اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ صنعت پلاستیک در آلمان

بسپار/ ایران پلیمر پلاستیک‌‌ها بخش مهمی از زندگی مدرن هستند. افزایش استانداردهای زندگی، رشد آگاهی‌‌های محیط‌‌زیستی و تفکر توسعه پایدار، تقاضا برای راه‌‌حل‌‌های مواد جدید و نوآورانه را افزایش می‌‌دهد. به‌‌عنوان بزرگ‌‌ترین تولیدکننده اروپایی مواد شیمیایی و پلاستیک‌‌ها، آلمان پیشرو صنعت پلاستیک در اروپا است (شکل 1). صنعت پلاستیک کشور شامل تولیدکننده‌‌های بسپار، تبدیل‌‌کنندگان (converter، بازیافت‌‌کنندگان، مترجم) و سازندگان ماشین‌‌آلات است، که با فروش 92 میلیارد یورو، صنعت پلاستیک داخلی به‌‌عنوان یکی از مهم‌‌ترین بخش‌‌های  صنعت آلمان به‌‌حساب می‌‌آید. صنعت نقش اصلی را در ایجاد محصولات جدید و نوآورانه و راه‌‌حل‌‌هایی برای تعدادی از صنایع کلیدی شامل خودرو، مهندسی مکانیک، بسته‌‌بندی، مهندسی برق و بخش‌‌های ساخت‌‌وساز ایفا می‌‌کند. رشد بازار (چندسازه‌‌های کربنی) و روند آینده بازار (صنعت نسل چهارم، INDUSTRIE 4.0) نیز خود را در بخش پلاستیک‌‌های داخلی احساس می‌‌کنند. فناوری‌‌های یکپارچه تولید افزودنی نقش مهمی در تغییر فرایندهای تولید- از طراحی تا توزیع و نگه‌‌داری- ایفا می‌‌کنند. آلمان درحال تنظیم استاندارد بین‌‌المللی به‌‌عنوان یک مکان صنعت پلاستیک‌‌ها با شبکه پیشرو پارک‌‌های مواد شیمیایی و مفهوم خوشه‌‌ای منحصربه‌‌فرد است که برای مدعیان صنعت دسترسی آسان و سریع به تمام بخش‌‌های زنجیره ارزش صنعت پلاستیک را فراهم می‌‌آورد.

 

شکل 1: صنعت پلاستیک آلمان- در کانون بازار اروپا.

 

صنعت در اعداد

تقاضا و تولید در بازار بین‌‌المللی

صنعت جهانی پلاستیک رشد متوسط سالیانه 9 درصد را از سال 1950 ثبت کرده است. تنها در 30 سال گذشته، تولید پلاستیک‌‌های بین‌‌المللی حدود 500 درصد رشد داشته است. تولید جهانی پلاستیک از 5/1 میلیون تن در سال 1950 به تقریبا 335 میلیون تن در سال 2016 افزایش یافت. برطبق گروه تحقیقاتی بازار پلاستیک اروپا (PEMRG)، تقاضای جهانی مواد پلاستیکی درحدود 5/3 درصد در سال از سال 2012 تا 2016 رشد کرد.

 

تقاضا و تولید در بازار اروپا

صنعت پلاستیک اروپا فروش کل سالانه 350 میلیارد یورو در سال 2016 را داشته است. اروپا حدود 20 درصد از تولید جهانی پلاستیک را شامل می‌‌شود (60 میلیون تن در سال 2016). برای ارایه برخی زمینه‌‌ها، چین و اتحادیه (bloc) تجاری نفتا به‌‌ترتیب مسئول 29 و 18 درصد از تولید جهانی پلاستیک هستند.

با تقاضای پلاستیک درحدود 50 میلیون تن در سال، بازار اروپا بزرگ‌‌ترین بازار در جهان است. بازار توسط سطح بالایی از تقاضا برای کیفیت و عملکرد بهتر مشخصه‌‌یابی می‌‌شود که جذابیت خود را با سرمایه‌‌گذاران بین‌‌المللی ثابت کرده است. چهار کشور اروپایی در میان ده مقصد برتر برای سرمایه‌‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) لاستیک و پلاستیک جهانی، با پیشتازی آلمان قرار دارد.

 

تولید و تقاضا در بازار آلمان

صنعت پلاستیک آلمان  بیش از 92 میلیارد یورو در هر سال در منطقه فروش دارد. صنعت حدود 3350 شرکت را تشکیل داده است. این شرکت‌‌ها حدود 396000 نیروی کار دارند. صنعت بیش از شش درصد سهم از تولید صنعت داخلی را دارا است.

بازار تولید پلاستیک آلمان، با 200 شرکت و 50000 کارمند، 24 میلیارد یورو در سال 2016 فروش داشته است. آلمان، خانه بیش از 2900 شرکت فعال در زمینه فرایند پلاستیک‌‌هاست. آن‌‌ها می‌‌توانند تا 317000 نیروی کار را دعوت به کار کنند. در سال 2016، شرکت‌‌های فراورش پلاستیک به فروش حدود 61 میلیارد یورو رسیدند. شرکت‌‌های آلمانی ماشین‌‌آلات لاستیک و پلاستیک پیشتازان جهان هستند. در سال 2016، این شرکت‌‌ها 29000 فرد را در 250 شرکت با فروش 7 میلیارد یورو استخدام کردند. بازار داخلی درحال رشد توسط الزامات کیفیت بالای مصرف‌‌کننده نهایی مشخصه‌‌یابی می‌‌شود. در اروپا، آلمان با حدود 25 درصد از تقاضای پلاستیک بازار، پیشرو است. ساختار صنعت پلاستیک در آلمان در سال 2016 در شکل 2 آورده شده است.

شکل 2: ساختار صنعت پلاستیک در آلمان در سال 2016.

 

بازار خانگی اروپا

بیش از 13 میلیون تن از پلاستیک‌‌های تولیدشده در آلمان در سال 2016 با حدود 10 میلیون تن پلاستیک‌‌های خارجی با انجام سفر معکوس، راه خود را به بازارهای صادراتی پیدا کردند. با تقریبا 74 درصد از کل صادرات، بازار واحد اروپا (EU-28) بزرگ‌‌ترین دریافت‌‌کننده پلاستیک‌‌های آلمان، پس از کشورهای باقی‌‌مانده در اروپا (11 درصد) و آسیا (9 درصد) است. در سال 2016، صادرات پلاستیک آلمان تقریبا 5/23 میلیارد یورو گردش مالی ایجاد کرد.

در بازار واحد اروپا، واردکنندگان اصلی پلاستیک‌‌های آلمان، کشورهای ایتالیا، فرانسه، لهستان و هلند هستند. هم‌‌چنین آلمان با بیش از 88 درصد از تمام پلاستیک‌‌های واردشده در سال 2015 از کشورهای EU-28 (92 درصد در سراسر اروپا) یکی از بزرگ‌‌ترین واردکنندگان و فرایندکاران مواد پلاستیکی است. در سال 2015، مازاد  تجارت اتحادیه اروپا به 2/8 میلیارد یورو رسید.

 

افزایش تقاضای جهانی پلاستیک

پیش‌‌بینی می‌‌شود تقاضای جهانی پلاستیک بیش از 3 درصد رشد سالانه به‌‌عنوان نتیجه‌‌ای از روندهای بزرگ‌‌ جهانی ازجمله شهرنشینی، تقاضای انرژی، تغییرات آب‌‌وهوایی و توسعه فناوری‌‌های جدید باشد. روندهای بزرگ مختلف منجر به رشدی نزدیک به بخش‌‌های صنعتی ازجمله ساخت‌‌وساز، بهره‌‌وری انرژی و مسکن، بخش‌‌هایی که پلاستیک‌‌ها نقش فزاینده‌‌ای ایفا می‌‌کنند، می‌‌شوند.

تقاضای پلاستیک‌‌ها در سرتاسر جهان با افزایش کاربرد مواد جدید، تقریبا در تمام بخش‌‌های صنعت، تحریک می‌‌شود. انجمن صنعت آلمان Carbon Composites یک نرخ رشد سالانه بین 10 تا 13 درصد را برای بازار جهانی پلاستیک‌‌های تقویت‌‌‌‌شده با الیاف کربن (CFRP) تا سال 2022 پیش‌‌بینی می‌‌کند.

طبق تحقیقات انجام شده توسط گروه تحقیقاتی بازار پلاستیک اروپا (PEMRG)، مصرف سالانه مواد پلاستیکی به 135 کیلوگرم در اروپای غربی و منطقه NAFTA رسیده است. در سطح بین‌‌المللی، در کشورهای درحال توسعه رشد پیش‌‌بینی شده است.

 

صنعت درجه یک پلاستیک در اروپا

آلمان برای پاسخگویی به فرصت‌‌های تجاری ایجاد شده توسط تحولات بازار فعلی در مرکز اروپا واقع شده است. در حال حاضر، اروپا یک پنجم کل مصرف جهانی پلاستیک را شامل می‌‌شود. آلمان به عنوان جایگاه شماره یک پلاستیک اروپا، از حدود 8 درصد سهم تولید جهانی پلاستیک برخوردار است. آلمان، کشور مقصد سرمایه‌‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) برای شرکت‌‌های فعال در زنجیره ارزش صنعت پلاستیک هم در مقیاس اروپا و هم در مقیاس بین‌‌المللی است. آلمان مقام سوم را از نظر جذابیت‌‌ بین‌‌المللی سرمایه‌‌گذاری مستقیم خارجی پلاستیک در اختیار دارد و پیشروترین کشور اروپایی برای سرمایه‌‌گذاری مستقیم خارجی پلاستیک در دهه گذشته بوده است. صنعت پلاستیک آلمان با مزیت دارا بودن بازار اروپایی به‌‌عنوان بازار داخلی، بازار بین‌‌المللی را ایجاد می‌‌کند.

 

برگردان: مهندس رویا پورشوشتر

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره  239 ماهنامه بسپار که در نیمه شهریور 1401 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا