اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ سردمداران صنعت پلیمر از دیجیتالی شدن چه می گویند؟/ گفت و گو با Thorsten Kuhmann مدیر Plastics and Rubber Machinery و Ingemar Buhler رییس اجرایی PlasticsEurope آلمان

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر این سلسله گفت و گوها از سوی VDMA و در آستانه برگزاری نمایشگاه K2022 با مدیران ارشد واحدهای صنعت پلیمر در دنیا انجام می شود.

س. پلاستیک ها هنوز شهرت منفی دارند. صنعت پلاستیک چه می تواند بکند تا مزایای واضح این ماده توسط تصویر منفی امروزی آن خدشه دار نشود؟
پ Kuhmann. از آن جایی که دلیل اصلی تصور بد از پلاستیک ها در ذهن عموم به خاطر پراکنده شدن ضایعات پلاستیک در محیط زیست و اقیانوس ها است، ما می بایست در اجرای اقتصاد چرخشی موفق شویم. ساده تر بگویم، ما باید اطمینان حاصل کنیم که ضایعات پلاستیک سر از محیط زیست در نمی آورد؛ و اگر توقف تولید ضایعات غیر ممکن است، می بایست از بازیافت آن مطمئن باشیم. ما به عنوان یک صنعت، باید با همکاری هم به این مهم عمل کنیم.
پ Buhler. مدت هاست مشکل زباله ها توسط بخش صنعتی جدی گرفته نشده است و به همین دلیلبه آن پرداخته نشده است. موضع تولیدکنندگان این است که زباله ها توسط آنها به محیط زیست وارد نمی شود، که اتفاقا درست است. در واقع، اکثر اقدامات برای مقابله با مشکلات زباله می باست توسط سیاستمداران صورت گیرد. قانون گذاری و ایجاد الزامات لازم است. با این وجود، کمپانی ها و سازمان ها نیز باید چگونگی مقابله با مشکل را در نظر بگیرند.

س. تولیدکنندگان پلاستیک چگونه می توانند مشارکت کنند؟ آیا بازیافت شیمیایی بخشی از راه حل است؟
پ Buhler. در واقع، بازیافت شیمیایی باعث تولید روغن های موجود در پلاستیک های مصرف شده می شود، که آن را به شکل اولیه اش در می آورد. این روغن را می توان دوباره در تولید محصولات با کیفیت به کار برد. از طرف دیگر، در بازیافت مکانیکی، تولید موادی با کیفیت مشابه مواد بازیافتی فرایند بسیار ومشکل و پیچیده ای است. در آینده، بازیافت شیمیایی بیشتر به عنوان متمم بازیافت مکانیکی به ار خواهد رفت، اما جایگزین آن نخواهد شد. ظرفیت موجود کافی نیست و حداقل تا به امروز، میزان انرژی مورد نیاز بسیار زیاد است. اما استفاده از این دو روش با همباعث می شود دیگر زباله پلاستیک وجود نداشته باشد، چون اینها همه جزئی از چرخه هستند.

س. و تولیدکنندگان ماشین آلات چه می توانند بکنند؟
پ Kuhmann. ما مدتی است ر روی تنظیم کردن چرخه ها کار می کنیم. برای مثال، به تولیدکنندگان رویه درست تبدیل گرانول های بازیافتی به محصولات باکیفیت را اعلام کرده ایم. برای انجام این کار، باید فناوری های متفاوتی را با هم به کار برد. ما همچنین امکانات دیجیتالی برای ردیابی محصولات پلاستیکی در طول چرخه عمرشان را داریم. این باعث شفاف سازی شده، و شما می توانید بفهمید هر محصول از چه نوع پلاستیکی ساخته شده است. دانستن این موضوع به شدت مهم است، زیرا محصولات در انتهای عمرشان، می بایست جداسازی شده و به صورت جداگانه بازیافت شوند تا بتوان مجددا از آنها در چرخه استفاده نمود. این وظیفه مربوط به مهندسی مکانیک، صنعت تولید و صنعت فرایند است؛ و اینجاست که ما تعامل نزدیکی داریم و هم اکنون اثرات آن را می بینیم.

س. بنابراین دیجیتالی شدن موتور محرکه اقتصاد چرخشی است؟
پ Kuhmann. دیجیتالی شدن زنجیره ارزش دو اثر مهم دارد: اولا، شفافیتی که در بالا به آن اشاره شد که ردیابی را ممکن ساخته، بنابراین باعث ساده شدن اجرای اقتصاد چرخشی می شود. بنابراین می توان گفت محصولات شفاف می شوند. دومین مزیت بزرگ دیجیتالی شدن این است که این کار کنترل فرایندهای صنعتی را ساده تر می کند. این، فشار مهمی در جهت مدیریت زیست پایدار ایجاد می کند. شما زباله کمتری تولید می کنید، مواد کمتری مصرف می کنید و در نتیجه منابع با ارزش را حفظ خواهید کرد. بنابراین فرایندهای دیجیتالی شده، افزودنه بسیار مهمی برای فرایندهای تولیدی هستد.
پ Buhler. دیجیتالی شدن در سطوح مختلفی صورت می گیرد. از آن برای توسعه مواد جدید و خواص جدید استفاده می شود. همچنین این کار باعث تغییر روش های تولید، برای مثال مهندسی مکانیک، می شود. و همچنین مسیر تعامل تولیدکنندگان پلاستیک با مشتریانشان را نیز تغییر می دهد. معمولا تولید کنندگان دیگر فقط به تولید و بازریابی محصول نمی پردازند، به جای آن محصول را ، به همراه مشتریان و از طریق ساز و کارهای شبیه سازی شده، توسعه می دهند. بدون شک، تبدیل دیجیتال، اقتصاد چرخشی را ساده خواهد کرد، اما ظرفیت آن فرای این مورد است.

س. اقتصاد چرخشی یک پروژه بلند-مدن است. ما چگونه می توانیم مشتریان را سریع تر درباره مزایای پلاستیک ها قانع کنیم؟
پ Kuhmann. علاوه بر سازمان دهی یک فرایند معتبر، ما باید به دنبال یک گفتمان با عموم باشیم. موضوعات زیادی درباره پلاستیک ها وجود دارد که بسیار ضروری و گاها پیچیده هستند. یکی از قدمها در این مسیر، ابتکار جدید “ما پلاستیک هستیم” است. در این حرکت، با همکاری صنعت پلاستیک شامل تولیدکنندگان پلاستیک، صنعت فرایند پلاستیک و صنعت ماشین آلات پلاستیک، حقایق و زمینه ها ارائه خواهد شد، و به همه جناح های علاقمند – از مشتریان تا NGOها و سیاستمداران – موقعیت برای گفتمان با ما پیشنهاد خواهد شد.
پ Buhler. بله، برای مثال ما نیاز داریم تا مردم را در مورد اهمین و لزوم محصولات پلاستیکی در زندگیمان، به خصوص با توجه به آینده آبو هوای پاک، روشن کنیم. پلاستیک ها ساختن سبک وزن، حمل و نقل الکتریکی، و استفاده از انرژی باد و خورشید را ممکن ساخته اند. مزایای آن نسبت به سایر مواد قابل توجه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا