی ساخته شده تا استحکام حلقه رینگ را به حداکثر برساند) بدست آمده است.
گفته می‌شود که این استحکام به اندازه‌ای زیاد است که لایه‌های محیطی را قادر می‌سازد تاتقریباً غیر حساسبه دماهای سرد باشند. دکتر Hayes توضیح می دهد: “ما برای طراحی فلنج های بسیار محکم در چرخ های خود دقت زیادی کرده ایم.”
علاوه بر این، به دلیل نسبت برتر استحکام به وزن کامپوزیت های با الیاف کربنی، می توانیم اندازه فلنج ها را برای بیشتر شدن مقاومت ضربه ای بدون افزایش وزنی، بزرگتر کنیم.”

برگردان: مهندس مسعود خلج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا