اخبار

اختصاصی بسپار/ ساخت نمونه اولیه مخزن هیدروژن از الیاف کربن توسط MT Aerospace

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر شرکت MT Aerospace AG (آگسبورگ، آلمان)، یک شرکت تابعه از گروه فضایی و فناوری المان OHB SE (برمن)، به نقطه عطف مهمی در توسعه هدفمند یک پلیمر تقویت‌شده با الیاف کربن (CFRP) برای یک پرتابگر اروپایی آینده رسیده است.
نمونه اولیه مخزن CFRP با کارایی بالا که برای موتورهای موشک هدف گذاری شده بود، در مرکز آزمایش هوافضای آلمان DLR در Trauen، به عنوان بخشی از پروژه ComET متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA یا European Space Agency) در چارچوب برنامه آماده سازی پرتابگرهای آینده آزمایش شد.

MT Aerospace می‌گوید که مخزن CFRP ظرفیت باربری و استحکام ساختاری خود را در چندین سیکل فشاری در دماهای برودتی در حدود 20 درجه کلوین (253- درجه سانتیگراد) ثابت کرده است.
Hans Steininger ، مدیر عامل شرکت MT Aerospace AG توضیح می دهد “مخازن سوخت در هر سیستم محرکه ای از عناصر حیاتی درایمنی هستند. ما مدرکی ارائه کرده‌ایم که نشان می‌دهد یک مخزن تحت فشار با کارایی بالا و ساخته شده از CFRP می‌تواند در برابر تنش برودتی شدید مقاومت کند. در آینده، استفاده از مخازن با کارایی بالا و از جنس CFRP نه تنها باید پرتاب ایمن موشک‌ها را امکان‌پذیر کند، بلکه می‌تواند از مزیت جرم کمتر در مقایسه با تانک‌های فلزی نیز استفاده کند.”
کمپین آزمایشی در چندین مرحله انجام شد، زیرا هیدروژن باید به طور ویژه تحت فرایند قرار گرفته و ذخیره شود. طبق گفته شرکت، هیدروژن فقط در دمای 20 درجه کلوین (253.15- درجه سانتیگراد) حالت مایع به خود می گیرد.
نمونه تحت آزمایش، مخزنی با قطر 400 میلی متر، ابتدا در دمای اتاق و سپس در دمای حدود 77 درجه کلوین (196.15- درجه سانتی گراد) تحت آزمایش نشت هلیوم قرار گرفت. سپس با هیدروژن مایع (یعنی هیدروژن برودتی (LH2)) پر شد.
پس از پر شدن، مخزن با فشاری فراتر از فوق بحرانی LH2 تحت فشار قرار گرفت تا به شرایط تنشی دست یابد که در هنگام استفاده در پرواز موشک قابل انتظار است. در نتیجه، MT Aerospace توانست با موفقیت نشان دهد که نمونه مخزن CFRP که تولید کرده است، الزامات مشخص شده را از نظر استحکام برای LH2 برآورده می‌کند.
سیکل یا چرخه های پر کردن و تخلیه مداوم و بیشتر نیز بر رفتار عالی مخزن تأکید می کند. این امر به MT Aerospace اجازه داد تا آزمایش دیگری را انجام دهد، که بر واکنش مخزن در هنگام پر شدن با اکسیژن مایع (LOX) در شرایط برودتی متمرکز خواهد بود.
کمپین آزمایشی دوم در نظر گرفته شده است تا ثابت کند که جنس CFRP (پلیمر تقویت شده با الیاف کربن) انتخاب شده برای استفاده با هر دو محیط (یعنی هیدروژن و اکسیژن مایع) در مرحله بعدی و در آینده مناسب است.
برای MT Aerospace، نتیجه آزمایش یک پایه محکم برای تصمیم گیری های آتی است. هدف از این پروژه مقدماتی تعریف، ساخت و آزمایش مخازن با قطر دو متر تا پایان سال 2022، به منظور آماده سازی برای مرحله بعدی ساختاری و در مقیاس کامل است.
Dirk Lanuschny، رئیس برنامه های پرتاب کننده در MT Aerospace AG، می افزاید:”نتایج آزمایش برای ما به ویژه با توجه به سرمایه گذاری اخیر ما جهت گسترش تولید CFRP در شرکت بسیار دلگرم کننده است که در اوایل سال 2022، امکان تولید مخازنی با قطر معمولی پرتاب کننده ها را فراهم می کند. ما قصد داریم دو مخزن برودتی [LH2، LOx] و همچنین ساختارهای اولیه نمایشگر را با قطر 3.5 متر تولید کنیم.”

برگردان : مسعود خلج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا