اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ صنعت پوشرنگ و پوشش در عصر دیجیتال

بسپار/ ایران پلیمر در حالی­که دیجیتالی شدن در وهله اول ممکن است با گوشی­های هوشمند، دستگاه­های کنترل خانگی مبتنی بر صدا، سامانه­های پیشرفته مبتنی بر اینترنت مرتبط باشد، اما در واقعیت این پدیده شروع به نفوذ در تمامی جنبه­های فعالیت­های صنایع کرده ­است. بخش پوشرنگ و پوشش نیز از این قاعده مستثنی نیست. در حالی­که تنها تعداد کمی از شرکت­ها راهبرد دیجیتالی سازی را انتخاب کرده ­اند و گروه­های تجاری منطبق بر آن ایجاد کرده ­اند، اما اکثریت آن­ها در مواردی چون افزایش مشتری( هم مصرف کننده و هم فروش بین دو کسب و کار)، بهبود فرآیند­های تولید، معرفی مدل­های تجاری جدید از جمله روش­های جدید کار که قبلا امکان­پذیر نبود، به دیجیتالی سازی می­پردازند.

پیشینه عمومی دیجیتالی شدن در بخش مواد شیمیایی

مجمع جهانی اقتصاد با همکاری Accenture در یک مقاله در ژانویه 2016 که به عنوان بخشی از ابتکار تحول دیجیتال در زمینه دیجیتالی شدن صنعت شیمی و مواد پیشرفته منتشر شد، خاطر نشان کرد که این بخش نه تنها یک توانمند ساز مهم انقلاب صنعتی چهارم است، بلکه به بخش­های دیگر اجازه می­دهد تا ایده ­ها و نوآوری­ها را به محصولات پیچیده ­ای که از دیجیتالی سازی پشتیبانی می­کنند، تبدیل کند. محققان سه موضوع دیجیتالی را شناسایی کردند که تاثیر قابل توجهی بر بخش شیمی و مواد پیشرفته شامل صنعت پوشرنگ و پوشش است، خواهد داشت. اولین مورد شامل دیجیتالی کردن شرکت با اینترنت صنعتی اشیا، اتوماسیون، تجزیه و تحلیل و هوش مصنوعی در جهت افزایش کارایی و بهره ­وری و در نظر گرفتن عملکردهای عملیاتی اصلی از جمله تحقیق و توسعه، تولید و زنجیره تامین به سطح بعدی است. مورد دوم که عمیق­تر و اصطلاحا فرا مولکولی است با هدف بررسی فرصت­هایی برای راه ­اندازی پیشنهادات دیجیتالی فعال، ایجاد مدل­های کسب و کار نتیجه محور و بهبود تعاملات با مشتری است.

با دیجیتالی شدن ناشی از بهینه سازی و تعالی عملیاتی، بازدهی، بهره­ وری و ایمنی در سراسر زنجیره تامین پوشرنگ و پوشش بهبود خواهد یافت. با افزایش بهره­وری تحقیق و توسعه از طریق مدیریت و تجزیه و تحلیل پیشرفته داده­ ها که منجر به تولید بینش می ­شود، دیجیتالی سازی منجر به نوآوری می­شود که توسعه راه­ حل­های جدید را به سمت چالش­های اصلی اجتماعی که برخی از آن­ها با فناوری­های نوآورانه پوشرنگ و پوشش برطرف می­شوند، هدایت ­می­کند. شرکت­ها قادر خواهند بود نیازهای مشتریان خود را بهتر درک کنند و محصولات بهتری را سریع­تر به بازار عرضه کنند. فرصت­های شغلی جدید و روش­های کاری معرفی خواهند شد که نیازمند تیم­سازی موثر و مهارت­های مدیریت دانش است که منجر به افزایش نیازهای آموزشی می­شود.

تعاریف دیجیتالی شدن در صنعت پوشرنگ و پوشش

با توجه به گستردگی تاثیرات بالقوه­ای که دیجیتالی شدن می­تواند بر یک سازمان و کل صنعت داشته باشد، تعجب آور نیست که تعاریف متفاوتی از این اصطلاح وجود داشته­باشد. اکثریت بر این اصل موافقند که در واقع دیجیتالی شدن مطلق به یک مفهوم ساده غیرممکن است. به گفته Adri van der Waals مدیر بازاریابی جهانی DSM Coating Resins، تعریف معمول بر موضوعاتی مانند تجارت الکترونیک و اتوماسیون فرآیندی تمرکز دارد. او اضافه می­کند برای شرکت DSM دیجیتالی شدن طیف وسیعی از تغییرات را در شیوه کار، پوشش می­دهد. او تاکید می­کند یکی از اصول اصلی ما این است که هر تغییر بزرگ یا کوچکی باید برای مشتریان ما ارزش آفرین باشد.

دو شرکت Covestro و AkzoNobel به دیجیتالی شدن از سه منظر نگاه می­کنند. به گفته Jim Charron معاون توسعه برنامه ریزی پوشش­ها و چسب­ها، سه منظر Covestro شامل بهینه سازی فرآیند­های داخلی، افزایش همکاری با مشتریان و مدل­های تجاری جدید مبتنی بر فناوری دیجیتال است. به گفته Menno van der Zalm مدیر نوآوری شرکت AkzoNobel، این شرکت نیز بطور مشابه جنبه عملیاتی، جنبه تجربه مشتری و پتانسیل ایجاد و اجرای مدل­های تجاری ناشناخته قبلی را در نظر می­گیرد. Corinne Avelines مدیر تجارت الکترونیک و دیجیتال AkzoNobel، اضافه می­کند که سوالات زیادی در مورد اینکه واقعا پایه فناوری اطلاعات و دیجیتال چیست، وجود دارد. به همین دلیل است که ما این سه دیدگاه را رسمی کرده­ایم که برای آن­ها می­توانیم موفقیت­های خود را در ایجاد جریان­های درآمدی جدید از طریق نوآوری و تاثیر فعالیت­های دیجیتالی سازی بر عملکرد، اندازه­گیری کنیم.

Covestro معتقد است که از سه دیدگاه، بیشترین پتانسیل برای صنعت پوشرنگ و پوشش در توسعه مدل­های تجاری جدید برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان از طریق زنجیره ارزش، نهفته است. به گفته Oliver Krohl معاون توسعه راهبردی کسب و کار در خط تجاری افزودنی­های پوشش، Evonik هم­چنین دیجیتالی شدن را به عنوان تقویت تعاملات معنادار با مشتریان و ارتقای تجربه مشتری به روشی جدید، می­داند. مشتری مداری کلیدی است، و دیجیتالی شدن عاملی مهم برای ساده سازی روشی است که مشتریان می­توانند با کارشناسان ما در سطح جهانی تعامل داشته باشند و از تخصص فرمول ما استفاده کنند.

لزوم دیجیتالی کردن پوشرنگ و پوشش­ها چیست؟

امروزه مصرف کنندگان هنگام جستجوی یک محصول یا خدمات ابتدا به رابط­های دیجیتال مراجعه می­کنند. Jonathan Sullivan مدیر تجارت دیجیتال و مدیر جهانی تجربه و تجارت دیجیتال شرکت PPG می­گوید: درگیری مصرف کنندگان با دیجیتالی شدن و تجارت الکترونیک در صنعت پوشرنگ قوی­تر از همیشه و رو به افزایش است. در حالی­که اکثر مصرف­کنندگان هنوز آماده خرید بر خط نیستند، تحقیقات زیادی در پروژه­های پوشرنگ بصورت بر خط انجام می­شود. تجارت دیجیتال و استفاده از ابزار­های بر خط پیشرفته برای انتخاب پوشرنگ و محصول، همچنان نقش مهمی را در صنعت پوشش­های معماری ایفا می­کند. فرآیند الهام گیری، انجام تحقیقات و یافتن منابع رنگ آمیزی، همزمان با پیشرفته شدن فناوری­های دیجیتالی شهودی و پیشرفته­تر، راحت تر می­شود. دیجیتالی شدن هم­چنین نقش مهمی را برای حرفه­ای های صنعت پوشرنگ ایفا می­کند و به ارتباط آن­ها با مشتریان و اجرای کارآمد­تر کسب و کارشان کمک می­کند.

Covestro به عنوان یک تامین کننده مواد خام، رابط­های کم­تری با مصرف کننده دارد.

Avelines با نگاهی عمیق­تر به سه دیدگاه AkzoNobel، خاطر نشان می­کند که الزامات تجاری کاملا آشکار می­شوند. او می­گوید: برای هر شرکتی در هر صنعتی ضرروی است که مدل­های کسب و کار خود را دیجیتالی کند و به نوعی دوباره ابداع کند. شرکت AkzoNobel سفر دیجیتالی شدن خود را با بررسی کاربرد آن در فعالیت­های مواجهه با مشتری و چگونگی استفاده از فناوری­های دیجیتال برای حل مشکلات مشتری و افزایش خدمات به آن­ها آغاز کرد. Avelines اضافه می­کند، در این بین خرده فروشان به چالش کشیده شدند چرا که مصرف کنندگان بیش­تر به صورت آنلاین خرید می­کردند؛ در حالی­که خرید پوشرنگ هنوز هم عمدتا در فروشگاه­ها انجام می­شود (تقریبا %3 از فروش در بازار تزئینات خانگی به صورت آنلاین انجام می­شود) ، این وضعیت به سرعت در حال تغییر است که تا حدی به دلیل رشد شبکه­های تجارت الکترونیک، تغییر فرهنگ و توانایی ارائه خدمات، بهتر است.

 

مترجم: مهندس فهیمه رفیعی، دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی پلیمر- صنایع رنگ، پژوهشگاه رنگ

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 245 ویژهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان اسفندماه 1401 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا