اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ سرمایه‌‌گذاری‌‌های جدید در خطوط اکستروژن (رانشگری) در دوران کرونا هم افزایش داشت

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر شرکت‌‌های دارای خطوط رانشگری لوله و پروفیل‌ هم چنان در حال سرمایه‌‌گذاری در خطوط رانشگری جدید هستند و یا به منظور حفظ نیازهای تولید، حداقل به بازسازی خطوط موجود بسنده می‌‌کنند. در این مقاله، گزارشی از اخبار این شرکت ها آورده شده است.

با وجود مشکلات جاری ناشی از همه‌‌گیری کووید 19، شرکت‌‌های دارای خطوط رانشگری هنوز هم روی تجهیزات جدید از جمله خطوط کامل برای ساخت لوله و پروفیل سرمایه‌‌گذاری می‌‌کنند. به عنوان مثال، شرکت استرالیایی تولیدکننده لوله و پروفیل (APP) Australian Plastic Profiles مستقر در سیدنی که به صورت خانوادگی اداره می‌‌شود اخیرا در خرید خطوط جدید رانشگری از شرکت ایتالیایی Bausano سرمایه‌‌گذاری کرده است.
این شرکت‌‌ها بیش از 20 سال است که با یکدیگر کار می‌‌کنند. شرکت APP روزانه بیش از 100 تن لوله و پروفیل پلی‌‌وینیل‌‌کلرید (PVC) را برای کاربردهای آب، برق و مهندسی عمران تولید می‌‌کند.
مدیر تولید شرکت APP گفت، خطوط رانشگری جدید به لطف سامانه‌‌های نوآورانه که در داخل محصولات شرکت Bausano می‌‌باشد، نیازهای شرکت را کاملا برآورده می‌‌کند. این سامانه‌‌ها شامل فناوری‌‌های Multidrive ، Smart Energy و Digital Extruder Control 4.0 هستند. Multidrive یک سامانه انتقال است که به لطف تثبیت دقیق توزیع کرنش گشتاور روی دو جفت موتور، تنش روی محورها، چرخ‌‌دنده‌‌ها و ماردان ها کاهش می‌‌یابد. این موضوع باعث ایجاد توان بیشتر روی ماردان ها برابر با توان رسانده شده، با تاثیر مثبت بر دقت و صرفه‌‌جویی در انرژی می‌‌شود. شرکت Bausano می‌‌گوید در مقایسه با سامانه‌‌های مرسوم، توزیع کرنش، احتمال خطا را نیز به دلیل تنش زیاد بر اجزای مکانیکی کاهش می‌‌دهد که طول عمر کاری متوسط دستگاه را افزایش می دهد.
سامانه Smart Energy این شرکت امکان گرمایش سیلندر را بدون تماس، از طریق میدان الکترومغناطیسی متناوب، می‌‌دهد و در نتیجه باعث کاهش قابل توجه رفتگی و صرفه‌‌جویی در انرژی تا 35 درصد می‌‌شود. در نهایت، فناوری Digital Extruder Control 4.0 با پردازش گزارش‌‌ها و نمودارها در زمان واقعی، عملکرد کل سامانه را به طور مداوم نمایش می‌‌دهد. این موضوع اجازه می‌‌دهد تا پارامترهای رانشگری و مصرف در هر مرحله از چرخه تولید به راحتی و با دقت تحلیل شود.

خدمات بازسازی و بهبود
هم چنین شرکت Bausano برنامه بازسازی را شروع کرده است که با افزایش کارایی و عملکرد، عمر مفید رانشگرهای نسل قبلی خود را افزایش می دهد. مخاطبان این برنامه عمدتا خطوط رانشگری فروخته‌‌شده بین سال‌‌های 2005 تا 2010 می‌‌باشند. با این حال، برای مدل های جدیدتر که هنوز مجهز به جدیدترین فناوری‌‌های کنترل و ایمنی الکترونیکی نیستند نیز موجود است.
هدف شرکت Bausano این است که سامانه‌‌ها را با مفهوم جدید یک شرکت داده محور تطبیق دهد. در این مورد، دستگاه ها به یکدیگر متصل هستند و می‌‌توانند داده‌‌ها را جمع‌‌آوری و پردازش کنند، سپس شرکت می‌‌تواند از آن ها اطلاعات مفیدی را برای ارزیابی فرایندهای تولید استخراج کند.
هدف بازسازی تابلو (panel) کاربر می‌‌باشد که عمر مفید آن نسبت به قطعات مکانیکی مانند ماردان ها بیشتر است. به گفته این شرکت، در صورت خرابی که چند سال پس از راه‌‌اندازی اتفاق می افتد، همیشه یافتن قطعات یدکی اصلی امکان‌‌پذیر نیست.
شرکت Bausano دو نوع اقدام را ارایه می‌‌دهد. در اولی، تابلو کنترل الکترونیکی VEDO ML/Digistar را با فناوری Digital Extruder Control 4.0 به همراه صفحه نمایش چند لمسی خازنی با اندازه 15 اینچ یا 21 اینچ، سامانه‌‌ای که عوامل اصلی فرایند را بررسی و ضبط می‌‌کند، جایگزین می‌‌کند. در حالت دوم، برای یکپارچه‌‌سازی پیشرفته‌‌تر، شرکت Bausano نصب سامانه Orquestra، یعنی IIoT Data Manager را که به همه دستگاه‌‌های موجود در محل اجازه می دهد به هم متصل شوند را پیشنهاد می‌‌کند تا امکان نظارت مداوم برای تشخیص هوشمند و نگهداری پیش‌‌گیرانه فراهم شود.
به گفته شرکت، یکی از مزایای اصلی این است که شرکت‌‌ها رانشگر خود را با کسری از هزینه ی یک دستگاه جدید، نوسازی می‌‌کنند. مورد دیگر افزایش ظرفیت تولید است. به‌‌این ترتیب، بازسازی هزینه خود را فراهم می‌‌کند و بازگشت سرمایه اولیه را افزایش می‌‌دهد. به عقیده شرکت، اجرای برنامه‌‌های بازسازی به معنای بهبود ایمنی ماشین و کاهش زمان واکنش سامانه کنترل است، در حالی که توانایی جمع‌‌آوری و ذخیره داده‌‌های فرایندی را افزایش می‌‌دهد.

بازسازی برای عمل
شرکت Davis-Standard اخیرا تعدادی دستگاه را برای مشتری قدیمی خود بازسازی کرده است. شرکت آمریکایی Poly Vinyl یکی از شرکت‌‌های تولیدکننده دارای یک رانشگر سفارشی است که محصولاتی شامل پروفیل، آب بندها و لوله‌‌ها را برای صنایعی از جمله لوازم‌‌خانگی، محصولات ساختمانی و حمل و نقل تولید می‌‌کند. این شرکت از فرایندهای استاندارد هم‌‌رانشگری (co-extrusion) و سه‌‌رانشگری (tri-extrusion) برای ساخت محصولات خود استفاده می‌‌کند. علاوه بر خرید تعدادی از دستگاه‌‌های جدید شرکت Davis-Standard، شرکت Poly Vinyl با بیش از 40 سال قدمت، از خدمات ارتقا و بازسازی شرکت Davis-Standard برای افزایش تولید و عملکرد رانشگر استفاده کرده است (شکل 1).

برگردان: مهندس پدرام ملائکه
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 230 ماهنامه بسپار که در نیمه آذرماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا